سرویس تئاتر هنرآنلاین، پس از سرگیری اجرای نمایش‌ها در سالن‌های نمایشی از اول تیرماه، تماشاخانه ایرانشهر همچنان فعالیت خود را آغاز نکرده و حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاستگذاری این تماشاخانه در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این‌باره گفت: در طی این مدت در حال بررسی آثار نمایشی که در نوبت اجرا در این تماشاخانه قرار دارند، بودیم و آثاری که تا هفته پیش مورد بررسی قرار گرفت تا دو ماه آینده امکان اجرا نداشتند. اکنون در این شرایط اولویت اجرا در این مجموعه براساس جدول شورای سیاستگذاری نیست و ارجحیت براساس آمادگی گروه‌های نمایشی پذیرفته شده این مجموعه به منظور اجراست. طبق جدول اجرایی، گروه‌های پذیرفته شده در نوبت اجرای این مجموعه درصورتی‌که آمادگی داشته باشند این امکان را دارند تا نمایش خود را زودتر به صحنه آورند و اکنون مبنا آمادگی گروه‌های نمایشی برای اجراست.

او در ادامه افزود: طبق بررسی‌ها سه گروه نمایشی به منظور اجرا در هفته پایانی تیرماه اعلام آمادگی کرده‌اند که به زودی اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد. سه نمایشی که به صحنه می‌آیند پیش از این اجرا رفته‌اند و اکنون اثر خود را بازتولید کرده‌اند.

این کارگردان تئاتر درباره اقدامات صورت گرفته در تماشاخانه ایرانشهر به منظور آغاز به فعالیت این مجموعه عنوان کرد: طی تعطیلات چهار ماهه این تماشاخانه به صورت هفتگی ضدعفونی می‌شد و قطعاً به محض شروع فعالیت، روزانه دو بار مجموعه به صورت کامل ضدعفونی خواهد شد. همچنین تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت کامل اجرا و نظارت خواهد شد تا تماشاگران و هنرمندان در امنیت و اطمینان روانی در این مجموعه حضور داشته باشند.

مسافرآستانه در ادامه اضافه کرد: شرایط به وجود آمده که منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها شده، معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد اما زندگی جریان دارد و تعطیلی قرار نیست تا ابد ادامه داشته باشد و فعالیت‌ها پیرو این ویروس باشد. بهتر است براساس توصیه و دستور کارشناسان بهداشتی به زندگی جدیدی که در جامعه شاهد آن هستیم ادامه دهیم و این دستورات را در تئاتر هم پیش گیریم. قطعاً شرایط فعالیت کنونی منطبق با وضعیت پیشین و قبل از کرونا نخواهد بود و باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم.

این مدیر هنری ضمن اشاره به اینکه باید تئاتر دوران کرونا تعریف خود را پیدا کند، اظهار کرد: فکر می‌کنم هنرمندان هم آمادگی آن را دارند که با شرایط جدید خود را منطبق کنند اما تماشاگران و مخاطبان تئاتر بسیار حائز اهمیت هستند و درصورتی‌که از سوی مخاطبان تئاتر، اعتمادی نسبت به سالن‌های نمایش ایجاد شود، قطعاً شاهد از سرگیری فعالیت‌های نمایشی خواهیم بود.

او در ادامه افزود: به منظور اعتمادسازی میان مخاطبان باید اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد و به عموم مخاطبان این اطمینان را بدهیم که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی کردن مستمر سالن‌های نمایش به آن‌ها تضمین دهیم که این مکان آلوده نیست.

کارگردان نمایش "برگشتن" درباره کسر بیست درصد سهم تماشاخانه ایرانشهر در سال جدید از گروه‌های نمایشی گفت: تماشاخانه‌های خصوصی و همینطور ایرانشهر بودجه و امکانات حمایتی ندارند و در صورتی‌که شرایط حمایتی وجود داشت، همچون گذشته این مبلغ از گروه‌های نمایشی کسر نمی‌شد. زمانی‌که حمایت‌ها از این تماشاخانه قطع شد دو راه بیشتر باقی نماند؛ یک اینکه بیست درصد از فروش گیشه نمایش‌های کسر شود یا فعالیت‌های این مجموعه متوقف و تماشاخانه تعطیل شود. طبعاً شورای سیاستگذاری راه نخست را در پیش گرفت تا بخشی از هزینه‌های جاری این مجموعه تامین شود.    

حسین مسافرآستانه درباره چند اجرایی بودن این تماشاخانه در زمان بازگشایی تصریح کرد: با رعایت فاصله زمانی بیشتر میان اجراها و نبود تداخل نمایش‌ها چند اجرایی بودن این مجموعه مانعی نخواهد داشت. قطعاً همچون گذشته امکان آن را نخواهیم داشت که با فاصله زمانی نیم ساعت و یا کمتر اجرای دو نمایش را برنامه‌ریزی کنیم و در صورتی‌که قرار است سالن‌های مجموعه دو اجرا در روز داشته باشند باید با رعایت فاصله زمانی بیشتر میان اجرای نمایش‌ها و رعایت فاصله اجتماعی میان تماشاگران این اتفاق بیافتد. قطعاً نمایش‌هایی با عوامل و پرسوناژهای زیاد در اولویت اجرا در این تماشاخانه قرار نمی‌‌گیرند و در صورتی‌که این اتفاق بیافتد مجبور به آن خواهیم بود تا کل مجموعه را به یک گروه اختصاص دهیم تا فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود.