سرویس تئاتر هنرآنلاین، حامد شفیع‌خواه دبیر نخستین جشنواره مجازی هنر- 19 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرگار هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این جشنواره و هدف از برگزاری آن گفت: من سال گذشته به عنوان دبیر و مدیر چهارمین جشنواره نمایش‌های بی‌کلام و نهمین دوره از جشنواره تئاتر دانشجویی و مردمی ثمر، مشغول به پیش بردن برنامه‌ها بودم و قرار بر این بود هر دو رویداد در اسفندماه برگزار شوند. حتی بلیت‌‌فروشی اجراها هم آغاز شده بود که در همان اوایل ورود ویروس کرونا، بلافاصله به دلیل شرایطی که پیش‌بینی می‌کردیم هر دو جشنواره را متوقف کردیم.

او در ادامه افزود: در همین بین و دقیقاً در هفته اول اسفند ایده برگزاری یک جشنواره مجازی را مطرح کردم چراکه امکان برگزاری مجازی برای جشنواره‌های فوق وجود نداشت. از طرفی نیز به دنبال حامی و بانی برای این ایده بودم. در نهایت با پیگیری‌های فراوان اردیبهشت‌ماه توانستیم که توافقات لازم را به این منظور انجام دهیم.

شفیع‌خواه همچنین اضافه کرد: در واقع هدف اصلی از برگزاری جشنواره مجازی هنر- 19 در دو نکته کلی است؛ اول اینکه با توجه به شرایط ناامیدکننده‌ای که برای گروه‌های تئاتر به وجود آمده، به دنبال ایجاد انگیزه بودیم و هستیم اما هدف مهمتر برای من بدعت‌گذاری امکان برگزاری چنین جشنواره‌هایی بود. از نظر من کرونا می‌تواند بازنگری در هنر ایجاد کند.

او با بیان اینکه با پیشرفت فضای مجازی و تکنولوژی، بدون شک تغییراتی در آینده هنر ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: ما قدم‌های اول را در این مسیر برمی‌داریم. شاید اغراق آمیز به نظر آید، اما ممکن است هنر هشتم شکل بگیرد. هنر در طول تاریخ بر اثر اتفاقاتی مانند جنگ‌های جهانی، تغییرات بسیاری در نگرش هنرمندان به خود دیده است. شرایط امروز جهان هم قطعاً چنین تغییراتی را به همراه خواهد داشت. جشنواره‌هایی از این دست شاید بتوانند تجربیاتی متفاوت را خلق کنند.

دبیر نخستین جشنواره مجازی هنر- 19 ضمن اشاره به اینکه میزان استقبال از این جشنواره تاکنون مطلوب بوده است، اظهار کرد: در هر سه بخش، بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و داستان کوتاه، آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. پروسه اعلام فراخوان و مهلت ارسال آثار بنا به دلایلی به نسبت کوتاه بود و تعداد زیادی از گروه‌ها هنوز مشغول تولید آثار هستند و پیش‌بینی می‌کنم طی روزهای آتی آثار بیشتری هم ارسال شود. تماس‌های زیادی هم برای تمدید مهلت داشتیم که مشغول بررسی آن هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این جشنواره تنها یک دوره برگزار می‌شود یا ادواری خواهد بود؟ تصریح کرد: برنامه‌ای که ما داریم ادامه‌دار خواهد بود. همان‌طور که گفتم در پی جریان‌سازی برای چنین رویدادهایی هستیم. البته دوام جشنواره‌ها در ایران به مسائلی فراتر از ایده‌ها بستگی دارد. میزان کمی و کیفی حمایت بانیان و شرکت‌کنندگان قطعاً در ادواری شدن جشنواره تاثیرگذار است. متاسفانه در ایران همواره جشنواره‌هایی با ریشه‌هایی هیجانی شکل می‌گیرند و بدون حمایت در طول یکی، دو سال فراموش می‌شوند. به نظر من اگر هدف مشخص باشد، حضور و یا عدم حضور حامد شفیع‌خواه‌ها نباید دلیل متوقف شدن جشنواره‌ها باشد. ما به دنبال برنامه طولانی مدت هستیم و امیدوارم با حمایت دانشگاه آزاد جشنواره هنر_ 19 ماندگار شود.  

شفیع‌خواه درباره هیئت انتخاب و داوران این جشنواره گفت: هیئت انتخاب و داوران جشنواره هنوز مشخص نشده است. اما آنچه که می‌توانم قطعی بگویم این است که داورهای این دوره پنج نفر از مدرسان بنام دانشگاه آزاد اسلامی خواهند بود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم گرفتید این جشنواره را فقط در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کنید؟ عنوان کرد: در طول سال‌هایی که مشغول تدریس در دانشگاه آزاد هستم، تجربه خوبی از برگزاری چهار دوره جشنواره نمایش‌های بی‌کلام داشتم. شرایط در مجموع برای همکاری بسیار خوب است. به خصوص به پشتوانه آقای دکتر خبری رئیس محترم دانشکده هنر. از طرفی همواره دانشجویان این دانشگاه حمایت و حضور خوبی در رویدادهای هنری داشته‌اند. به‌واسطه صحبت‌هایی که با دکتر گوهری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دکتر خبری داشتیم، توافقات لازم برای میزبانی از تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران انجام شده است.

حامد شفیع‌خواه درباره ویژگی این جشنواره به نسبت دیگر جشنواره‌هایی که این روزها به صورت مجازی برگزار می‌شود، بیان کرد: از آنجایی‌که شخصا اعتقاد دارم فردای هنر بسیار تحت‌تاثیر فضای مجازی و تکنولوژی قرار خواهد گرفت، بسیار از برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها خوشحال هستم. شاید تفاوت اصلی جشنواره مجازی هنر_ 19 با دیگر جشنواره‌ها در عنوان آن باشد. ما قصد نداریم جشنواره‌ای که امکان برگزاری در شرایط عادی را دارد ایجاد کنیم. عنوان جشنواره ما نخستین جشنواره مجازی است. در واقع اصل جشنواره به صورت مجازی‌ست و نه صرفاً پخش آثار. استفاده حداکثری و خلاقیت در شیوه اجرایی از اولویت‌های ما در این جشنواره است که در فراخوان هم اعلام کرده‌ایم. ما به دنبال پخش مجازی آثاری که امکان اجرا بر روی صحنه و نقش بستن بر پرده سینما را دارند، نیستیم. یکی از دلایلی که بخش فیلم کوتاه نداریم این موضوع است که توجه را از آنچه قبلاً به عنوان هنرمند خلق می‌کردیم دور کنیم. تاکید می‌کنم اساسا با روند تولید هنر مجازی روبرو هستیم نه ارائه مجازی آثار. امکانات گسترده دنیای مجازی همچون اینستاگرام فراتر از تصور می‌تواند باشد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم به مدد شرکت‌کنندگان و با حمایت‌های دوستان تجربه خوبی را در این جشنواره کسب کنیم. ضمناً علاقمندان می‌توانند صفحه جشنواره را در اینستاگرام دنبال کنند تا اطلاعات جدیدتری را در اختیار داشته باشند.