سرویس تئاتر هنرآنلاین، پیام لاریان نمایشنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در این روزها گفت: قصد داشتم آبان‌ماه سال جاری نمایش "اشتقاق" را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورم اما با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل ویروس کرونا بعید می‌دانم اجرای این نمایش در سال جاری میسر شود. به احتمال زیاد این تماشاخانه تا مهرماه تعطیل خواهد بود و در صورت بازگشایی نوبت اجرای من تا بهار سال آینده به تعویق خواهد افتاد.

او در ادامه افزود: در دوران قرنطینه نمایشنامه‌ای با عنوان "موش‌ها و گربه‌ها" نوشته‌ام که به احتمال زیاد این متن را جایگزین نمایشنامه "اشتقاق" خواهم کرد و آن را در نوبت اجرایی خود به صحنه خواهم آورد.

لاریان با بیان اینکه سال گذشته نمایشنامه‌هایی را نوشته و قرار بود که امسال به صحنه آیند، عنوان کرد: سال گذشته نمایشنامه "موومان" را نوشتم و قرار بود این نمایش فروردین‌ماه سال جاری به کارگردانی کیومرث مرادی اجرا شود. همچنین پارسال نگارش نمایشنامه "بابِل" را به پایان رساندم و این متن قرار بود خرداد و تیر ماه امسال به کارگردانی عامر مسافرآستانه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا او نتوانست به ایران بیایند.

او همچنین اضافه کرد: نمایشنامه "اهالی کاله" را نیز سال گذشته نوشتم و قرار بر این بود تا سهراب سلیمی آن را مهر ماه سال جاری در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد که با توجه به شرایط، نمی‌دانم این نمایش در تاریخ اعلام شده اجرا شود یا خیر. "اهالی کاله" در واقع یک پروژه تحقیقاتی درباره مهاجرت است که من به منظور نگارش آن سفری به کشور فرانسه داشتم و از کمپ‌های مهاجران این کشور دیدن کردم.

این کارگردان با بیان اینکه اکنون در حال نگارش نمایشنامه "مدیترانه‌ای" هستم، اظهار کرد: این اثر قرار است به کارگردانی محمدرضا درند از هنرمندان فعال شهرستان که سال‌های گذشته حضور موفقی در جشنواره تئاترفجر داشته، به صحنه رود. درند قصد دارد این نمایش را سال جاری در جشنواره تئاترفجر در صورتی‌که برگزار شود، اجرا کند.

پیام لاریان ضمن اشاره به اینکه 4 نمایشنامه‌ من در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد، تصریح کرد: پیش از این 3 نمایشنامه‌ من در قالب جلد اول یک کتاب توسط نشر "ورا" منتشر شده بود و اکنون چهار نمایشنامه "امپرسیون جیغ بنفش"، "اگزیستنس"،"پرسه‌های موازی" و "بالستیک زخم" در قالب جلد دوم توسط این انتشارات چاپ و منتشر خواهد شد. قرار بر این بود این جلد تا برگزاری نمایشگاه کتاب چاپ شود اما شاید امسال این نمایشگاه دیرتر برپا شود و یا برپایی آن منتفی شود.    

او در ادامه اضافه کرد: این مجموعه نمایشنامه‌ آخرین کتابم خواهد بود چراکه وضعیت بازار کتاب بسیار نامناسب است و از این رو قصد دارم سایتی را طراحی کنم و نمایشنامه‌های خود را به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهم. این روزها ناشران خود مشکلات مالی فراونی دارند و از این جهت معمولاً درصد و عایدی به نویسنده تعلق نمی‌گیرد و براین اساس ترجیح‌ام بر این است تا علاقمندان از طریق سایت به نمایشنامه‌های من دسترسی داشته باشند چراکه وضعیت پخش و توزیع کتاب در سراسر کشور نیز نامناسب است و سایت این امکان را فراهم می‌کند تا همه گروه‌های تئاتری در اقصی نقاط کشور به نمایشنامه‌ها دسترسی داشته باشند.

لاریان در ادامه صحبت‌هایش گفت: یکی از محاسن انتشار کتاب در سایت این است که امکان بازنویسی آن بعد از مدت‌ها میسر است.