سرویس تئاتر هنرآنلاین: کهبد تاراج نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود در این روزها گفت: اکنون در حال نگارش و تکمیل نمایشنامه "مخصوص" هستم که پیش از تعطیلات فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرار بود آن را مرداد و شهریور ماه سال جاری در سالن جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه آورم که در حال حاضر زمان اجرای آن مشخص نیست. این نمایشنامه درباره خودسوزی‌های ایلام تا خودکشی‌های تهران است.

او در ادامه افزود: همچنین نگارش نمایشنامه "مشتبا داش صیغه‌ای حسین آدیداس" را نیز در اسفندماه به اتمام رساندم که ارسطو خوش‌رزم مراحل پیش تولید آن را می‌گذراند و قرار است آن را روی صحنه آورد.

نویسنده و کارگردان نمایش "غلامرضا لبخندی" با بیان اینکه قصد دارد به محض بازگشایی تماشاخانه‌ها نمایش "چند سال پیش" را در مجموعه تئاترشهر اجرا کند، عنوان کرد: مدت زمان اجرای این نمایش شش اپیزودی حدود چهار است. نمایشنامه "چند سال پیش" را پاییز سال گذشته نوشتم و بهمن ماه نیز تمرینات یک اپیزود آن را آغاز کردیم که با تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری در اوایل اسفندماه مواجه شدیم و تمرینات این نمایش 18 اسفند ماه متوقف شد.

او همچنین افزود: نمایش "چند سال پیش" درباره اتفاقات 40 سال گذشته ایران است. در شش اپیزود این اثر به سقوط هواپیما تهران- مشهد، بازی فوتبال میان ایران و استرالیا، زلزله رودبار و منجیل، رحلت امام خمینی (ره)، حادثه ساختمان پلاسکو و سیل تجریش پرداخته می‌شود. هر اپیزود شامل یک اتفاق است که توسط گروه بازیگران متفاوت، نمایش داده می‌شود.

کارگردان نمایش "جوادیه" یادآور شد: در این نمایش لبخند بدیعی، ارسطو خوش‌رزم، پریسا مقتدی، لیلا برخورداری، سمیرا کریمی، الهه شه‌پرست، بهروز پناهنده، پاوان افسر، رضا بهرامی و ... ایفای نقش می‌کنند و به زودی اسامی کامل بازیگران را اعلام خواهم کرد.

تاراج در ادامه گفت: به منظور اجرای نمایش "چند سال پیش" با آقای سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر و شورای هنری این مجموعه مذاکراتی داشتم و به من پیشنهاد شد تا نمایشنامه را تغییر دهم. سپس با آقای شهرام کرمی مدیرکل وقت هنرهای نمایشی گفت‌وگویی داشتم و مشکلات مرتفع شد. طی یک ماه گذشته دو بار با آقای عباس اقسامی مسئول ارزیابی هنری مجموعه تئاترشهر تماس تلفنی به منظور اعلام زمان اجرای این نمایش داشتم که ایشان عنوان کردند که فعلاً در جریان تکلیف اجراها نیست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه به محض بازگشایی سالن‌های نمایش تحت هر شرایطی نمایش خود را به صحنه خواهم آورد اظهار کرد: بدون شک نمایش خود را اجرا خواهم کرد اما با توجه به شرایط، عوامل پشت صحنه را حذف می‌کنم. آقای محمد رحمانیان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد به هر قیمتی حاضر به اجرای نمایش خود نیست اما به اعتقاد من ویروس کرونا حداقل تا دو سال دیگر در کشور ما باقی خواهد ماند و ما نمی‌توانیم فعالیت‌های فرهنگی هنری را در این مدت تعطیل کنیم؛ اما دراین راستا دولت باید به ما کمک کند. متاسفانه ما نسلی هستیم که هیچ‌وقت کمکی به ما نشده. پیشکسوتانی چون آقای رحمانیان نباید اجرای نمایش خود را کنسل کنند تا اعتماد مخاطبان تئاتر به منظور تماشای آثار جوان‌ترها جلب شود. پیشکسوتان باید برای ما کاری انجام دهند.

او همچنین افزود: اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که کسی پاسخگوی ما نیست. در پی اعلام خانه تئاتر مبنی بر پرداخت سه ماه حق بیمه هنرمندان، سه ماه است که حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت نکرده‌ایم اما خانه تئاتر هم پاسخ روشنی به ما نمی‌دهد. از سوی مسئولان امر اعلام شده که سالن‌های نمایش می‌توانند پنجاه درصد ظرفیت سالن را در اختیار مخاطبان قرار دهند و شاید همین تعداد مخاطب هم به تماشای نمایشی ننشیند و در اصل کارگردان تئاتر بیش از پیش درچار دردسر شود؛ اما با این حال باید ریسک کرده و با همدلی اعضای گروه اثرمان را به صحنه آوریم.

تاراج ادامه داد: در دو اپیزود نمایش "چند سال پیش" تماس بازیگران با یکدیگر اجتناب‌ناپذیر است اما با این اوصاف در صورتی‌که همین امروز به من اعلام شود که امکان اجرای نمایش را دارم آن را مرداد ماه به صحنه خواهم آورم.