سرویس تئاتر هنرآنلاین، آرش دادگر کارگردان و مدرس تئاتر و مدیر تماشاخانه استاد جوانمرد خانه تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره زمان بازگشایی این تالار نمایشی گفت: این تماشاخانه به صورت یک سویه دارای 85 صندلی است و در صورت اجرای پروتکل‌های بهداشتی، امکان استفاده از حدود 40 صندلی آن فراهم است از این رو از آنجا که این تماشاخانه نه به عنوان سالن خصوصی محسوب می‌شود، نه دولتی و بودجه مستقلی نیز دریافت نمی‌کند تصمیم بر آن شد تا این تماشاخانه در شرایط کنونی بازگشایی نشود.

او در ادامه افزود: سالن‌های دولتی برخوردار از حمایت‌های دولتی هستند و سالن‌های خصوصی نیز این امکان را دارند تا مبلغ بلیت هر نمایش را با توجه به کم شدن تعداد صندلی‌ها تا حدودی بالاتر تعیین کنند و یا می‌توانند اجاره بهای سالن را پیش از آغاز اجرای نمایش از گروه طلب کنند و حتی این امکان برایشان فراهم است تا میزبان دو یا سه نمایش در هر سالن خود باشند اما تماشاخانه استاد جوانمرد هیچ یک از شرایط ذکر شده را ندارد و بودجه مستقلی را دریافت نمی‌کند و براین اساس امکان بازگشایی آن در شرایط فعلی میسر نیست.

این کارگردان و مدرس تئاتر با بیان اینکه در شورای هنری تماشاخانه استاد جوانمرد بر حرمت گروه اجرایی تاکید فراوانی شده است، عنوان کرد: از ابتدا در شورای هنری این تماشاخانه تصمیم بر این بوده تا به ابعاد هنری آثار توجه شود و به تماشاگر به دیده صندوق مالی نگاه نشود. از زمان بازگشایی این سالن نمایشی تاکنون نیز این تماشاخانه از اجرای نمایش‌ها منفعت مالی کسب نکرده است و در صورتی‌که در این تماشاخانه مبنا را کسب درآمد درنظر می‌گرفتیم، می‌توانستیم همانند سالن‌های خصوصی عمل کنیم اما هرگز به دنبال سود نبوده‌ایم.

دادگر همچنین اضافه کرد: از سال گذشته برنامه‌ریزی به منظور اجرای نمایش‌ها صورت گرفت و طبق آن، چیدمان و برنامه‌ریزی اجرای نمایش‌ها تا آخر آذرماه امسال انجام شد. تماشاخانه ایرانشهر که برخوردار از بودجه شهرداری است این امکان را ندارد که هزینه‌های جاری خود را در این شرایط تامین کند حال اینکه تماشاخانه استاد جوانمرد از هیچگونه حمایت و بودجه‌ای برخوردار نیست.

مدیر تماشاخانه استاد جوانمرد خانه تئاتر همچنین اظهار کرد: مهمترین مسئله‌ای که عنوان می‌شود این است که خانه تئاتر با توجه به اینکه سیاستگذار اعضای خود و معرف خط مشی تئاتر است باید سالن نمایش خود را بازگشایی کند تا نمایش‌های در نوبت اجرا به صحنه آیند. هنوز ویروس کرونا به حالت کنترل در نیامده و براین اساس برخی نهادها ‌دستور تعطیلی سالن‌ها را عنوان می‌کنند و برخی دیگر معتقد به ادامه کار تماشاخانه‌ها هستند. از این رو تصمیم بر آن شد تا براساس سیاستگذاری‌ها به منظور ایجاد فضای امن برای هنرمندان و مخاطبان، جان کسی تا کنترل و بهبود شرایط به خطر نیاندازیم و هنرمندان و مجموعه را متحمل هزینه نکنیم. شاید تا 6 ماه آینده هم دولت کمک و حمایتی نکند، بنابراین بر آن شدیم تا منابع خود را برای اعضا حفظ کنیم.

آرش دادگر با بیان اینکه قصد دارد به زودی نمایش "اودیسه دو هزار و بیست" را به صحنه آورد، تصریح کرد: این نمایش که نوشته امین طباطبایی است قرار است به زودی با بازی امین طباطبایی، عمار عاشوری، ندا حبیبی و خودم در یکی از تماشاخانه‌ها به صحنه آید که نام این سالن را پس از بازبینی و دریافت مجوز اعلام خواهم کرد.

او افزود: "اودیسه دو هزار و بیست " درباره جنگ تروا و سازنده اسب چوبی است و اولیس شخصیت نمایش پس از ده سال آوارگی به خانه بازمی‌گردد.