سرویس تئاتر هنرآنلاین، طی ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، محمود عباس‌زاده عضو کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر اقدام به رونمایی و افتتاح فعالیت تماشاخانه سیار "تئاترول" کرد. تئاتر رول تماشاخانه‌ای است که به گفته عباس‌زاده با دغدغه و هزینه شخصی ساخته شده و قرار است در نقاط مختلف کشور به اجرای تئاتر بپردازد.

محمود عباس‌زاده عضو کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر درباره طرح اولیه تماشاخانه سیار "تئاتر رول" گفت: من اولین بار این مسئله را روز پانزدهم مهرماه سال 96 در اداره کل هنرهای نمایشی مطرح کردم و  سپس زمانی‌که آقای کرمی در مرکز هنرهای نمایشی حضور پیدا کردند دوباره طرح را به ایشان توضیح دادم و او هم استقبال کردند.

وی ادامه داد: من برای آقای کرمی توضیح دادم ما اگر یک خیر، پیدا کنیم که یک سالن آمفی تئاتر به وزارت فرهنگ و ارشاد هدیه دهد، اداره ارشاد بلافاصله همان روز باید دو نفر نگهبان بگذارد و حقوق آن‌ها و هزینه نگه‌داری سالن‌ را بدهد. همچنین به ایشان گفتم ما در کشورمان روستاهای زیادی داریم که جمعیت کمی دارند و یا شهرهایی داریم که سالن آمفی‌تئاتر ندارند. بنابراین با توجه به پهناور بودن مرز کشورمان و برای اینکه هزینه ساخت سالن‌ها از روی دوش دولت برداشته شود، بهترین گزینه برای خدمت‌رسانی هنری به مردم خارج از استان تهران این است که ما به تماشاخانه سیار روی بیاوریم. در آن صورت هزینه‌های نگه‌داری سالن حذف می‌شود و ما با یک سری قراردادهای ساده می‌توانیم خدمات را به دل روستاها ببریم.

این هنرمند با اشاره به اینکه این اتفاق می‌تواند عدالت هنری را در سطح کشور برقرار کند، عنوان کرد: طرح من به‌عنوان طرح برتر دانشگاه علمی کاربردی شناخته شد و خودم نیز به‌عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شدم و حتی به ملاقات وزیر ارشاد هم رفتم. این پروسه در روزنامه‌ها یک پروسه شیک و جذابی است ولی در عمل می‌بینم اراده‌ای برای حمایت از آن وجود ندارد. با وجود اینکه چند ماه از افتتاحیه تماشاخانه می‌گذرد ولی همچنان مجوز موسسه تک منظوره خودم را نگرفته‌ام که بتوانم کارهای تماشاخانه را به انتها برسانم.

عباس‌زاده اظهار داشت: حداقل انتظارم این است که یک پاسخ درست به مراجعه‌های من بدهند. ای کاش وزارت ارشاد یک تیمی می‌گذاشت و از آدم‌ها دلجویی می‌کرد که در چه شرایطی هستند؟ الان نزدیک به چهار ماه است که ویروس کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرده است، اما هنوز کسی نیامده بگوید شما که تماشاخانه سیار را افتتاح کردید الان چه کار می‌کنید؟

مجری طرح اولین تماشاخانه سیار مستقل ایران در رابطه با تعداد نمایش‌هایی که در این تماشاخانه اجرا شده است گفت: تماشاخانه سیار "تئاترول" ابتدا قرار بود روز 12 بهمن‌ماه افتتاح شود و من هم تمام هزینه‌های یک روز افتتاحیه را پرداخت کرده بودم و حتی برخی از مهمان‌ها هم آمده بودند ولی آن روز باران شدیدی گرفت که نتوانستیم مراسم افتتاحیه را برگزار کنیم. در نهایت افتتاحیه تماشاخانه سیار روز شانزدهم بهمن‌ماه با حضور جناب آقای شهرام کرمی برگزار شد. ما روز افتتاحیه یک اجرا در تهران داشتیم و پس از آن 10- 15 اجرا نیز در بندر جاسک، لیدرف و مناطق محروم استان هرمزگان برگزار کردیم. زمانی هم که کرونا آمد در شهرستان بودیم و خبرها به ما نمی‌رسید. در نهایت شش روز پس از ورود کرونا متوجه شدیم که دیگر نمی‌توانیم اجرا برویم و به همین خاطر من به تهران برگشتم.

