سرویس تئاتر هنرآنلاین، شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در این روزها گفت: متاسفانه این روزها همچون دیگران حال دلم خوب نیست و نمایشنامه جدیدی را ننوشته‌ام. سال گذشته دو نمایشنامه "به نام گل" و "خواجه نصرالدین طوسی" را نوشتم که پیش از سال جدید با 5 نمایشنامه دیگر من با نام‌های "روز سیاوش"، "خواجه نظام‌الملک"، "رستم و اسفندیار"، "سهروردی" و "بهرام چوبینه" در قالب یک مجموعه، توسط نشر مهیستان چاپ و منتشر شد.

او که قصد داشت سال جاری نمایش "به نام گل" یا "خواجه نصرالدین طوسی" را به صحنه آورد، در این باره عنوان کرد: از آنجا که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط مناسبی قرار نداریم، بعید می‌دانم نمایشی را به صحنه آورم مگر اینکه حمایت دولتی صورت گیرد. این دو نمایش آثاری فرهنگی هستند و تفریحی نیستند و در این شرایط باید از آن‌ها حمایت شود تا امکان اجرای آن‌ها فراهم شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه اضافه کرد: در تمام دنیا تئاتر مورد حمایت دولت و نهادهای مربوطه قرار می‌گیرد اما در این وضعیتی که ما در آن به سر می‌بریم، بخش دولت خود را از امر تئاتر ساقط کرده است. دولت به شکل نامناسب و به دور از شأن هنرمندان تنها شب عید با بسته حمایتی از برخی هنرمندان حمایت کرد که به نظرم این حمایت شوخی بزرگی بود و هیچ دولتی با رعیت خود هم چنین کاری نمی‌کند؛ چرا ‌که هنرمندان این روزها در مضیغه هستند و حتی توان پرداخت اجاره خانه خود را ندارند. اگر از آمار اختلاس‌های بی‌حد و حصری که صفرهای آن قابل شمارش نیست کم شود، حمایت از هنرمندان هم امکان‌پذیر خواهد شد.

گودرزی همچنین افزود: در بریتانیا، سم مندس، اسپیلبرگ و نتفلیکس به کمک تئاتر کشورشان آمدند و صندوقی را در راستای حمایت از تئاتر ایجاد کردند. در کشور ما برخی از بازیگران سینما و افرادی که  درآمدهای میلیاردی از تئاتر داشتند، در قبال این هنر هیچگونه احساس مسئولیتی نمی‌کنند.

او ضمن اشاره به اینکه این روزها وضعیت نشر نمایشنامه هم فاجعه و پیچیده است، اظهار کرد: هیچ پخشی حاضر به توزیع نمایشنامه نیست. بسته‌های حمایتی دولت در بخش نشر چه جایگاهی دارد؟ من به شخصه در این وضعیت خجالت می‌کشم از ناشر خود دستمزد دریافت کنم.

شکرخدا گودرزی با تاکید براینکه دولت خود را کنار کشیده است، تصریح کرد: من با اندک سلبریتی‌هایی که درآمد بالایی دارند و مانند بریتانیا نمی‌آیند و از تئاتر حمایت کنند، کار ندارم، روی سخن من با مسئولان است. وقتی مسئولان مورد سوال واقع می‌شوند مشکلات را به یکدیگر ارجاع می‌دهند. قوانین و کلیات توسط مجلس تصویب می‌شود اما آئین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و شیوه کار را وزارتخانه‌ها تدوین می‌کنند. پس چرا پاسخگو نیستند؟

او همچنین افزود: ما گدایی نمی‌کنیم ما از دولت مطالبه داریم. دولت باید در این شرایط، در فضای مجازی برای ما ایجاد کار کند و هزار راه است تا غرور هنرمندان خدشه‌دار نشود. دولت وظیفه دارد از ما هنرمندان حمایت کند.   

این نمایشنامه‌نویس با بیان این‌که در این شرایط به دلیل نبود امکانات، اجرای تئاتر ریسک بزرگی است، اظهار کرد: این روزها آمار اعلام شده رسمی مرگ و میر به دلیل ویروس کرونا وحشتناک است. سالن‌های تئاتر تهویه مناسبی ندارند ضمن آنکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها امکان‌پذیر نیست و از این رو باید فکر دیگر کرد.