سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهرداد کوروش‌نیا نویسنده، کارگردان و مدیر مجموعه تئاتر محراب در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نمایش‌هایی که در زمان بازگشایی این مجموعه به صحنه خواهند آمد، گفت: در این خصوص با گروه‌های در نوبت اجرا، جلساتی داشتیم و تاکنون اجرای نمایش "بدنبال بخت" به کارگردانی احمد دهقان از 15 تیرماه در سالن کوچک این مجموعه قطعی شده است و به زودی نمایش‌های دیگری را که به صحنه خواهند آمد را اعلام می‌کنیم.

او در ادامه افزود: از آنجایی که فعالیت‌های فرهنگی هنری حدود 4 ماه است که تعطیل شده، برخی از گروه‌ها به دلیل برنامه‌ریزی‌ها و مشغله‌های دیگر امکان اجرا نخواهند داشت و بعضی دیگر نیز تاریخ اجرای‌شان جابه‌جا خواهد شد و طبیعتاً جدول اجراهای مجموعه تئاتر محراب نیز دچار تغییراتی می‌شود.

کوروش‌نیا درباره دستورالعمل بازگشایی سالن‌های نمایش که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا منتشر شده است، عنوان کرد: هرکسی در زمینه کاری خود دارای تخصص است و زمانی‌که در زمینه مسائل بهداشتی و پزشکی پروتکلی اعلام می‌شود از آنجا که ما صاحب تخصص نیستیم باید از آن پیروی کنیم.

او همچنین اضافه کرد: معتقدم که سالن‌های نمایش باید بازگشایی شوند اما با تدابیر لازم؛ خانواده هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون نزدیک به صد هزارنفر هستند که از طریق حرفه هنری خود امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند. بر این اساس از آنجا که انسان در هر شرایطی باید در تکاپو و ادامه زندگی باشد با ادامه تعطیلات موافق نیستم و به نظرم باید با رعایت مسائل بهداشتی و دقت‌نظر لازم فعالیت خود را آرام آرام آغاز کنیم.

کارگردان نمایش "آخرین نامه" در ادامه گفت: شاید پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا دارای ایراداتی باشد اما نباید تنها اعتراض کنیم و دست روی دست بگذاریم بلکه باید به وسط میدان آمده مخالفت خود را اعلام کرده و پیشنهادات خود را به منظور رفع ایرادات عنوان کنیم، نه اینکه منفعلانه عمل کنیم.

او در واکنش به نگرانی برخی از هنرمندان تئاتر نسبت به استفاده پنجاه درصدی از ظرفیت سالن نمایش با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، اظهار کرد: سوال اینجاست که آن زمان که همه چیز در حالت عادی بود و هر شب حدود 100 نمایش در تهران به صحنه می‌رفت، چه تعداد از نمایش‌ها تمامی بلیت‌های خود را می‌فروختند؟ تنها نمایش‌هایی که توسط گروه‌های شاخص به صحنه بود و یا سلبریت‌ها در آن‌ها ایفای نقش داشتند و تولیدات تجاری که تعدادشان به 10 نمایش هم نمی‌رسید. اکنون 90 درصد اجراها تعطیل شوند برای آن 10 درصدی که از تمام ظرفیت سالن استفاده می‌کردند؟ به اعتقاد من نباید منفعل عمل کرده و قهر کنیم بلکه باید را‌ه‌کار ارائه دهیم و نقصان‌های دستورالعمل اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را مرتفع کنیم.

کوروش‌نیا درباره نادیده گرفته شدن سلامت هنرمندان در پروتکل ابلاغی نیز تصریح کرد: من موافق هستم که در این بخش وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا کوتاهی و کم‌توجهی کرده است اما باز هم می‌گویم باید به دنبال راهکار باشیم و پیشنهادات خود را عنوان کنیم تا ایرادات دستورالعمل حل شود چراکه در بخش پشت صحنه ما متخصص هستیم. آیا در صورتی‌که پیشنهادات را مطرح کنیم آن‌ها مخالفت خواهند کرد؟

مدیر مجموعه محراب در ادامه گفت: سوال اینجاست که چرا ما فرهنگ اعتراض و مخالفت را به جای ارائه راهکار پیش گرفته‌ایم. به نظرم باید انرژی ذهنی، خلاقیت و توانمندی خود را به جای پیدا کردن ایرادات در جهت ارائه پیشنهادات جایگزین کنیم.

مهرداد کوروش‌نیا در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: طی این مدت با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در مجموعه تئاتر محراب تغییراتی ایجاد شده است که زمان بازگشایی این مجموعه مخاطبان به صورت محسوس متوجه آن خواهند شد. امیدوارم با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و اداره کل هنرهای نمایشی بتوانیم از ظرفیت‌های این تالار نمایشی به خوبی استفاده کنیم.

او در ادامه گفت: در شرایط به وجود آمده زمان آن رسیده تا از تمام ظرفیت‌های سالن‌های دولتی به منظور کمک به هنرمندان استفاده شود چراکه سالن‌های خصوصی با وجود اجاره‌های بسیار سنگین و هزینه‌هایی که به صورت شخصی پرداخت می‌شود، مجبور هستند تا درآمد خود را از طریق هنرمندان تامین کنند و راه دیگری ندارند اما سالن دولتی به دلیل اینکه از دولت سوبسید دریافت می‌کند باید بیشتر از هر زمان دیگری به فکر یاری‌رسانی به هنرمندان باشند.