سرویس تئاتر هنرآنلاین، اوایل اسفندماه در پی جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، کلیه فعالیت‌های فرهنگی هنری از جمله تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر تعطیل شد. با این حال هنرمندان تئاتر، فعالیت در این عرصه را رها نکردند و آن را از صحنه‌های نمایش راهی فضای مجازی کردند. در ابتدا، برخی از آن‌ها نمایشنامه‌هایی را از طریق صفحات خود در اینستاگرام خوانش کردند و بعضی دیگر، جلسات پرسش و پاسخ‌های شبانه‌ای را از طریق لایو صفحات اینستاگرام خود با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. همچنین مدتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مساعدت سامانه اینترنتی نمایش نت، اکران آنلاین چند نمایش را ترتیب داد و برخی دیگر، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی آنلاین را از مجاری مجازی برگزار کردند. هرچند که هیچ یک از این اقدامات در شرایطی که به تازگی در کشور ما آزموده می‌شود خالی از ایراد نیست اما هر حرکتی نیازمند آزمون خطاهایی است تا به بلوغ برسد. در این راستا مدتی است سامانه فروش بلیت تیوال اقدام به پخش فیلم تئاتر کرده است و خوشبختانه این حرکت در شرایطی که سالن‌های تئاتر تعطیل است، مورد استقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفته است. در این گزارش بر آن شدیم تا نمایش‌هایی را که اکنون در این سامانه در حال پخش است معرفی کنیم:

"بیا جلوتر" 

فیلم تئاتر "بیا جلوتر" نوشته حسین برفی‌نژاد و کار سجاد باقری است. حسین برفی‌نژاد و سجاد باقری به عنوان بازیگر در این اثر حضور دارند. این نمایش سال 1398 در عمارت نوفل لوشاتو سه دوره اجرا شده است.

"سنگ‌ها در جیب‌هایش"

"سنگ‌ها در جیب‌هایش" اثر مری جونز به کارگردانی پارسا پیروزفر عنوان فیلم تئاتر دیگری با بازی رضا بهبودی و پارسا پیروزفر است که سال 1392 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

"شبی از شب‌های تهران"

فیلم تئاتر "شبی از شب‌های تهران" نوشته و کار علی شمس است. در این نمایش سیامک صفری، علی شمس، الهام شعبانی، سام کبودوند، وحید آقاپور، آرش فلاحت پیشه، آزیتا ستوده، پژمان عبدی، روح‌الله کمانی، احمد صمیمی، مجتبی دربندی و علی برنجیان ایفای نقش کرده‌اند.

"پسران تاریخ"

فیلم تئاتر "پسران تاریخ" نوشته آلن بنت با ترجمه محسن ابوالحسنی و دراماتورژی و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد اکنون در سایت تیوال در دسترس علاقمندان است. محسن ابوالحسنی، مجید آقاکریمی، مهرداد بابایی، سینا بالاهنگ، محمد برهمنی، سجاد حمیدیان، حامد رسولی، حمید رحیمی، مهدی شاهدی، مریم نورمحمدی و امیر مسعود واعظ تهرانی در این اثر ایفای نقش می‌کنند. این نمایش سال 1396 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است.

"اتاق ورونیکا"

عنوان فیلم تئاتر بعدی "اتاق ورونیکا"ست. طراح و کارگردان این اثر نوشته ایرا لوین و ترجمه میترا شاکری، رضا ثروتی است. بازیگران این نمایش ایمان افشاریان، مرتضی اسماعیل کاشی، ستاره پسیانی و بهناز جعفری هستند. این نمایش سال 1394 در عمارت مسعودیه به صحنه رفته است.

"P2"

"P2" فیلم تئاتر دیگری نوشته عباس جمالی به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی است و عباس جمالی، آزاده صمدی، احسان کرمی، حسین امیدی، فرزانه سهیلی، آیدا صادقی، بیژن سراجی، محمد موذنی، رشید آقایی، محمد الله دادی و تیام کریمایی در این اثر ایفای نقش کرده‌اند. این اثر سال 1393 در تالار حافظ اجرا شده است.

