سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرشد محسن میرزاعلی رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در این روزها گفت: شب گذشته و امشب همزمان با شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) پس از اذان مغرب در دو هیئت محلی در منطقه شرق تهران اجرای پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و شهادت‌خوانی داشته و دارم.

او در ادامه افزود: همچنین حدود سه ماه است که هر هفته روزهای شنبه ساعت 7 صبح در شبکه پنج صداوسیما با برنامه "یک روز تازه"، شاهنامه‌خوانی و نقالی دارم.

او با بیان اینکه در روزهایی که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل بود، دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری بیش از پیش فعال بود، عنوان کرد: همزمان با تعطیلی فعالیت‌های نمایشی در کشور، دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری اقدام به برپایی پویش "شب نشانی" کرد و در این راستا از نقالان و شاهنامه‌خوانان برجسته در سراسر کشور دعوت شد تا هر یک 5 نقل را ضبط و در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارند و هشتک‌هایی برایشان در نظر گرفته شد. خوشبختانه این پویش با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

دبیر سوگواره "شبیه علی (ع)" همچنین ادامه داد: همچنین  دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوره هنری در ماه مبارک رمضان اقدام بر برگزاری اولین سوگواره "شبیه علی (ع)" کرد و در این راستا از تعزیه‌خوانان برجسته و پیشکسوت دعوت شد تا فیلم‌های تعزیه خود را به این دفتر ارسال کنند و این فیلم‌ها طی هفت شب همزمان با شب‌های احیا در سامانه‌های آپارات و هیئت آنلاین و همچنین صفحه اینستاگرامی آوای فاطمی بارگذاری شد. این اقدام با استقبال بی‌نظیری همراه بود و از ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در هر شب 50 تا 60 هزار نفر بازدید می‌کردند.

او با بیان اینکه به جرات می‌توانم اعلام کنم که مخاطبان تعریه نسبت به تئاتر در ایام تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری بسیار بیشتر بوده است، عنوان کرد: مجالس تعزیه سوگواره "شبیه علی (ع)" با دکور و طراحی صحنه در تالار اندیشه حوزه هنری ضبط و فیلمبرداری می‌شد و همه مجالس کارگردان هنری و تلویزیونی داشتند. فیلم‌های ضبط شده اکنون جزء آرشیو حوزه هنری محسوب می‌شوند. در انتها نیز از شرکت‌کنندگان در این سوگواره تجلیل و تقدیر شد.

میرزاعلی ضمن اشاره به اینکه پیش از برگزاری سوگواره "شبیه علی (ع)" فراخوان نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی "نقشا" منتشر شد، اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مطلوبی از این جشنواره صورت گرفت و استعدادهای بسیار خوبی در زمینه نقالی و شاهنامه‌خوانی از طریق این جشنواره کشف شد. بیش از 700 اثر به این جشنواره ارسال شد که 320 اثر به مرحله داوری این جشنواره راه یافت.

او در پایان گفت: روز سه‌شنبه سوم تیر ماه نیز مراسم اختتامیه این جشنواره در کنار مزار حکیم فردوسی برگزار خواهد شد و این مراسم به صورت آنلاین از طریق صفحه شخصی من در اینستاگرام، سایت آپارات و سایت حوزه هنری پخش خواهد شد.