سرویس تئاتر هنرآنلاین: ایرج راد بازیگر و رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر به مناسبت روز بازیگر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ضرورت تعریف و ثبت فعالیت‌های هنری به عنوان یک شغل عنوان کرد: دو سال است که پیگیری‌هایی در این خصوص انجام می‌شود و خوشبختانه اکنون در مراحل نهایی آن قرار داریم. چطور ممکن است فعالیت در زمینه هنری شغل محسوب نشود؟ تعریف کلی شغل این است که در ازای ارائه خدمات یک شخص باید دستمزدی به آن فرد پرداخت شود. حال این دستمزد در برخی موارد به صورت پول، گاهی نیز تهاتری و در بعضی مواقع در قالب یک جنس به شخص پرداخت می‌شود.

راد در ادامه افزود: اما آنچه که اکنون در فعالیت‌های هنری مورد نظر ماست این است که در ازای ارائه خدمات هنری باید دستمزدی به هنرمند، به عنوان درآمد تعلق گیرد.

این بازیگر تئاتر و سینما همچنین اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، اخیراً فعالیت‌های هنری به عنوان شغل محسوب می‌شود. طبق ماده 92 مربوط به برنامه پنج‌ساله ششم توسعه که بیش از دو سال پیش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور صنوف مختلف، جلسات آن تشکیل شد و در نهایت به تصویب هیئت وزیران کار، رفاه و تعاون و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید مقرر شد؛ فعالیت‌های هنری به‌عنوان انجمن‌های صنفی سراسری مشمول امنیت شغلی و حقوق ایام بیکاری شوند و دستورالعمل‌های آن امضا و صادر شده است و اکنون هم در مراحل نهایی قرار دارد و شیوه‌نامه اجرایی آن نیز به زودی ابلاغ خواهد شد.

راد درخصوص ضرورت افزایش بودجه و اعتبار در عرصه فرهنگ و هنر از سوی مسئولان نیز یادآور شد: مسائل فرهنگی و هنری از ارکان اصلی و اساسی هر جامعه و مملکتی است. طبیعتاً گسترش و پیشرفت فرهنگ و هنر در ابعاد وسیع جامعه تاثیرگذار است و هر اندازه در زمینه‌های فرهنگی هنری سرمایه‌گذاری شود، بازدهی آن در ابعاد گوناگون جامعه مشاهده خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر درباره نبود تناسب میان تعداد فعالان عرصه تئاتر و بازار کار این حرفه اظهار کرد: تعداد دانشگاه‌هایی که در رشته‌های مختلف هنری پذیرش دانشجو دارند، باید نیاز جامعه و همچنین امکان اشتغال‌زایی را در نظر بگیرند. در صورتی‌که دانشجو چند سال از عمر خود را وقف آموزش یک رشته در هر زمینه هنری کند و پس از فارغ‌التحصیل شدن کاری برای او وجود نداشته باشد و حرفه او تعریف شغلی نداشته باشد و به عنوان شغل محسوب نشود و امنیت شغلی نداشته باشد و کار او مشمول مسائل حقوقی نباشد، چرا این اجازه را به خود داده و دانشجو می‌پذیریم و وقت و عمر جوان‌های خود را می‌گیریم و نیروی جوانی را که در یک رشته هنری متخصص شده را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کنیم؟ باید به عواقب این موضوع که شامل سرخوردگی اجتماعی، بیکاری و مسائل ناشی از آن است نیز فکر کنیم. باید میان پذیرش دانشجو در رشته‌های هنری و بازار کار آن تناسب وجود داشته باشد و در مواجه‌ با نسبت‌ها سنجیده عمل کنیم. 

این بازیگر پیشکسوت گفت: متاسفانه هنرمندان تئاتر با امکانات بسیار ناچیزی که در زمینه تئاتر وجود دارد، همواره این امکان را نداشته‌اند که مستقیماً از طریق این حرفه گذران زندگی کنند و دچار مشکلاتی هستند و گاهی نیز به منظور اجرای نمایشی، حتی از جیب خود هزینه می‌کنند. بنابراین برای حل این مسئله در کنار حرفه خود به عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت‌های جنبی هنری چون دستیاری، مدیر صحنه، نقد و بررسی و ... انجام می‌دهند و از طرق مختلف در زمینه هنری و حتی برخی، خارج از هنر مجبور به کار هستند تا معاش خود را تامین کنند. متاسفانه در شرایط کنونی در پی شیوع کرونا ویروس آن‌ها امکان هیچگونه فعالیتی ندارند و هنرمند تئاتر در وضعیت استیصال قرار گرفته است؛ به خصوص افرادی که از توان مالی و کاری کمتری برخوردار هستند و عائله‌‌مندند و باید اجاره‌بهای منزل خود را نیز پرداخت کنند.

ایرج راد در پایان صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های خود طی این روزها گفت: این روزها همچون دیگر افراد جامعه در قرنطینه به سر می‌برم و تنها در موارد ضروری چون تشکیل جلسات و فعالیت‌هایی از این قبیل از خانه خارج می‌شوم.