"از خط زرد فاصله بگیرید"

فیلم تئاتر "از خط زرد فاصله بگیرید" نوشته الهه مجلسی است که با طراحی و کارگردانی رضا رشادت پخش می‌شود. بازیگران این نمایش امین اسفندیار، داریوش رشادت و گلنوش قهرمانی هستند. این اثر سال 1397 در تالار مولوی به صحنه آمده است.

"مم و زین"

"مم و زین" عنوان فیلم تئاتری به نویسندگی عباس عبدالله زاده و کارگردانی تینو صالحی است. توماج دانش بهزادی، حسن محمدی، صفورا کاظم‌پور، مسعود شاکرمی، سامان کرمی، شیما ملکیان، مهدی حنفی، پویان درزی، هدا آهنگر، سیدعماد حسین و یاسمن میرزایی در این اثر بازی می‌کنند. این نمایش سال 1393 در تماشاخانه سنگلج اجرا شده است.

"بالاخره این زندگی مال کیه؟

فیلم تئاتر بعدی "بالاخره این زندگی مال کیه؟" نام دارد. این اثر نوشته برایان کلارک با ترجمه احمد کسایی‌پور و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد است. بازیگران این نمایش نوید محمدزاده، ندا گلرنگی، الهه شه‍پرست، محمد هادی عطایی، آزاده صمدی، هومن کیایی، مینا کریمی جبلی، کیوان ساکت‌اف، حمید رحیمی، شهاب‌الدین حسین‌پور، سینا بالاهنگ، محمد اشکان فر هستند. این اثر سال 1393 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آمده است.

"آرسنیک و تور کهنه"

فیلم تئاتر "آرسنیک و تور کهنه" اثر جوزف کسلرینگ با ترجمه کامبیز کاهه و کار حسین پارسایی است. بهاره رهنما، نیما سیاری، سامان دارابی، فهیمه امن‌زاده، فرناز رهنما، بیژن بنفشه‌خواه، اردشیر کاظمی، پژمان جمشیدی، سپند امیرسلیمانی و خسرو احمدی در این نمایش ایفای نقش کردند. این اثر سال 1393 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

حافظ، مولوی و خیام

"اپرای عروسکی حافظ"، "اپرای عروسکی مولوی" و "اپرای عروسکی خیام" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور است. مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، صدف بیگدلی، زینب اشرف‌زاده، الهام وفایی، مائده مدنی و سارا اقبال بازی‌دهندگان عروسک این نمایش هستند. این سه اثر چند دوره در تالار فردوسی به صحنه آمده است.

"شرقی غمگین"

فیلم تئاتر "شرقی غمگین" نوشته سجاد افشاریان با طراحی علی زندیه و کار سعید زارعی است. در این نمایش سجاد افشاریان و سیدهومن شاهی به عنوان بازیگر حضور دارند. این نمایش سال 1396 در تماشاخانه پالیز و پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه آمده است.

"مرد بالشی"

"مرد بالشی" نام فیلم تئاتری اثر مارتین مک دونا و کار مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی است. پیام دهکردی، علی سرابی، نوید محمدزاده و احمد مهران‌فر بازیگران این نمایش هستند. این اثر سال 1392 در فرهنگسرای ارسباران و سال 1395 در تئاتر باران اجرا شده است.

"آسید کاظم"

فیلم تئاتر "آسید کاظم" نوشته محمود استادمحمد و کار سارا داروفروش است. بازیگران این نمایش مهدی علینژاد، سارنگ بهمنی، عباس خداوردیان، مصطفی مقیمی، کامبیر نیک آمیز، میثم شمسیان، حمیدرضا ونائی، سیدحسام الدین شریفی، حمیدرضا داوری، خشایار خرم، شهرام مددی، محمود هدایتی و اسماعیل قاسمی هستند. این نمایش سال 1393 در فرهنگسرای ارسباران و سال 1394 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر و تئاتر گندم به صحنه رفته است.

"تجربه‌های اخیر"

"تجربه‌های اخیر" عنوان فیلم تئاتر دیگری به کارگردانی سارا داروفروش که نوشته امیررضا کوهستانی است. مهدی علینژاد، زهره زرگر، رها اصغری، عقیل بهرامی، عسل لباسچی و مریم قربانیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. این نمایش سال 1397 در خانه نمایش مهرگان اجرا شده است.

