سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "الف کاف شین" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی روزبه حسینی از 12 مرداد ماه ساعت 21 در عمارت روبرو روی صحنه است و بازیگران این نمایش سیما شکری، نازنین زنگنه و زهرا صحبتی هستند.

روزبه حسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "الف کاف شین" گفت: موضوع این نمایش درباره سیر و چگونگی اوضاع اجتماعی و خانوادگی زن در ایران از دهه 30 تا به امروز است. داستان این نمایش کنکاش در ذهن زنی از گذشته تا به امروز است. این زن، خود و همسرش هر دو از نویسندگان مشهور بودند که یکی از این دو به قتل می‌رسد...

سرپرست گروه تئاتر "و ناگهان" درباره فضای اجرایی نمایش "الف کاف شین" عنوان کرد: نمایش فضایی انتزاعی دارد که در واقع شعر و ادبیت در آن نقش والایی دارد. نورپردازی‌های نمایش مینی‌مال و در دستان بازیگران است به این معنی که بازیگران خود نور صحنه را تغییر می‌دهند. همچنین صدا، نریشن و شعر از اهمیت بسیاری در شکل اجرایی نمایش برخوردار است.

او ضمن اشاره به اینکه در نگارش این اثر کار تازه‌ای در نمایشنامه‌نویسی و ارتباط تئاتر و شعر نکرده‌ام بلکه به دوران ارسطویی رجعت داشته‌ام، یادآور شد: این نمایش سه شخصیت زن دارد که زن یک و زن دو به نوعی خلق شده ذهن زن اصلی نمایش و در واقع وجه دیگری از او هستند. نقش اصلی نمایش سرآهنگ و دو نقش دیگر همسرایان او هستند.

حسینی با بیان اینکه نگارش نمایشنامه "الف کاف شین" 6 تا 7 ماه با بازنویسی‌های مکرر به طول انجامید، تصریح کرد: این نمایش حدود سه ماه تمرینات مداوم داشت و بالاخره دو روز ابتدایی اسفندماه به صحنه آمد و پس از آن به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های فرهنگی هنری متوقف شد. در آن زمان چهار بازیگر دو به دو به صورت یک روز در میان در کنار سیما شکری ایفای نقش داشتند که طی این مدت تعطیلات به دلیل مشغله‌هایی که برایشان پیش آمد امکان ادامه همکاری با نمایش را در اجراهای مجدد نداشتند و از این رو دو بازیگر جدید از همکاران من در کارگاه‌های گروه وناگهان جایگزین شدند. با تغییر کست بازیگری حدود دو هفته تمرینات ما به صورت مجازی برگزار شد و سه تا چهار روز نیز به صورت حضوری.

نویسنده و کارگردان نمایش "سیم و سرمه" درخصوص اجرای نمایش "الف کاف شین" در شرایط کنونی اظهار کرد: در ابتدا ما بسیار منتظر کمک‌های بلاعوض دولت به گروه‌های نمایشی بودیم که اجرای آن‌ها در پی شیوع ویروس کرونا متوقف شد. جبران این خسارت از طرق مختلفی مصوب شد و با تغییر مدیریت در اداره کل هنرهای نمایشی امیدوار به تسریع این روند شدیم اما کسر بودجه در دولت جبران خسران گروه‌های آسیب‌دیده را به تعویق انداخت.

او در ادامه افزود: ماجرای تعطیلی فعالیت فرهنگی هنری تنها نمایش "الف کاف شین" را دچار خسارت نکرد بلکه من کارگاه نه ماهه‌ای را برگزار کرده بودم که قرار بود خروجی آن اجرای نمایشی با عنوان "مجنون آن بوسه بریده گلو که لیلا سر دار کرد" شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر باشد که متاسفانه در پی تعطیلی ایجاد شده بچه‌های گروه پراکنده شدند. همچنین قرار بر این بود تا نمایشی را آذر ماه در تماشاخانه استاد جوانمرد خانه تئاتر به صحنه آورم.

حسینی با بیان اینکه در گروه تئاتر "وناگهان" تئاتر به معنای جدی زندگی است و نه در حد شعار، گفت: احساس کردم آنچه که می‌تواند همه ما را به زندگی بازگرداند تمرین و اجرای مجدد نمایش است. از سویی نیز شهامتی به خرج دادیم و ظرفیت سالن را به دوازده نفر رساندیم تا مخاطبان در امنیت بیشتری به تماشای نمایش بنشینند.

این نمایشنامه‌نویس در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: دولت در برادوی 3 هفته و در لندن 6 هفته توانسته است هزینه خانه‌نشینی هنرمندان را پرداخت کند و مابقی کمک‌ها از سوی هنرمندانی همچون اسپیلبرگ طی قراردادی با انجمن تئاتر لندن تامین شده است. سوال اینجاست که سینماگرانی که تنها امضاکنندگان بیانیه‌ها هستند در این شرایط چه کرده‌اند؟  آن‌ها تنها می‌توانند با تئاتری‌های عکس بگیرند؟ سلبریتی‌ها فقط به تئاتر می‌آیند و در نمایشی بازی می‌کنند تا اوضاع تئاتر را برای چند سال دگرگون کنند؟ هرچند در این میان هنرمندانی چون ستاره اسکندری هم هستند که پس از یافتن جایگاهی، تهیه‌کننده نمایش استادش علی رفیعی می‌شود و حرکت او قابل تقدیر است.

او در ادامه افزود: تئاتر ما حدود صد و اندی سال سابقه دارد و آنقدر قدرت ندارد که در کنار بی‌توجهی دولتمردان، نبود بودجه، سانسور نهادهای موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون نیز با ویروس کرونا کنار آید. در شرایطی که هنرمندان تئاتر همچون دیگر مشاغل از حمایت بیمه‌ای برخوردار بودند امکان آن را داشتند تا در این وضعیت از بیمه بیکاری استفاده کنند.

روزبه حسینی اضافه کرد: خوشبختانه با شرایط ایجاد شده هیئت مدیره خانه تئاتر و در راس آن‌ها شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به جنب و جوش افتادند تا با استفاده از روابط خود طی سالیان سال امکان بهره‌مندی هنرمندان را از حمایت‌های وزارت کار فراهم کند و امیدوارم در این مسیر ایستادگی کنند تا به نتیجه کامل برسند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: از هنرمندان، تئاتربین‌ها و دانشجویانی که تحت هیچ شرایطی از منزل خارج نمی‌شوند، انتظار آن را ندارم که به تماشای تعداد محدودی نمایشی که به صحنه است، بنشینند اما در صورتی‌که از همین افراد، کسانی در این روزها به سفر، رستوران، سر کار و ... می‌روند می‌خواهم که تماشاگر نمایش‌های روی صحنه باشند چراکه پروتکل‌های بهداشتی در تئاتر سفت و سخت اجرا و نظارت می‌شود. در پایان ضمن احترام به تمام هنرمندانی که در این شرایط تئاتر خود را به صحنه نمی‌آورند باید بگویم علاقمند نبودم که بیشتر از این مدت تئاتر تعطیل باشد و از این رو تصمیم به اجرای نمایش "الف کاف شین" گرفتم.    

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: مریم خدمتی، مدیر هماهنگی: مریم پابرجا، منشی صحنه: نیّره غفّاری، مدیر صحنه: علی‌رضا محمدی، عکاسان گروه: ضیاءالدین صفویان و محمد گل‌محمدی، تبلیغات مجازی: نسترن خدادوست و طرّاحی اقلام تبلیغاتی: آتلیه و ناگهان.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.