سرویس تئاتر هنرآنلاین: آرش فصیح رئیس هیئت مدیره کانون دستیاران کارگردان خانه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ثبت و تعریف مشاغل هنری به عنوان یک شغل گفت: مشاغل هنری، فارغ از برخی انتقادات از حیث اینکه هنرمندان با این کار تا چه حد زیر چتر دستگاه‌های دولتی خواهند رفت یا بالعکس و تا چه اندازه از سمت دستگاه‌های دولتی طرد خواهند شد، اگر به عنوان یک حرفه در میان تمام حرفه‌های ثبت شده در وزارت کار شناخته شوند و هنرمندان نیز از حق و حقوق اولیه صاحبان مشاغل ثبت شده برخوردار شوند، رویکرد مثبتی در راستای بهبود شرایط فعالان این حوزه‌ها محسوب می‌شود. هر چند که در این میان، صیانت از استقلال این مشاغل و همچنین احساس مسئولیتی که دستگاه‌های دولتی باید همواره نسبت به این مشاغل داشته باشند، بر جای خود باقی‌ست و نباید نادیده گرفته شود.

او همچنین درباره نبود تناسب میان رشد کمی نیروی انسانی و فضاهای فعالیت هنری عنوان کرد: قطعاً با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که در این میان تعادلی برقرار نیست! و تنها راه موجود ایجاد فضای کار برای خروجی‌هایی‌ست که هر ساله در این صف به نوبت می‌ایستند. به طور حتم ایجاد فضاهای کسب و کار توسط بخش خصوصی و ورود این بخش می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.

فصیح در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: کانون دستیاران کارگردان که اعضای آن متشکل از مجموعه‌ دستیاران کارگردان، برنامه‌ریزان، منشیان صحنه و مدیران صحنه است در بدو تأسیس و اعلام استقلال از کانون کارگردانان، تلاش خود را در راستای ثبت انجمن صنفی دستیاران کارگردان انجام داد که در تأیید این مطلب می‌تواند به توجهی که در نگارش آیین‌نامه این کانون به این مسئله صورت پذیرفته، داشت. امیدوارم پس از ثبت هر کدام از مشاغل هنری به عنوان انجمن صنفی مورد تأیید وزارت کار، با توجه به خاص بودن مناسبات کاری در اینگونه مشاغل، هنرمندان هر چه سریع‌تر از حق و حقوق اولیه مشاغل ثبت شده همانند بیمه بیکاری، بیمه عمر و... برخوردار شوند.