سرویس تئاتر هنرآنلاین: حسن حاجت‌پور بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، ساکن کشور آلمان که اکنون دبیری جشنواره بین‌المللی نمایشنامه‌خوانی آنلاین با عنوان "صحنه مدیای من I Stage Media" را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده برگزاری این جشنواره گفت: این ایده از حدود دو سال پیش به ذهن من رسید اما به دلیل وجود حساسیت‌هایی تاکنون به تعویق افتاد. پس از اینکه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بحث قرنطینه در خانه پیش آمد به اتفاق کارشناسان و دیگر همکاران‌ام فکر کردیم که به لحاظ روحی، روانی و شرایط هنرمندان شاید این ایام بهترین زمان به منظور برگزاری این جشنواره باشد.   

او ضمن اشاره به اینکه جشنواره "صحنه مدیای من I Stage Media" به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، عنوان کرد: قرار نیست این جشنواره تنها یک دوره برگزار شود و قصد داریم آن را با عناوین و موضوعات مختلف به صورت پی‌درپی برگزار کنیم. دوره نخست این جشنواره مسابقه نمایشنامه‌خوانی است و عناوین دیگر دوره‌ها اعلام خواهد شد و فراخوان دوره دوم جشنواره نیز در زمان برگزاری نخستین دوره آن منتشر خواهد شد.

کارگردان نمایش "دختر انار" درخصوص هدف از برگزاری جشنواره "صحنه مدیای من I Stage Media" یادآور شد: این آگاهی برای همه وجود دارد که فضای مجازی تا چه اندازه می‌تواند مفید یا مخرب باشد. مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره برای ما، استفاده بهینه از فضای مجازی و ایجاد ارتباط عمیق و سالم میان اقشار مختلف جامعه است و همچنین افزایش سطح امید و سلامت روانی مردم و جوان‌ها، تشویق مردم به مطالعه، حمایت از جوان‌ها و هنرمندان سراسر کشور که امکان و شرایط ارائه آثار خود را ندارند، از دیگر اهداف این جشنواره است. در روند برگزاری این جشنواره آموزش‌های تئوری تئاتر، توسط اساتید این جشنواره از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد و به نظرم این کلاس‌ها که توسط اساتید برجسته‌ای برگزار می‌شود، برای علاقمندان و هنرمندان تئاتر بسیار مثمرثمر خواهد بود.

حسن حاجت‌پور در ادامه اضافه کرد: از نکات قابل توجه این جشنواره این است که آثار هنرمندان ایرانی برای هنرمندان و علاقمندان در سطح جهان به نمایش در خواهدآمد و همچنین در برپایی این جشنواره اساتید و هنرمندان ایران و جهان این امکان را دارند تا دانش و تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این است تا در حد توانایی خود ارتباطی فرهنگی را به وجود آوریم تا هنرمندان ایران و جهان آثارشان را با یکدیگر به تبادل بگذارند و دیالوگی میان‌شان به وجود آید.

این نمایشنامه‌نویس با ابراز خرسندی نسبت به استقبال هنرمندان از جشنواره "صحنه مدیای من I Stage Media" تصریح کرد: اساتید، هنرمندان و جوان‌هایی آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده‌اند و فرصت ارسال آثار تا پایان اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است.

حاجت‌پور درباره مدت زمان فیلم‌های ارسالی که در ابتدا هفت دقیقه درنظر گرفته شده بود، اظهار کرد: ما ابتدا این زمان را هفت دقیقه در نظر گرفتیم اما اکنون به منظور سهولت در کار متقاضیان شرکت در جشنواره، زمان را تا ده دقیقه افزایش داده‌ایم.

او با بیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نداشته‌ایم، عنوان کرد: این جشنواره تاکنون به صورت خودجوش پیش رفته است. چندی پیش شخصاً با آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این مورد مذاکره‌ای داشته‌ام و از ایشان خواستم تا اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی هنرهای نمایشی در ایران، از این جشنواره حمایت کند. طی این مذاکره قرار شد تا آقای آشنا بررسی داشته باشند و امیدوارم این اتفاق بیفتد چراکه طبیعی است در صورتی اداره کل هنرهای نمایشی از این پروژه حمایت نکند، نباید انتظار حمایت از ارگان دیگری را داشته باشیم.

