سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "درد و داد" نوشته رسول بانگین با دراماتورژی و کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز از فردا اول مردادماه ساعت 21:15 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش علیرضا حنیفی، مریم قریشی، فاطمه زمانی، آرام سلیمانی، محمد قائم مقامی و علی پیله‌ور هستند.

کامبیز نیک‌آمیز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "درد و داد" گفت: مرداد ماه سال گذشته نمایش "برادرها می‌میرند" نوشته رسول یانگین را در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه آوردم. "درد و داد" همان نمایش است که من تغییرات اساسی با اجازه نویسنده اثر در آن ایجاد کردم. پس از اجرای نمایش "برادرها می‌میرند" تهیه‌کننده‌ای نسبت به آن ابراز علاقه کرد و خواست تا آن را مجدد روی صحنه آورم و من نیز پذیرفتم. اما مدت کوتاهی مانده به اجرای نمایش "درد و داد" به دلیل اینکه از کست بازیگران مورد نظر او در نمایش استفاده نکردم همکاری خود را با نمایش متوقف کرد و اکنون نمایش را با هزینه شخصی خودم روی صحنه می‌آورم. متاسفانه فشار مالی به گروه‌های نمایشی پای افراد غیرحرفه‌ای را به تئاتر باز کرده است.

او با بیان اینکه اتفاقات نمایش "درد و داد" نسبت به نمایش "برادرها می‌میرند" واقعی‌تر است، عنوان کرد: نمایش "درد و داد" با 20 درصد تغییر نسبت به نمایش "برادرها می‌میرند" به صحنه می‌آید و اتفاقات آن به واقعیت نزدیک‌تر است. این نمایش یک حقیقت بعد از جنگ است.

این بازیگر تئاتر داستان نمایش "درد و داد" را اینگونه توضیح داد: زنی که باردار است، همسر رزمنده‌اش در جنگ شهید می‌شود و زن با برادر شهید ازدواج می‌کند اما هفت سال بعد رزمنده به خانه بازمی‌گردد...

او درباره فضای اجرایی نمایش گفت: این نمایش تراژدی فضایی واقع‌گرایانه و رئال دارد و داستان نمایش در حیاط خانه روایت می‌شود.

کامبیز نیک‌آمیز با بیان اینکه قرار بر این بود تا این نمایش را در فروردین‌ماه به صحنه آورد اما به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای آن به مردادماه موکول شد، درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی گفت: من اصلاً به حضور گسترده تماشاگر فکر نمی‌کنم و در صورتی‌که در هر اجرا تنها یک مخاطب داشته باشم هم گله‌ای ندارم. من جزء کسانی هستم که به روشن بودن چراغ تئاتر می‌اندیشم؛ زیرا در صورتی‌که این ویروس مدت‌ها با ما بماند و اجرای نمایش‌ها تعطیل شود، تئاتر برچیده خواهد شد. زمانی‌که میکائیل شهرستانی در این شرایط نمایش خود را به صحنه می‌آورد پس ما نیز باید از او پیروی کنیم.

او درباره پیشکسوتانی که در پی شرایط ایجاد شده از اجرای نمایش خود امتناع کردند، یادآور شد: من به شخصه برای پیشکسوتان احترام بسیاری قائل هستم و به نظرم در صورتی‌که پای حمایت و اختصاص بودجه به نمایش آن‌ها در همین شرایط به میان آید، آن‌ها نیز در همین وضعیت اثر خود را به صحنه خواهند آورد اما از آنجا که حمایتی در کار نیست با قرار دادن استوری در صفحات مجازی خود و نشر اخباری مبنی بر در خانه بمانیم از اجرای نمایش خود امتناع می‎کنند.

این کارگردان درباره انتخاب خانه نمایش مهرگان به منظور اجرای نمایش خود، گفت: مدیریت این مجموعه؛ آقای مهدی علی‌نژاد و خانم سارا داروفروش با دلسوزی، همواره حامی هنرمندان تئاتر هستند. ضمن اینکه اطمینان دارم پروتکل‌های بهداشتی در این مجموعه به نحو احسن رعایت می‌شود. اجرا در سالن‌های دولتی کار آسانی نیست چرا که آن‌ها به گروه‌هایی که بازیگر شناخته شده دارند و یا عزیز دردانه هستند نوبت اجرا می‌دهند.

او در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: در این شرایط از مسئولان و هنرمندان تئاتر درخواست داریم تا به منظور تبلیغات آثار نمایشی روی صحنه همراه باشند. صفحات تبلیغاتی اینستاگرام در این شرایط با درخواست مبالغ بسیار بالا تنها سعی در جبران بیکاری چند ماهه خود دارند. صحبت‌هایی مبنی بر حمایتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی شده است اما با وجود اینکه اداره کل هنرهای نمایشی از سال گذشته بدهی‌هایی به گروه‌های نمایشی دارد، بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد. با این حال ترجیح‌ام بر این است تا ما کار خود را ادامه دهیم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاورهنری:  مریم قریشی، دراماتورژ: کامبیز نیک‌آمیز، مدیرتولید و برنامه‌ریز: مینا ترکمن، مدیر اجرایی: پریناز آبلی، دستیار کارگردان: آیلار باقری و نازنین بهادر، منشی صحنه: شهناز نوری آذر دریانی، موسیقی و اتاق فرمان: سیامک خانقلی، طراح و اجرای گریم: فرزانه جدید، طراح صحنه و دکور : پوریا توکل‌خواه، مدیر صحنه: مهران شکری‌مقدم و طراح پوستر، بروشور  و عکاس:  مینا قانع.

علاقندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.