سرویس تئاتر هنرآنلاین، میترا کریمخانی نویسنده، کارگردان، بازیگر و عضو هیئت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ضرورت ثبت و تعریف مشاغل هنری به عنوان یک شغل گفت: تا آنجا که من مطلع هستم، نمایندگان خانه تئاتر سالهاست که پیگیر این ماجرا هستند و چندی پیش نیز در این‌باره به نتایجی نیز دست یافتند. هنرمندان با ثبت و تعریف شغل‌شان هویت می‌یابند و اکنون ما به لحاظ حقوقی دارای هویت نیستیم.

او در ادامه افزود: صنوف مختلف در وزارت کار تعریف دارند اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریفی برای صنوف خود ندارد و خانه تئاتر هم یک موسسه فرهنگی و هنری است که به اعتبار دوستان و اعضایش پابرجاست. ما هنرمندان اکنون جایگاه حقوقی نداریم و امیدوارم پیگیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته مثمرثمر واقع شود و ما نیز از سوی وزارت کار مورد حمایت قرار گیریم.

این کارگردان با بیان اینکه اکنون مشکلات بسیاری گریبانگیر انجمن نمایشگران عروسکی است، عنوان کرد: اعضای انجمن نمایشگران عروسکی اکنون متشکل از نویسندگان، کارگردان‌ها، عروسک‌سازان، طراحان صحنه و ... است که در زمینه تئاتر عروسکی فعال هستند و  از این رو اواخر سال گذشته جلساتی با نماینده وزارت کار داشتیم و آن‌ها طبق قانون اعلام کردند که هر یک از اعضا این انجمن بسته به زمینه فعالیت‌اش به انجمن مرتبط بپیوندد؛ اما ترجیح ما بر این است که این انجمن پابرجا بماند و به همین صورت فعالیت خود را ادامه دهد و مجبور به تفکیک آن نشویم. براین اساس مذاکرات ادامه دارد تا به راه‌حلی دست یابیم.

کریمخانی در ادامه افزود: در صورتی‌که هنرمندان زیرنظر وزارت کار باشند، بیمه‌هایشان به نام خودشان خواهد بود و در شرایط بحرانی همچون الان که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های فرهنگی هنری تعطیل است و هنرمندان حدود چهار ماه است که بیکار هستند، امکان استفاده از بیمه بیکاری را خواهند داشت، در صورتی‌که بیمه کنونی ما هیچ تعریفی ندارد. این اتفاق منوط به ثبت و تعریف صنف ما در وزارت کار است.

این بازیگر تئاتر درباره نبود تناسب میان رشد کمی نیروی انسانی و فضاهای فعالیت هنری اظهار کرد: سالیان سال است که با این مشکل مواجه هستیم. کشور ما تنها کشور در منطقه خاورمیانه است که در مقطع کارشناسی ارشد رشته نمایش عروسکی دارد، همچنین براساس آمار، نمایش عروسکی ما در جهان بسیار مطرح است اما با این وجود نمایشگران عروسکی کشور، مکانی به منظور نمایش دستاوردهای خود ندارند چراکه با مشکل کمبود سالن نمایش مواجه هستیم.

او همچنین اضافه کرد: انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر بارها این مسئله را از طریق اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری کرده است و خواستار آن بوده تا سالن نمایشی ویژه نمایش عروسکی و یا سئانس ویژه‌ای در دیگر تماشاخانه‌ها به ما اختصاص داده شود. سال‌های پیش ما در ساعت‌های تعیین شده‌ای در مجموعه تئاترشهر امکان اجرای نمایش داشتیم که متاسفانه با تغییر مدیریت، طی آن سال‌‌ها از سوی مدیر جدید اعلام شد که از آنجا که آثار نمایشگران عروسکی مخاطب ندارد، سئانس در نظر گرفته شده را حذف می‌کنیم.

میترا کریمخانی با اشاره به اینکه نمایشگران تئاتر عروسکی تنها وابسته به جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک هستند که آن هم یک سال درمیان برگزار می‌شود، تصریح کرد: هنرمندان تئاتر عروسکی تنها امکان آن را دارند که از این جشنواره کمک هزینه دریافت کنند و کار تولید کنند و در نهایت هم برخی از آن‌ها امکان اجرای عمومی دارند. در زمان مدیریت آقای مهدی شفیعی در اداره کل هنرهای نمایشی طی مذاکراتی با ایشان قرار بر این شد تا نمایشگران عروسکی از اداره کل هنرهای نمایشی کمک هزینه دریافت کنند و در سالن خصوصی نمایش‌شان را به صحنه آورند و این پیگیری‌ها تا جایی پیش رفت اما اتفاقی نیفتاد.

او در ادامه افزود: نمایشگران عروسکی اثر خود را تولید می‌کنند اما مکانی به منظور عرضه آن وجود ندارد و این مسئله باید از سوی اداره کل هنرهای نمایشی حل شود. تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکزی به منظور تولید آثار همان کانون است و همه نمایشگران عروسکی امکان بهره‌مندی از امکانات آن را ندارند. در مجموع نبود فضای فعالیت برای نمایشگران عروسکی معضل بزرگی است که امیدوارم حل شود.

میترا کریمخانی در پایان صحبت‌هایش گفت: در شرایط کنونی به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری همه چیز مسکوت مانده و امیدوارم به زودی زندگی به جریان افتد. ما نمایشگران عروسکی پیش از این نیز جایگاه کوچکی داشتیم که اکنون بدتر نیز شده است. آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی قول دادند که به محض بازگشایی تماشاخانه‌ها درباره برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی نیز فکر کنند و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد چراکه تنها سال کاری ما نمایشگران عروسکی همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک است و در صورتی‌که برگزار نشود دچار ضربه و آسیب بزرگی خواهیم شد.