او ضمن بیان این موضوع که تئاتر خوراک فرهنگی تمام عیار است، بیان کرد: در کشورهای اروپایی تئاتر به عنوان یک نیاز و بخشی از زندگی یک جامعه محسوب می‌شود و تنها یک سرگرمی نیست و اهمیت این هنر  در اروپا، قابل مقایسه با ایران نیست. به اعتقاد من اکنون بهترین فرصت است تا اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر ارگان‌های فرهنگی از این دست طرح‌ها حمایت کنند تا ما نیز با خیالی آسوده این پروژه را ادامه دهیم.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه همواره مخالفت‌هایی با تئاتر زنده و آنلاین بوده و هست، گفت: واقعیت این است که اگر ما هر مدیومی از تئاتر را نسبت به مقتضیات و نیازها و با مختصات خودشان بپذیریم، آسیبی به هیچکدام وارد نخواهد شد. طبیعی است که من به عنوان یک هنرمند اتمسفر و فضای ایجاد شده در یک نمایش زنده را بیشتر خواهم پسندید و آن را به هر نوع دیگری ترجیح خواهم داد اما جهان تکنولوژی تصمیمات خود را به همه‌پرسی نمی‌گذارد؛ جهان تکنولوژی با سرعت به هر جایی سر می‌زند و به صورت فوری و اجتناب‌ناپذیر اثرگذار است. ما در این شرایط باید خودمان ضمن حفظ جایگاه اصلی تئاتر زنده، تکنولوژی را به خدمت بگیریم و اشکال مختلف و جدید  هنری را به وسیله آن تعریف کنیم و یا حداقل یک بار این اشکال را امتحان کنیم و بیازمائیم. براین اساس به اعتقاد من کمی راحت‌تر به اطراف‌مان نگاه کنیم و قدرت ریسک‌پذیری را در خودمان افزایش دهیم ضمن اینکه این آگاهی وجود دارد که تئاتر زنده در جایگاه خود با قدرت باید به کار خود ادامه دهد.

او در ادامه اضافه کرد: من در هر کجای جهان باشم به عنوان یک هنرمند ایرانی شناخته می‌شوم و صادقانه تمام آرزوی من این است که هر روز بیشتر بیاموزم تا بتوانم بیش از پیش به جوان‌های کشورم خدمت کنم. امروز که گوشی موبایل و مانتیور کامپیوتر تبدیل به جهان بسیاری از جوان‌ها شده است، ما باید دست به دست هم داده و با این وسایل، جهانی زیباتر را خلق کنیم که آموزنده و مفید باشد.             

حاجت‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: از آقایان دکتر رحمت امینی و حسین مسافرآستانه به عنوان دو تن از داوران و کارشناسان این جشنواره قدردانی می‌کنم. آن‌ها از صمیم قلب برای جوان‌ها و هنرمندان ایرانی در تلاش هستند و از هیچ چیز برای‌شان دریغ نمی‌کنند و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است. این دو استاد بدون چشم‌داشتی هر آنچه دارند را در اختیار جوان‌ترها قرار می‌دهند و هدف‌ آن‌ها ارتقا سطح هنری هنرمندان کشور ماست. همچنین از تمام اساتید و کارشناسانی دیگر ایرانی که در بخش آموزش و کارشناسی جشنواره صمیمانه به من کمک می‌کنند نیز سپاسگزار هستم.   

نخستین جشنواره بین‌المللی نمایشنامه‌خوانی آنلاین با عنوان "صحنه مدیای من I Stage Media" توسط یک شورای مرکزی و با مشارکت چهار کشور ایران، بلژیک، انگلیس و آلمان برگزار می‌شود. حسین مسافرآستانه، رحمت امینی، احسان رحیمی، علی عابدی، اصغر خلیلی و لیلا پرویزی از جمله هنرمندانی هستند که در کنار کارشناسانی از آلمان و بلژیک با این جشنواره همکاری می‌کنند.

شرکت در این جشنواره برای عموم مردم علاقه‌مندان و هنرمندان آزاد است و هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد.

آثار راه‌یافته به این جشنواره توسط اساتید ایرانی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفته و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

در طول برگزاری جشنواره کارگاه‌های تخصصی و نقد و بررسی آثار به صورت زنده از طریق این کانال برگزار و فیلم‌های کوتاه آموزشی در همین صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

جهت آگاهی بیشتر از چگونگی و مراحل برگزاری جشنواره، پیج اینستاگرام istagemedia1@ دنبال شود.