سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمود عباس‌زاده رئیس کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ضرورت تعریف و ثبت مشاغل هنری به‌عنوان یک شغل گفت: کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و از این دست حرفه‌ها از نگاه جامعه شغل محسوب می‌شوند اما به نظرم در سال 1399، صحبت درباره ثبت مشاغل هنری به عنوان یک شغل، بسیار ناپسند است. به اعتقاد من از آنجا که در کشور ما به همه چیز به صورت نصف نیمه و ناقص پرداخته می‌شود، در خصوص ثبت مشاغل هنری به عنوان یک شغل نگرانی‌هایی وجود دارد و آن اینکه پس از ثبت و تعریف آن، سازمان‌های مالیاتی بر آن خواهند شد تا موشکافانه به رصد فعالیت‌هایی بپردازند که ذاتاً پولساز نیست، گرچه عده‌ای هم می‌توانند از این حرفه درآمد داشته باشند اما تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است.

او در ادامه افزود: ثبت مشاغل هنری به عنوان شغل امری مطلوب است، اما دولت در مواجه با مشاغل هنری کناره‌گیری کرده است و شیوع ویروس کرونا این موضوع را اثبات کرد که سیستم دولتی در قبال مشاغل هنری به کندی وارد عمل شد و مسئولان در برابر سرنوشت هنرمندان کشور به شدت بی‌تفاوت بودند و زمان زیادی سپری شد که حداقل هنرمندان بتوانند با یکدیگر متحد شوند و از دولت مطالبه داشته باشند.

عباس‌زاده اظهار کرد: در صورتی‌که مشاغل هنری به عنوان شغل به ثبت رسید، باید بخش حمایتی دولتی نیز وجود داشته باشد و ثبت مشاغل هنری به عنوان یک شغل در جهت بهبود امور هنرمندان باشد نه اینکه هنرمندان دچار بلاتکلیفی شوند و شرایط از آنچه که اکنون وجود دارد بدتر شود.

رئیس کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر درباره نبود تناسب میان رشد کمی نیروی انسانی در عرصه هنر با فضاهای فعالیت و کسب درآمد هنری، اظهار داشت: از طرفی سالانه در کشور فارغ‌التحصیلان هنری بسیاری از دانشگاه‌ها داریم و از سویی بسیاری نیز به صورت تجربی به فعالیت‌های هنری ‌می‌پردازند؛ هرچند که طی این سال‌ها دسته دوم کمتر شده‌اند و اکثراً از راه اصلی و صحیح ورود به هنر که دانشگاه است وارد فعالیت‌های هنری می‌شوند. دو نکته وجود دارد؛ قطعاً سرانه ابنیه فرهنگی نسبت به هنرمندان و مخاطبان هنر بسیار پایین است و باید تعداد سالن‌های نمایش و مراکز ارائه‌کننده خدمات هنری به مخاطبان افزایش یابد.

او همچنین اضافه کرد: باید به این نکته توجه شود که آمار هنرمندان در حال رشد است اما فضای فعالیت آن‌ها محدود است و این امر منجر به آن می‌شود تا از درآمد همه هنرمندان کاسته شود و باید به روش‌‌های نوین درآمدزایی و قالب جدید هنر فکر شود و هم هنرمندان و همینظور فضای شغلی باید آپدیت و به روز شود تا از فضاهایی که ذات هنر را زیرسوال نمی‌برند در این راستا بهره بگیریم. یکی از فضاها بستر ایتنرنتی و کسب و کار مجازی است که به نظرم من این امکان وجود دارد تا روی آن کار کرد.

عباس‌زاده افزود: در ارتباط با تئاتر خیابانی نیز این امکان وجود دارد، کمی از سخت‌گیری‌ها در این حوزه کاسته شود و از تئاتر خیابانی به منظور رونق تولید و صنایع دیگر استفاده شود و از آن به عنوان ابزار تبلیغ بهره‌مند شویم و رویکردی خلاقانه به تئاتر خیابانی داشته باشیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم دولت کمی چابک‌تر باشد و امور هنرمندان را به خودشان واگذار کند و با ابزار و نگاه سیاسی به هنر نگاه نکند.