سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "برلین 10:10" نوشته علی صفری به کارگردانی رها حاجی زینل از فردا 12 مردادماه ساعت 19 در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود و بازیگران این درام معمایی؛ نیما سپهرار، یاسمن خلیلی، حسن محمدیان، محمد پسندیده، سارینا آزاد میلانی، فرخ مهر کیوان مهر و نابت شفائی هستند.

رها حاجی زینل در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: اکثر بازیگران و عوامل نمایش "برلین 10:10" دانشجویان رشته کارگردانی و بازیگری دانشگاه هنر و معماری هستند که از من خواستند تا نمایشی را به کارگردانی‌ام روی صحنه آورند و من نیز زمانی‌که شاهد انگیره و پشتکار آن‌ها بودم پیشنهادشان را پذیرفتم. در ابتدا سال گذشته تمرینات‌مان را با نمایشنامه "ذن" نوشته حسن محمدیان آغاز کردیم و سپس با تعطیلات آبان ماه سال پیش در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و دیگر مسائل اجتماعی مواجه شدیم و پس از آن نیز با توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری در پی جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و به همین منوال تمرینات نمایش دچار وقفه‌هایی شد.

او در ادامه افزود: زمان قرنطینه بر آن شدیم تا نمایشنامه را از این جهت که موقعیت، روایت و چارچوب داستانی مناسبی برای این گروه از بازیگران که تازه وارد عرصه تئاتر شده‌اند و کم تجربه هستند، نداشت تغییر دهیم و از این رو آقای علی صفری شروع به نگارش نمایشنامه "برلین 10:10" کرد و اوایل اردیبهشت‌ماه نگارش نمایشنامه به پایان رسید و آن زمان هم شرایط به نسبت بهتر شده بود و با تعداد جلسات کم و فاصله زمانی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرینات نمایش جدید را آغاز کردیم.

کارگردان نمایش "آشویتس زنان" داستان نمایش "برلین 10:10" را اینگونه توضیح داد: در ارتباط با ساعت پایان جنگ جهانی دوم چند روایت وجود دارد؛ برخی می‌گویند ساعت 10:10، بعضی معتقدند 10:11 و عده‌ای گفته‌اند 10:30. ده دقیقه پیش از پایان جنگ جهانی دوم، هیتلر که به شکست نزدیک‌تر می‌شود، در تدارک بمباران پایگاهی از سربازان نازی است که قرارست به اسارت گرفته شوند تا اثری از اطلاعات شخصی‌اش باقی نماند... با بیدار شدن آخرین سرباز نازی همه چیز پوچ می‌شود!

حاجی زینل درباره فضای اجرای این نمایش عنوان کرد: سالن نمایش خانه نمایش دا دارای فضای کوچک و سیاهی است و من نیز بر آن شدم تا با توجه به ماهیت این تماشاخانه شصت- هفتاد درصد فضا و میزانسن‌ها را براساس اتمسفر سالن نمایش طراحی کنم و فضای این تماشاخانه بسیار به روایت این اثر کمک کرد هرچند که در نظر ندارم که بگویم نمایش فضایی خشونت‌آمیز دارد.

او همچنین افزود: در این نمایش، مخاطب درگیر مضامینی می‌شود که پله پله با بیدار شدن بازیگران پیش می‌رود و تماشاگر سورپرایز می‌شود. این نمایش ترکیبی از فضای رئال و سورئال است و مخاطب در آن فضای جنگ جهانی و اسارتگاه را تصور می‌کند تا متوجه مفهوم نمایش شود.

این بازیگر و کارگردان درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی یادآور شد: تمام هزینه‌های این نمایش را عوامل و بازیگران گروه خود متحمل شده‌اند؛ ضمن اینکه من و نویسنده نمایش نیز بنا به عشق و انگیزه‌ای که در بچه‌ها دیدیم دستمزدی از آن‌ها دریافت نخواهیم کرد تا تلاش و پشتکار آن‌ها اجرایی شود. همچنین خانه نمایش دا نیز اجاره سالن را از بچه‌ها نمی‌گیرد و قرار است به صورت درصد از فروش، سالن را در اختیار گروه نمایش قرار دهد.

رها حاجی زینل در پایان صحبت‌هایش گفت: ای کاش شرایطی در تئاتر فراهم می‌شد تا گروه‌های بااستعداد و با انگیزه آثار خود را به اجرا برسانند. این بچه‌ها دانشجویان و هنرجویان رشته تئاتر هستند باید فضایی در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند آثار خود را با حمایت و حداقل هزینه‌ها به صحنه آورند.

دیگر عوامل نمایش "برلین  10:10" عبارتند از: طراح موسیقی: مهسا جهانی، طراح لباس: یاسمن خلیلی، طراح گریم: رها حاجی زینل، طراح گرافیک: علی صفری، طراحی و ساخت تیزر: حنیف پرنده، طراحی موشن گرافیک: صادق کندری، دستیار اول کارگردان: حمیدرضا ده حقی، دستیاران کارگردان: پریا حسینی و پانیذ شاهمرادی فرد، مجری گریم: ساغر اسماعیلی، دستیاران گریم: مبینا بی آزار و حمیدرضا ده حقی، عکاسان: احسان زارع و رضا جاویدی و روابط عمومی: گروه تبلیغاتی سه گانه.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.