سرویس تئاتر هنرآنلاین: ناصر آویژه کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود طی این ایام گفت: این روزها مشغول ضبط یک برنامه تلویزیونی برای مخاطبان نوجوان هستم، همچنین از اعضای هیئت انتخاب بخش کودک هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نیز هستم که این رویداد آذر ماه برگزار خواهد شد.

او درباره اجرای نمایش "عمارت جنبی انارستان" در سال جاری عنوان کرد: قصد داشتم این نمایش نوشته گیتی داوودی را آبان‌ماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج به صحنه آورم اما به دلیل تغییر برنامه‌ریزی‌ سالن‌های نمایشی در پی شیوع ویروس کرونا، بعید می‌دانم این امکان وجود داشته باشد که آن را امسال اجرا کنم ضمن اینکه این اثر بسیار پرپرسوناژ است و اجرای آن در این شرایط بعید به نظر می‌رسد. "عمارت جنبی انارستان" نمایشی است که پس از سال‌ها فعالیتم برای گروه سنی کودک و نوجوان برای مخاطبان بزرگسال تولید خواهم کرد.

آویژه در ادامه افزود: فیلم تئاتر تمام آثار نمایشی که این سال‌ها کارگردانی کرده‌ام را به منظور پخش به سامانه‌های تیوال و نمایش نت ارائه کرده‌ام و علاقمندان می‌توانند هم‌اکنون از طریق این پلتفرم‌ها بیننده نمایش‌های "پسر نیل"، "یه شهر بی‌پرنده"، "مش‌مش قلی‌خان" و "صندوقچه مروارید" باشند و مابقی نمایش‌هایم نیز احتمالاً در قالب فیلم به زودی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

کارگردان نمایش "یه شهر بی‌پرنده" ضمن اشاره به اینکه هفته گذشته مجوز انتشار نسخه صوتی نمایش "مش‌مش قلی‌خان" با قصه‌گویی مرتضی احمدی را دریافت کرده، اظهار کرد: چند سال پیش و در زمان حیات استاد مرتضی احمدی با صدا و قصه‌گویی او، نسخه صوتی نمایش "مش‌مش قلی‌خان" را ضبط و تولید کردیم. قرار بود این اثر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال جاری در قالب مراسمی درخور و شایسته نام استاد مرتضی احمدی رونمایی شود که به دلیل شرایط پیش آمده این امکان میسر نیست. در پی دریافت مجوز این اثر، مؤسسه "کتاب نوین گویا" هفته آینده آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند تا مخاطبان بتوانند نسخه صوتی نمایش را با صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی بشنوند.

او در پاسخ به این سوال که چرا آثار نمایشی کودک و نوجوان به شکل نسخه صوتی کمتر تولید می‌شوند، تصریح کرد: در خصوص کودکان و نوجوان سخت‌گیری بیشتری به منظور دریافت مجوز انجام می‌شود چراکه تعداد اینگونه آثار بسیار کم است و قیاسی وجود ندارد. همچنین از نسخ صوتی حمایت کمتری صورت می‌گیرد. به اعتقاد من تولید اثر به هر شکلی برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار ارزشمند است چراکه در صورتی در این سنین به فرزندان‌مان توجه کنیم در آینده کمتر به مراکز تربیتی، بازپروری و کمپ‌های ترک اعتیاد نیاز داریم. اگر در گذشته به این امر توجه شده بود امروزه به مراکز بازپروری کمتری احتیاج داشتیم.

عضو هیئت انتخاب بخش کودک هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، در خصوص این بخش از این رویداد گفت: طبق فراخوان منتشر شده بخش کودک جشنواره تئاتر مقاومت به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود و آثار از میان نمایش‌های اجرا شده در سالن‌های مختلف گزینش خواهند شد. در این دوره از جشنواره قطعاً به کارهای اجرا شده در شهرستان‌ها نیز توجه خواهیم داشت.

او در ادامه اضافه کرد: در این دوره از جشنواره مضامین و مفاهیم مقاومت در هر شکل و گونه بسط و گسترش بیشتری نسبت دوره‌های گذشته خواهد داشت. طبق فراخوان باید هفت نمایش در این بخش معرفی شود اما قصد داریم بر کیفیت تمرکز داشته باشیم و ممکن است این تعداد افزایش یابد.