سرویس تئاتر هنرآنلاین، داوود فتحعلی‌بیگی نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: من پیش از اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا کارم را تعطیل کنم، با بچه‌های کرج مشغول تمرین یک نمایش جدید با نام "حدیث در و گبر و یک قرص نان" بودم که می‌خواستم آن را در ماه مبارک رمضان در تالار سنگلج روی صحنه آورم، اما متأسفانه کرونا آمد و سالن‌های تئاتر تعطیل شد. فعلاً هم نمی‌دانم که شرایط در آینده به چه صورت خواهد بود و قرار است چه زمانی این نمایش را روی صحنه آورم. 

وی افزود: تصمیم گرفته‌ام یادداشت‌هایی هم که درباره نقالی داشتم را مرتب کرده و آنها را تبدیل به کتاب کنم. بخش‌های زیادی از آن را نوشته‌ام ولی هنوز بخش‌های دیگر آن مانده است. من در نوشتن وسواس دارم و یک مطلب را باید چند بار بنویسم و بخوانم تا کم و زیاد آن را پیدا کنم و به همین خاطر کار نوشتن کتابم به کندی پیش می‌رود. 

این پروژهشگر بیان کرد: عنوانی که فعلاً برای آن کتاب در نظر گرفته‌ام، "نقالی از متن تا اجرا" است ولی ممکن است در آینده عنوان کتاب تغییر کند. البته دوستان دیگری هم بوده‌اند که درباره نقالی مطلب نوشته‌اند. مطالبی هم که نوشته‌اند بسیار خوب و ارزشمند است، اما متأسفانه کاربردی نیست. یعنی کسی نمی‌تواند از طریق خواندن آن مطالب، یاد بگیرد که چگونه باید نقالی را شروع کند و به سرحد قابل قبولش برساند. من این کتاب را بیشتر از منظر آموزشی می‌نویسم چون خودم سال‌ها در کلاس‌های دانشگاهی بحث نقالی را آموزش می‌دادم. به هر حال براساس مشاهدات‌، مطالعات و تجربیات خودم این کتاب را تنظیم می‌کنم.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به اینکه هنوز هیچ سالن تئاتری باز نشده است، در رابطه با خبر بازگشایی سالن‌های تئاتر از اول تیرماه‌ اظهار داشت: گفتن را باید با محقق شدن، دو مقوله جدا درنظر بگیریم. ممکن است تئاترها باز شود ولی آیا اینکه مخاطب‌ها به سالن نمایش می‌آیند یا نه، یک بحث دیگر است. هم مبحث اوقات فراغت مردم مطرح است و هم مردم باید توان مالی داشته باشند که بلیت تئاتر بخرند. در این شرایط که بسیاری از کارها آسیب دیده‌اند، معلوم نیست شرایط گیشه و تماشاگران چگونه خواهد بود. از طرفی تماشاخانه سنگلج هم هنوز خبری به ما نداده‌اند. طبعاً اگر قرار باشد اجرای نمایش‌ها از سر گرفته شود با ما تماس می‌گیرند و به ما یک زمان اجرای جدید اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که نمایش من یک نگاه مذهبی دارد اگر در ماه رمضان اجرا می‌شد، مناسب‌تر بود ولی این‌طور نیست که الزاماً اجرای آن باید در ماه رمضان باشد، بلکه در هر زمان دیگری هم قابل اجرا است. وقتی در نمایشنامه نگاه انسان‌گرایانه باشد طبیعتاً در همه زمان‌ها می‌شود اجرا رفت.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید با این شرایط اجرا بروید، توضیح داد: به هر حال باید از یک جایی شروع کرد چون نمی‌شود مطلقاً همه چیز را متوقف کرد. این هم یک شرایطی است که باید تجربه کرد.

این مدرس دانشگاه دربار برگزاری کلاس‌های دانشگاه به صورت آنلاین عنوان کرد: بعضی از مباحث از طریق فضای مجازی قابل آموزش هست، ولی یک بخش‌هایی قابل آموزش نیست و نیاز است که به صورت حضوری برگزار شود. طبیعتاً کلاس‌های عملی، کلاس‌هایی نیستند که شما بتوانید آن‌ها را به صورت مجازی برگزار کنید. عملاً اگر کسی بخواهد کلاس‌های عملی را یاد بگیرد باید در کنار دست استاد باشد. اگر نباشد اصلاً این اتفاق درست صورت نمی‌گیرد. مباحث نظری را می‌شود تدریس کرد چون گفتنی و شنیدنی است، اما مباحث عملی دیداری است و امکان ارتباط دیداری هم از طریق فضای مجازی بسیار ضعیف است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستم که شر این بیماری هر چه زودتر از سر دنیا و مردم ما برطرف شود تا همه بتوانند به زندگی عادی خودشان برگردند.