سرویس تئاتر هنرآنلاین، امیر موسی کاظمی مدیر اجرایی تماشاخانه هامون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آغاز فعالیت این تماشاخانه گفت: واقعیت این است؛ از پیش از اینکه آغاز به کار تماشاخانه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با کرونا اعلام شود، ما در حال برنامه‌ریزی به منظور اجرای نمایش‌ها در این تماشاخانه بودیم. اما این موضوع مسئله‌ای دو طرفه است و گروه‌های نمایشی نیز باید برای اجرا در این شرایط اعلام تمایل و آمادگی کنند.

او در ادامه افزود: در شرایطی که در آن به سر می‌بریم، ما نگران سلامتی گروه‌ها و مخاطبان هستیم و گروه‌های اجرایی نگران از اینکه متضرر نشوند و براین اساس آغاز فعالیت این تالار نمایشی در تیر ماه را از دست دادیم. ما باید اطمینان خاطر به لحاظ ثبات شرایط موجود را داشته باشیم و گروه نمایشی نیز باید این اعتماد را حاصل کند که دچار خسران و ضرر و زیان مالی نشود.

کاظمی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی به منظور آغاز فعالیت در مردادماه بودیم که اختلاف استانداری و اداره کل هنرهای نمایشی و سکوت ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی سالن‌های نمایش، ما و گروه‌های نمایش را دچار تردید کرد، یادآور شد: اکنون منتظر سرانجام این ماجرا هستیم و امکان دارد فعالیت خود را از نیمه‌های مردادماه یا شهریور ماه آغاز کنیم و این موضوع کاملاً بستگی به وضعیت موجود دارد.

او همچنین اضافه کرد: به نظر می‌رسد در پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، به ماهیت اجرای زنده توجه نشده است و فقط جایگاه تماشاگران در آن دیده شده و افرادی که این دستورالعمل‌ها را تنظیم و اعلام کرده‌اند به تفاوت میان تئاتر و سینما آگاه نبوده‌اند.

این روزنامه‌نگار با طرح این سوال، عنوان کرد: سوال من این است؛ در صورتی‌که در فوتبال بازیکنی به ویروس کرونا مبتلا شود 2 هفته از بازی‌ها کنار گذاشته می‌شود و اگر 25 درصد تیم به این بیماری مبتلا شوند بازی تعطیل خواهد شد. اما اگر بازیگر تئاتری مبتلا به ویروس کرونا شود، چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ تکلیف اجرای نمایش چه خواهد شد؟ این موضوع برنامه‌ریزی به منظور آغاز اجراها را دشوار می‌کند. به اعتقاد من پروتکل بهداشتی اعلام شده آنقدر جامع نبوده که شرایط اجرای زنده صحنه‌‌ای را پوشش دهد.

کاظمی همچنین افزود: نه تنها ما بلکه گروه‌های اجرایی در این خصوص نگران هستند چراکه گروهی به منظور اجرا متحمل هزینه‌هایی خواهد شد و به دلیل ابهام و روشن نبودن دستورالعمل‌های بهداشتی امکان آن وجود دارد تا متضرر شود و از این رو برخی از سالن‌های نمایش و گروه‌ها ریسک اجرا در این شرایط را نپذیرفتند.

او ضمن اشاره به اینکه هرچند ما قصد داریم چراغ تئاتر روشن باشد اما ابهام در پروتکل‌های اعلام شده، ما را دچار تردید می‌کند، عنوان کرد: آنچه که روشن است این موضوع است که شاید یک یا دو سال ما مجبور به آن باشیم تا با این ویروس سازگاری داشته باشیم اما به شرط آنکه از ریسک و خطر ابتلا به آن بکاهیم.

مدیر اجرایی تئاتر هامون همچنین گفت: اداره کل هنرهای نمایشی قول‌هایی به منظور حمایت از گروه‌های نمایشی و سالن‌های تئاتر داد و به دنبال شناسایی گروه‌های متضرر از اجرا بود اما چه اتفاقی افتاد؟ انگار همه تنها به دنبال آمار و ارقام بودند. البته که حمایت‌ها بیشتر در ارتباط با سالن‌های دولتی است چراکه گروه‌های اجرایی در سالن‌های خصوصی پس از اجرای نمایش خود می‌توانند درخواست حمایت از اداره کل هنرهای نمایشی را داشته باشند.

امیرموسی کاظمی درباره نمایش‌هایی که پس از بازگشایی تئاتر هامون در این تماشاخانه به صحنه خواهند آمد، عنوان کرد: "دوستان کُمُدی" به کارگردانی امیرمحمد ابراهیمی نمایش برگزید جشنواره تئاتر هامون و نمایش "20 متری جوادیه" کار رضا بهرامی دو نمایشی هستند که همزمان با بازگشایی تئاتر هامون در نیمه‌های مرداد ماه و یا اواسط شهریور ماه در صورت بهبود شرایط روی صحنه خواهند آمد.