عباس‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تماشاخانه سیار را با هزینه شخصی خودتان درست کردید، توضیح داد: صد در صد ساخت این تماشاخانه با هزینه شخصی خودم بوده است. من با فروش ماشین و همه آن امکاناتی که می‌توانستم از خانواده بگیرم، این تماشاخانه سیار را ساختم. تورمی هم که در ماه‌های اخیر به وجود آمد حدود صد میلیون تومان من را بدهکار کرد. هزینه تماشاخانه در بهمن‌ماه 300 میلیون تومان بود ولی الان حدود نیم میلیارد تومان سرمایه آن است که جلوی در خانه من مانده است.

رئیس هیئت مدیره تئاتر خیابانی عنوان کرد: تفاوت بین تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای به شدت زیاد است. مردم الان دارند زندگی عادی خودشان را انجام می‌دهند و من در این شرایط جزو کسانی هستم که موافق فعالیت تئاترهای خیابانی هستم. ماهیت تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای متفاوت است. این نوع از تئاتر در یک فضای آزاد اجرا می‌شود و به نظرم ما با رعایت یک سری نکات بهداشتی می‌توانیم اجراهای تئاتر خیابانی را از سر بگیریم. هنرمندان به صورت داوطلبانه حاضر هستند مثل کادر پزشکی وارد میدان شوند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند. 

وی تصریح کرد: من آقای کرمی را تقریباً هفته‌ای دو، سه بار می‌دیدم ولی الان برای دیدن آقای آشنا فقط دوشنبه‌ها می‌توانم اقدام کنم. در خبرها می‌آید که چند وقت دیگر فعالیت تئاترها از سرگرفته می‌شود و من بابت این زمان‌کُشی که دارد صورت می‌گیرد حتماً باید آقای آشنا را ببینم و با مرکز هنرهای نمایشی به یک توافق نو کارکردی برسم. تماشاخانه "تئاترول"، اولین تماشاخانه‌ سیار مستقل است. من در این ماجرا از نظر مالی ریسک بسیار بزرگی کردم و فکر می‌کنم دولت وظیفه دارد که به افرادی مثل من کمک بیشتری کند.

عباس‌زاده در بخش از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: وزیر محترم ارشاد دستور دادند که 200 میلیون تومان وام کارآفرینی برای من مساعدت شود. من برای گرفتن آن 200 میلیون تومان باید مجوز موسسه تک منظوره بگیرم که برای این کار از دی‌ماه سال گذشته اقدام کرده‌ام و الان در مرحله اماکن قرار دارد. من روی کمک اداره کل هنرهای نمایشی و اجراهای ایام  نوروز که قرارداد داشتم حساب باز کرده بودم و الان دیگر آن برنامه‌ها را هم ندارم. واقعاً شرایط بسیار بدی است.

او در پایان اظهار کرد: اکنون تئاتر رول با توجه به سیار بودن این امکان را دارد تا در مناطقی که وضعیت سفید در آن‌ها اعلام شده فعالیت خود را شروع کند و از پتانسیل خود استفاده کرده و به بحث آموزش پروتکل‌های بهداشتی به مخاطبان بپردازد. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد چراکه کار کارشناسی انجام نمی‌شود. باید بدانیم که ماهیت، کارکرد و محیط تئاتر خیابانی با تئاتر  صحنه‌ای متفاوت است.