سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "جوادیه (بیست متری)" نوشته کهبد تاراج با طراحی و کارگردانی رضا بهرامی از 16 مردادماه ساعت 19:45 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش آرش فلاحت‌پیشه، آیه کیانپور، امیر عدل‌پرور و هومن بنایی هستند. این اثر نمایشی پیش از این در ششمین جشنواره تئاترشهر و همچنین سال 1396 در تئاتر باران اجرا شده است.

رضا بهرامی که قصد داشت این نمایش را تابستان امسال در تئاتر هامون به صحنه آورد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: به منظور اجرا در تئاتر هامون مذاکراتی با مدیریت مجموعه داشتیم اما پس از بازبینی نمایش و دریافت مجوز، آقای هادی حجازی‌فر اعلام کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا تمایلی به بازگشایی تئاتر هامون نداریم و بابت اینکه حتی یک نفر در این مجموعه مبتلا به این ویروس شود، نگران هستیم. در این شرایط حاضر به ضرر هستم اما راضی به بازگشایی مجموعه نیستم.

او در ادامه افزود: با اینکه قرار بر این بود تا پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی نظارت و اجرا شود اما براساس نظر آقای حجاری‌فر که چندان هم بی‌ربط نبود و تضمینی برای پیامدهای آن وجود نداشت تصمیم به اجرای این نمایش در مجموعه تئاترشهر گرفتیم. خوشبختانه سال گذشته استقبال خوبی از نمایش "کریملوژی" در این مجموعه صورت گرفت و قرار بر این بود تا این نمایش با توجه به اینکه کم پرسوناژ است، امسال در تئاترشهر به صحنه آید اما به دلیل ناهماهنگی که در گروه وجود داشت، طی مذاکره‌ای با مدیریت تئاترشهر، تصمیم بر آن شد تا نمایش "جوادیه" که مورد بازبینی قرار گرفته بود و مجوز اجرا را نیز دریافت کرده به صحنه آید. متاسفانه نمایش "جوادیه" طی اجراهایی که در تئاتر باران در سال 1396 داشت به دلیل شرایط آن زمان که به دلیل شرایط اجتماعی با قطعی اینترنت مواجه بودیم، چندان دیده نشده و اکنون فرصت خوبی است که در مجموعه تئاترشهر به صحنه آید.

کارگردان نمایش "عکس خانوادگی" درباره موضوع و مضمون نمایش "جوادیه (بیست متری)" عنوان کرد: این نمایش 4 مونولوگ دارد که توسط 4 نفری که از اعضای محله جوادیه تهران در دهه 60 بودند و زندگی‌شان به پایان رسیده و در قید حیات نیستند با حال و هوای همان زمان روایت و تداعی خاطره می‌‌شود. آن‌ها از گذشته و حال می‌گویند اما قصد قیاس ندارند. گذشته رنگ و بوی خاص خود را داشته اما زندگی امروز با تمام رنگ و لعاب‌هایش مصنوعی است. در گذشته با اینکه دلخوشی نبوده اما زندگی جریان راحت‌تری داشته است.

بهرامی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "جوادیه" یادآور شد: نمایش دکوری ندارد و همه مونولوگ‌ها در نورپردازی که رضا خضرایی طراح آن بوده است، روایت می‌شود. صحنه خالی است و تمام لحظات درام، توسط بازیگران شکل می‌گیرد و قدرت در دستان بازیگر روی صحنه است. من نیز به عنوان کارگردان با توجه به اینکه بازیگران بسیار ایستا و ساکن هستند تمام تلاشم بر این بوده تمرکز خود را بر هدایت بازی روایی صحیح بازیگران گذاشته تا مخاطب بتواند با هر کلمه که از دهان بازیگر خارج می‌شود، تصویرسازی کند.

او درباره میزان تغییراتی که در اجرای دوباره این نمایش به نسبت اجراهای گذشته انجام شده، تصریح کرد: در اجرای مجدد نمایش، آرش فلاحت‌پیشه جایگزین بهروز پناهنده و آیه کیان‌پور به جای سارا الهیاری ایفای نقش دارند و بر این اساس با توجه به تغییر بازیگران، تغییراتی در نوع بازی‌ها، حس و حال و میمیک خاص هر بازیگر در نمایش ایجاد شده است. 

این کارگردان درخصوص اجرای نمایش خود در این شرایط اظهار کرد: تاکنون در هیچ جایی عنوان نکرده‌ام که تئاتری هستم بلکه می‌گویم تئاتر کار می‌کنم و به دنبال تجربه هستم در صورتی‌که برخی از دوستان با اجرای یک نمایشنامه‌خوانی خود را تئاتری می‌نامند. قطعاً میان من و بزرگان عرصه نمایش تفاوت بسیاری وجود دارد و باید سال‌ها تلاش کنم تا به گرد این عزیزان برسم. من تئاتر کار می‌کنم و تجربه می‌کنم و معتقدم گروه‌هایی که در این شرایط نمایش‌شان روی صحنه است کار جهادی می‌کنند. سالن نمایش برای مخاطبان و تماشاگران جای بسیار امنی است چراکه در این مکان نه چیزی می‌خورند و نه می‌نوشند و نه اینکه تماس فیزیکی با یکدیگر و اجسام دارند. از تونل‌های ضدعفونی گذر می‌کنند و پیش از ورود به سالن دمای بدن‌شان سنجیده می‌شود و با ماسک به داخل سالن می‌آیند. پیش از ورودشان محیط سالن نیز ضدعفونی شده است پس خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. منتی نیست چراکه تئاتر شغل ماست و باید کارمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیر پروژه: روح‌الله زندی‌فرد، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: کهبد تاراج، مدیر اجرایی: محسن نجفی، روابط عمومی: امیر قالیچی، عکاس: رضا جاویدی، دستیار کارگردان: بهار خالقی مدیر صحنه: امیرحسین جلالیان، انتخاب موسیقی: عرفان پورمحمدی و طراح پوستر و ‌بروشور و ساخت تیزر: امید علیزاده.

علاقمندان به تماشای نمایش "جوادیه (بیست متری)" می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.