سرویس تئاتر هنرآنلاین، مهدی قلعه از اعضا اصلی هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در  گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ضرورت تعریف و ثبت مشاغل هنری به‌عنوان یک شغل گفت: به هر حال در این جامعه هر شخصی در یک حرفه فعالیت داشته باشد به آن شغل می‌گویند اما اینکه آیا آن شغل در قوانین کشور تعریف شده است جای بحث دارد. مثلاً در تعاریف می‌گویند شغل این آقا کارگردان تئاتر است ولی در مسائل قانونی و حقوقی، کارگردانی تئاتر به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود. 

او ادامه داد: با پیگیری آقای ایرج راد و دیگر دوستان ظاهرا قرار است تا یک سال و نیم آینده تمام انجمن‌های خانه تئاتر زیر نظر وزارت کار قرار گیرند. می‌خواهم بگویم با تمام خوبی‌هایی که این اتفاق دارد ولی مدینه فاضله نیست و این‌طور نیست که بگوییم همه مشکلات ما حل می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این اتفاق استفاده از حقوق ایام بیکاری است. اما سوالی که وجود دارد این است که در این شرایط که تئاتر تعطیل است و افراد بسیاری در این حرفه بیکار شده‌اند، چطور می‌خواهند حقوق بیکاری بدهند؟ من شنیده‌ام که درباره این تعاریف هم در حال بحث و گفت‌وگو هستند. مثلاً یک بازیگر اگر دو سال کار نکند، سالی چند بار به او حقوق بیکاری بدهند؟ 

قلعه در رابطه با نبود تناسب میان رشد کمی نیروی انسانی در عرصه هنر با فضاهای فعالیت و کسب درآمد هنری، اظهار داشت: وقتی در پایتخت چند میلیون نفری در زمینه تئاتر کودک و نوجوانان فقط دو سالن داریم، چطور می‌توانیم تناسب آن را با این همه فارغ‌التحصیل یکی کنیم؟ یعنی اکنون زمانی‌که هنوز مسائل سخت‌افزاری ما حل نشده، وزارت کار می‌خواهد چه کمکی کند؟ جای سوال دارد.

او ضمن اشاره به اینکه دانشگاه‌ها کار خودشان را می‌کنند چون نمی‌شود جلوی مسئله علمی را گرفت، تأکید کرد: به نظرم این اتفاق نیاز به یک حرکت ملی دارد و همه مجموعه‌ها باید به کمک بیایند. مثلاً دانشگاه هنر وقتی دارد یک دانشجویی را فارغ‌التحصیل اعلام می‌کند باید به فکر شغل او هم باشد و یا اگر فرصت شغلی وجود ندارد تعداد دانشجوها را کاهش دهند. چرا دانشگاه‌ها سالانه هزار و 400 دانشجو فارغ‌التحصیل تحویل جامعه می‌دهند؟ 

قلعه همچنین خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. مهم‌ترین مسئله بحث بودجه است تا زمانی که بودجه فرهنگ و هنر در زمینه تئاتر کم باشد همین مشکلات وجود خواهد داشت. شما اگر جلوی تمام دانشگاه‌های کشور را هم بگیرید ولی باز این مشکل وجود خواهد داشت. سفره‌ای پهن است که در آن سفره به اندازه صد نفر غذا وجود دارد ولی پنج هزار نفر دور آن نشسته‌اند. با این غذای صد نفر چطور می‌شود پنج هزار نفر را سیر کرد؟!

مهدی قعله درباره فعالیت این روزهای خود گفت: من در تئاتر هر دو سال یک بار یک اثر جدید تولید می‌کنم. سال 97 نمایش "عموپامبل" را اجرا کردم و الان منتظر هستم که ببینم شرایط کرونا چه می‌شود تا یک نمایش هم  سال 99 در تالار هنر به صحنه ببرم. نمایشنامه جدید را خودم نوشته‌ام ولی هنوز به اتمام نرسیده است. ضمن اینکه الان سالن جم سنتر هم دارد آثار سال 90 من را به صورت آنلاین پخش می‌کند.

او با تأکید بر اینکه تئاتر کودک تا پایان سال دچار مشکل خواهد بود، تصریح کرد: ما اگر فرض بگیریم خردادماه اعلام کنند که کرونا صددرصد رفته است اما باز همین شرایط ادامه خواهد داشت. خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها به سالن نمایش بیایند. ضمن اینکه معاون وزیر بهداشت هم اعلام کرد که کرونا و آنفولانزا در مهرماه دوباره اوج خواهند گرفت و با این شرایط ما حتماً تا پایان سال مخاطبی نخواهیم داشت.

قلعه در پایان اظهار داشت: من چند روز پیش با مدیر تالار هنر آقای موذن صحبت کردم تا یک راه‌کار جدید پیدا کنیم. اکنون در حال برنامه‌ریزی‌هایی هستیم تا تعدادی نمایش جدید تولید کنیم تا به صورت آنلاین پخش شود، چون امکان اجرای حضوری وجود ندارد. من خودم به‌عنوان یک پدر حاضر نیستم که بچه خودم را به سالن نمایش ببرم.