به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، رادیو نمایش با سه اثر برگزیده از مجموع ۱۶ اثر رادیویی ارسالی سازمان صدا و سیما به جشنواره  ABU  بیشترین تعداد آثار رادیویی را به خود اختصاص داد.

نمایش کوتاه "ساعت ۱۰:۰۲" نوشته فرهاد امینی، مستند نمایشی "مثلث آتش" به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی و نمایش "بلند عروس گازلی گل" از مجموعه "پشت سایه شب" به کارگردانی آشا محرابی، ۳ اثر از رادیو نمایش هستند که به جشنواره ABU امسال راه یافته‌اند.

بر اساس این گزارش آشا محرابی کارگردان نمایش بلند "عروس گازلی گل" این اثر را کاری در ژانر وحشت عنوان کرد و افزود: مریم تاجیک نویسندگی آن را بر عهده دارد، همچنین فرهاد امینی درباره نحوه تولید نمایش کوتاه ساعت 10:02 گفت: نمایش کوتاه ساعت ده و دو دقیقه براساس یک ایده صرفا صوتی شکل گرفته و با همکاری جمعی از دوستان مرکز هنرهای نمایشی ضبط شده، ایده اصلی این بود که نمایشی طراحی شود که صرفا متکی به صوت باشد و در مدیوم‌های دیگر قابل پخش نباشد؛ در واقع این نمایش تلاشی برای شکلی از تنظیم رادیویی  است که از ایده اولیه تا کل ساختار داستانی را در یک غالب کاملا صوتی و متکی بر صدا شکل خواهد داد، به این معنا که تمام ساختار دراماتیک اثر متکی بر یک اتفاق صوتی است.

امینی افزود: تم اصلی این نمایش "تنهایی" است و نمایش در یک خانه سالمندان اتفاق می‌افتد و با استفاده از یک عنصر دراماتیک صوتی تنهایی یک پیرمرد را در این خانه سالمندان نشان می‌دهد، از منظر ساختاری این اثر متکی بر پایان‌بندی است و اوجگاه دراماتیک به صورت در کلایمکس و پیچش پایانی داستان اتفاق خواهد افتاد.

10:02موفق به کسب عنوان نمایش برگزیده در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تهران شد و حالا برای نشان دادن ظرفیت‌های نمایش کوتاه در رادیو نمایش به "ای بی یو" ارسال شده است.

در ادامه ژاله محمدعلی تهیه‌کننده مستند نمایشی "مثلث آتش" گفت: این اثر مستندی نمایشی به نویسندگی زهرا کولیوند است و این نویسنده با مراجعه به آتش نشانی درباره حادثه پلاسکو و با افرادی که از حادثه پلاسکو زنده مانده بودند مصاحبه کرد و آنها یک سری فیلم و صدا از روز حادثه در اختیار رادیو نمایش قرار دادند که از ماحصل صداهای فیلم و مصاحبه ها و نمایش، مستند نمایشی مثلث آتش تولید شد.

محمد علی در پایان گفت: "مثلث آتش" 36 دقیقه است و کاملا براساس واقعیت ساخته شده و تلاش کردیم آن را مستندگونه روایت کنیم.

گفتنی است: جشنواره سالانه ABU Prizes میان تولیدات رادیویی و تلویزیونی رسانه‌های عضو اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه دربخش‌های رادیویی وتلویزیونی برگزار و برگزیدگان نهایی آن طی مراسمی اعلام می‌شوند.

امور جشنواره‌های بین‎المللی در اداره‎کل بین‌الملل صداوسیما، عهده‌دار بررسی، انتخاب و ارسال آثار برگزیده رادیو تلویزیونی رسانه ملی به جشنواره‌های مهم بین‌المللی است.