سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "عجیب السلطنه" نوشته علی بهروزنسب و کار بهنود محمدی‌پور از 22 تیرماه ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت و بازیگران آن فهیمه معین، مهیار احمدی، مجید اقبالی، شروین برکت، یاسمن حسینی، وحید ممیزی، نیلوفر مهاریان، امیر رئیسیان، سروین سیف، مرمر معتمدی دانا، غزال ابوذری هستند.

بهنود محمدی‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ویژگی‌های انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن گفت: "عجیب‌ السلطنه" نمایشنامه‌ای با کیفیت و دارای قالب‌های نمایشی آئینی سنتی است. متاسفانه طی ده سال گذشته به جز هنرمندانی خاص از جمله داوود فتحعلی بیگی، دیگر نویسنده‌ای در این فضا نمی‌نویسد و گونه نمایشی که به روحوضی شناخته‌شده است، رو به فراموشی است.

او در ادامه افزود: این نمایشنامه را در سال 1390 زمانی که علی بهروزنسب نویسنده آن در قید حیات بود، خواندم و با کسب اجازه از ایشان آن را نمایشنامه‌خوانی کردیم و خوشبختانه با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان مواجه شدیم و سپس آقای بهروزنسب با اجرای آن بر صحنه نیز موافقت کرد، اما متاسفانه عمر ایشان کفاف نداد. ما این نمایش را سال گذشته در جشنواره تئاتر آئینی سنتی به صحنه آوردیم و اواخر سال، آن را در تماشاخانه سنگلج اجرا کردیم اما اجراها به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متوقف شد تا الان که با بازگشایی تالارهای نمایشی این نمایش را دوباره به صحنه آوردیم.

محمدی‌پور ضمن اشاره به اینکه این نمایشنامه فضای هجو و طنز اجتماعی دارد، عنوان کرد: "عجیب‌السلطنه" بازخوردی از اجتماع، فرهنگ کوچه بازار و عامیانه است. از سنین پائین اینگونه آثار را دنبال می‌کردم و بسیار به اینگونه فضاها علاقمندم و از این رو این نمایشنامه برایم جذاب آمد.

او درباره تغییرات اجرای عمومی این نمایش به نسبت اجرای آن در جشنواره آئینی سنتی، گفت: طبیعتا این نمایش تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره دارد. در جشنواره نمایش‌ها به فراخور رویداد اجرا می‌شوند اما در اجرا برای عموم باید رویکردی جهان شمول‌تر داشته باشند و در اجرا نظر عمومی مخاطب لحاظ شود.

این کارگردان همچنین افزود: چند سالی است که آثار آئینی سنتی بسیار ساده اجرا می‌شوند و به گونه‌ای دیالوگ‌محور و به سمت تئاتر آزاد رفته است، اما سعی من بر آن بود تا دیالوگ کمترین نقش را در شیوه اجرایی داشته باشد و در شیوه کارگردانی به روز عمل کردم تاحدی که حتی نورپردازی نمایش امروزی است. شیوه بازی بازیگران به نسبت فرمال‌تر است و شخصیت و صحنه‌های نمایشی امروزی است.

او درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه، اظهار کرد: در اجرا به نمایشنامه اصلی بسیار متعهد بودم. دیالوگی در نمایشنامه است که می‌گوید: "دفعه بعد که به تماشای نمایش آمدید فرهنگ لغت همراه داشته باشید." این دیالوگ به دلیل ثقیل بودن دیالوگ‌های نمایش است و سعی‌ام بر این بوده تا دیالوگ‌ها را امروزی نکنم و به نمایشنامه وفادار باشم.

بهنود محمدی‌پور ضمن بیان اینکه هنر در صف نخست هر اتفاقی است، درباره اجرای این نمایش در این شرایط حساس به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: آنچه هنرمند را از عوام مجزا می‌کند تعهد او به کارش است. ما متعهد به ترویج هنر در هر شرایط و وضعیتی هستیم، هرچند که ممکن است، دشوار و پیچیده باشد. شب نخست اجرای این نمایش در اواخر بهمن‌ماه استقبال بسیار خوبی از نمایش صورت گرفت و همه صندلی‌ها پر بود اما دو روز پیش در شب نخست اجرا این نمایش با تعداد انگشت شماری تماشاگر اجرا شد. شاید این شرایط سخت باشد اما اگر هنرمندانی به هنر متعهد نباشند و در این عرصه پیشقدم نشوند، هنر تعطیل می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: دوستان و مجموعه انسان‌ها با هنر مهربان‌تر باشند، چراکه مقوله هنر از حیات می‌آید و حیات نیازمند اتفاقاتی است. فرهنگ یک مملکت از هنر آن سیرآب می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: یکی بود یکی نبود. پادشاهی بود که پس از سال‌ها صاحب پسری شد اما نوزاد دم و گوش بلندی داشت. او حکم داد هرکس این ویژگی‌ها را نداشت ناقص‌الخلقه قلمداد شود. پس از او ولیعهد به تخت نشست و صاحب پسری شد که بی‌دم و بی‌گوش بود. او همه را فراخواند و گفت دم و گوش خاص حیوانات و وحوش است نه برای انسان. مردم که این موضوع را برنتابیدند...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.