سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" نوشته و کار محمدمهدی خاتمی از اول مردادماه ساعت 19:30 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش اجتماعی محسن افشار، مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری و نسرین نکیسا هستند. این نمایش 27 بهمن‌ماه سال گذشته در مجموعه تئاترشهر به صحنه آمد و پس از اعلام تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری اجرای آن متوقف شد.

محمدمهدی خاتمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره از سرگیری مجدد اجرای نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" گفت: با توجه به نامعلوم بودن تعطیلی مجدد سالن‌های نمایشی، آغاز اجراها از روز اول مردادماه، روز شنبه هفته جاری به ما اعلام شد و تمرینات نمایش را در همین مدت کم از همان روز آغاز کردیم.

او که معتقد است در این شرایط هم زندگی تعطیل شدنی نیست، اظهار کرد: بر این اساس تئاتر هم نباید تعطیل شود چراکه نمی‌دانیم تا چه زمانی باید با ویروس کرونا زندگی کنیم. از این رو به نظرم باید شرایط تازه‌ای را تنظیم و اجرا کنیم و خودمان را با این اتفاق و حادثه تطبیق دهیم.

این کارگردان با بیان اینکه اجرا در این شرایط برای او هم تجربه تازه‌ای است، تصریح کرد: در این وضعیت با مراقبت کامل از گروه نمایشی و تماشاگران، اجراها باید ادامه داشته باشد، چراکه انسان‌ها در جاده سخت، کوهستانی، مه و کولاک گرفته، نباید متوقف شوند بلکه باید با مراقبت آن جاده را ادامه دهند؛ براین اساس ترجیح من بر این بود تا اجرای نمایش را ادامه دهم.

او در ادامه افزود: در صورتی‌که از اجرای نمایش منصرف می‌شدم، ضمن اینکه نوبت اجرا را از دست می‌دادم شاید یکسال بعد نمایش هم موضوعیت خود را از دست می‌داد و این خاصیت زنده بودن تئاتر است. در این شرایط نگران سلامتی، تماشاگران، عوامل و بازیگران نمایش هستم و تمام تلاشم بر این است تا شرایطی ایجاد کنم که هیچکس دچار آسیب نشود. امیدوارم نه تنها گروه ما بلکه تمام گروه‌های نمایشی که اکنون اثر خود را به صحنه آورده‌اند از این مرحله به سلامت عبور کنند.   

خاتمی درباره موضوع و مضمون نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" گفت: شاکله اصلی نمایش، در واقع روایت فروپاشی یک خانواده محترم ایرانی به لحاظ بنیان‌های اقتصادی است که این روزها در جامعه ما اتفاق افتاده است و بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است.

او در ادامه افزود: در این نمایش شش سه‌شنبه از زندگی یک خانواده ایرانی در سال 1396 بررسی و روایت می‌شود که چه اتفاق و روندی منجر به فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها شده است که حتی خودشان در آن نقش و تقصیری ندارند و اجتماع این فروپاشی را بر آن‌ها تحمیل کرده است.

این کارگردان و نویسنده با بیان این‌که تمرینات این نمایش که فضایی کاملاً رئالیستی دارد از اواخر آذر ماه آغاز شد، عنوان کرد: نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" به اتفاقاتی می‌پردازد که ممکن است پیرامون ما رخ دهد و آسایش خانواده‌ها را تهدید کند. کاراکترهای اصلی این نمایش پدر، مادر و فرزندان یک خانواده زیر یک سقف هستند که مسائلی موجب آزار و رنجش‌شان می‌شود و در نهایت آن‌ها را به سمت فروپاشی سوق می‌دهد.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش یادآور شد: نمی‌توانم بگویم طراحی صحنه این نمایش خیلی رئالیستی است اما بسیار کاربردی و چشم‌نواز است و نیازهای ما را برای نشان دادن فضای یک خانواده برطرف کرده است. موسیقی‌های نمایش نیز ساخته شده است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.  

دیگر عوامل نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" عبارتند از: تهیه‌کننده: محسن زارع اشگذری، سرمایه‌گذار: آوینا کاویانی، طراح صحنه و لباس: سینا ییلاق‌بیگی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گریم: حمیدرضا قاسمی، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوائی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: میلاد حاجی زاده، منشی صحنه: ماندان قربانی، مدیر صحنه: امیرحسین خاتمی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: امیر قالیچی، عکاس و ساخت تیزر: محمد و امین هادی و مجری طرح: سروش طاهری.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.