سرویس تئاتر هنرآنلاین، علی عطایی که به تازگی به سرپرستی هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران  منصوب شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برنامه‌های خود به منظور اداره این بخش از سازمان گفت: طی این مدت برنامه‌‌ریزی‌هایی به این منظور انجام داده‌ام و امیدوارم که محقق شوند؛ نخست اینکه در نظر دارم سرو سامانی به کلیه فعالیت‌های نمایشی سازمان بدهم و روند مناسب و منظمی را برای آن تعریف کنم. همچنین تلاش خود را می‌کنم تا تمام مراکزی که در مناطق بیست و دوگانه تهران امکان اجرای نمایش را دارند، فعال کنم و در صورت امکان و با کمک منابع انسانی و معاونت هنری سازمان برای هر منطقه یک نیروی متخصص در حوزه تئاتر در نظر خواهم گرفت تا فعالیت‌های تئاتری همراه با نظم و دانش بیشتری همراه شود و ارتقای کیفی و حتی کمی یابد. به این منظور از پتانسیل همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری استفاده خواهم کرد. 

او در ادامه افزود: در این راستا سعی می‌کنم برخی از اختیاراتی که در حوزه مدیریت هنرهای نمایشی ستاد این سازمان است را به مناطق تفویض و آن‌ها را هم در چرخه برنامه‌ریزی و اجرای هنرهای نمایشی در سازمان دخیل کنم. با این روش هم دوستان رغبت و اشتیاق بیشتری به فعالیت می‌یابند و هم آزادی عمل و احساس مسئولیتی بیش از پیش خواهند داشت و در این شرایط امور به شکل بهتری پیش خواهد رفت. 

عطایی با بیان اینکه از دیگر تصمیماتم در مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری راه‌اندازی کانون‌های تئاتر در کلیه مناطق است، عنوان کرد: در کانون‌ها نوعی فعالیت داوطلبانه مردمی خواهیم داشت که این امر می‌تواند سلیقه مورد نیاز در هر محله‌ و منطقه‌ای را ایجاد کند، خواسته اهالی منطقه در اجرای نمایش را برآورده کند و همچنین به مرور باعث ‌شود تا مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری به لحاظ تولید تئاتر به خودکفایی برسند. در این صورت ضمن اینکه نیازهای مراکز در تولید تئاتر مرتفع خواهد شد، پاسخگوی سلایق و نیازهای مناطق خود نیز خواهند بود. 

او با اشاره به اینکه قصد دارم طی یک برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی تئاتر را در سازمان مورد بررسی قرار دهم، یادآور شد: در این راستا با مشورت اهالی خبره تئاتر، سرفصل‌های آموزشی را مورد بازنگری قرار خواهم داد و سعی‌ام بر این است تا اساتید بهتری را در این عرصه معرفی ‌کنم. همچنین یک سری برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت را برای سطوح مختلف سازمانی خودمان به خصوص مدیران و معاونان مناطق، تعریف خواهم کرد تا با آشنایی و اشتیاق بیشتری فعالیت‌های جدی‌تری را در عرصه هنرهای نمایشی پیگیری کنند. گذراندن این دوره‌ها به لحاظ اداری برایشان امتیازی محسوب می‌شود و در صورتی که مدیر، مسئول و پرسنلی قرار باشد بالاخص در عرصه‌های فرهنگی هنری ارتقا یابد و پستی بگیرد باید به طور حتم، دوره آموزشی درنظر گرفته شده را گذرانده باشد. 

سرپرست هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: مدیران پیش از من نیز زحمات بسیاری را در این عرصه متحمل شده‌اند و باید مراتب قدردانی و تشکر خود را به آن‌ها اعلام کنم. بعضی از این مدیران میراث معنوی مهمی مثل برخی از جشنواره‌ها از جمله جشنواره‌های شهر و خمسه را در سازمان باقی گذاشته‌اند که سعی‌ام بر این است تا در ادامه مسیر و در صورتی‌که منابع مالی تامین شود و از شیوع و گسترش ویروس کرونا گذر کنیم و دشواری‌هایی که برای سازمان به دلیل این موضوع پیش آمده برطرف شود، یک یا دو جشنواره را احتمالاً به صورت مختصر و کوچک‌تر برگزار کنیم. 

او درباره احیا و برگزاری جشنواره تئاتر بانوان که چندین سال است برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: از جمله برنامه‌هایی که مدنظر دارم این است تا دوباره این جشنواره را برگزار کنیم چراکه این جشنواره مجالی برای خانم‌های هنرمند و علاقمند حوزه تئاتر است تا فعالیت‌هایشان جلوه بیشتری داشته باشد. 

علی عطایی همچنین افزود: برنامه‌هایی نیز در حوزه انتشارات و کمک به تئاتر را در ذهن دارم که امیدوارم محقق شوند. در راستای مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کمک و یاری اهالی رسانه نیاز دارم و آماده و پذیرای هرگونه پیشنهادی در این راستا هستم و تلاشم بر این است تا در زمان مسئولیتم در این سازمان ارتباط بسیار خوبی با مراکز و نهادهایی که به تئاتر می‌پردازند، داشته باشم. 

او در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان تئاتر آیا برنامه‌ای به منظور حمایت از اهالی تئاتر در این شرایط دارد یا خیر؟ گفت: متاسفانه مشکلات این روزها گریبانگیر همه سازمان‌ها، نهادها و اقشار است. در این روزها بسیاری از درآمدهای شهرداری به واسطه شرایط به وجود آمده دیگر محقق نمی‌شود و همه دچار تنگناهایی هستیم اما تلاش‌ام بر این است تا با کمک رییس و معاونان محترم سازمان و تمام دوستانی که در حوزه تئاتر مشغول هستند جلساتی داشته باشیم و به این منظور راهکارها و ایده‌هایی را پیدا و عملی کنیم. در این راستا پذیرای نظرات و راهکارهای ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه تئاتر، اهالی رسانه و هنرمندان عزیز هستم. امیدوارم همه با هم با تمام نیرو، فعالیت‌های مثمرثمری مبتنی بر نیازهای فرهنگی روز و سلایق مختلف هنری داشته باشیم. 

پیش از علی عطایی، حسین عالم‌بخش مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را برعهده داشته است. 

علی عطایی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس است. او با هنرمندان بزرگ تئاتر کشور کار کرده است و در داخل سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز فعالیت‌هایی چون برپایی بزرگداشت پیشکسوتانی نظیر علیرضا نادری، انتشار ویژه‌نامه‌های نمایشی و نمایشنامه، برپایی جلسات نمایشنامه‌خوانی و... صورت داده است.