"نورا"

فیلم تئاتر "نورا" کار علیرضا کوشک جلالی است و بازیگران آن پانته‌آ بهرام، احمد ساعتچیان، پیام دهکردی، رضا مولایی، افسون دلخواه و بهناز جعفری هستند. این نمایش سال 1389 در مجموعه تئاترشهر به صحنه آمده است.

"خشکسالی و دروغ"

"خشکسالی و دروغ" نام فیلم تئاتری نوشته و کار محمد یعقوبی است. علی سرابی، آیدا کیخایی، پیمان معادی و باران کوثری در این نمایش ایفای نقش کردند. این اثر سال 1390 در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

"شیو"

فیلم تئاتر "شیو" نوشته علی دل‌پیشه و کار حسین دیردار است. علی دل‌پیشه، نیلوفر هوشمند، دیبا سراج و مینا گلپایگانی بازیگران نمایش هستند. این نمایش سال 1396 تماشاخانه استاد انتظامی به صحنه آمده است.

"پچپچه‌های پشت خط نبرد"

"پچپچه‌های پشت خط نبرد" عنوان فیلم تئاتری نوشته علی‌رضا نادری به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد است. در این نمایش محمد اشکان‌فر، سینا بالاهنگ، حمید رحیمی، کیوان ساکت‌اف، محمدهادی عطایی، مهدی فریضه، امیراحمد قزونی و نوید محمدزاده ایفای نقش کرده‌اند. این اثر سال 1396 در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شده است.

"احساس آبی مرگ"

فیلم تئاتر "احساس آبی مرگ" به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی امین میری است. ساناز پوردشتی، سجاد تابش، رویا حسینی، بهنام خرم‌نیک، امید سلیمی، نیلوفر سلیمان تاش، آنالی شکوری، زهرا صادقی، الهام عبدالهی، ابراهیم عزیزی، آرش فضلعلی، گلبو فیوضی، مینا کریمی‌جبلی، سمی مسلمی، نسرین نکیسا و مریم نقیبی بازیگران این نمایش هستند. این اثر سال 1392 در فرهنگسرای ارسباران به صحنه آمده است.

"هم هوایی" 

"هم هوایی" فیلم تئاتری به نویسندگی مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان است. بازیگران این اثر ستاره اسکندری، الهام کردا و باران کوثری هستند. این نمایش سال 1393 در موسسه فرهنگی اکو اجرا شده است.

"شلتر"

فیلم تئاتر مستند "شلتر" نوشته ساناز بیان با طراحی و کارگردانی امین میری و دراماتورژی سجاد افشاریان است. الناز اسمعیل‌زادگان، بهار اعتماد، سارا بانکی، بهنوش پات، ساناز پوردشتی، ستاره جباری، خدیجه حسانی، ساجده حمیدی، سرور خسروانی، نیلوفر دربندی، مرضیه زهری، امید سلیمی، آنالی شکوری، پریا قانع و مهدیه کوهستانی بازیگران این اثر هستند. این اثر سال 1396 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه آمده است.

"عامدانه، عاشقانه، قاتلانه"

"عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" فیلم تئاتری نوشته و کار ساناز بیان با بازی سهیل صالحی، فروغ قجابگلی، نسیم ادبی و بهاره رهنما است. این اثر سال 1394 در تئاتر باران اجرا شده است.

"اتینا"

فیلم تئاتر "اتینا" نوشته رسول کاهانی و کار حسین دیردار است. بازیگران این نمایش کامران تفتی، لعیا زنگنه، الهام شهبانی، سهند جاهد، ندا عقیقی، مهدی رحیمی سده، سمیرا کریمی، نیلوفر هوشمند و علی مقدم هستند. این نمایش سال 1398 در خانه نمایش مهرگان به صحنه آمده است.

"دروغ"

"دروغ" نام نمایشی نوشته فلوریان زلر با ترجمه پگاه مرادی، دراماتورژی افشین هاشمی و کارگردانی آریان رضایی است. افشین هاشمی، لادن مستوفی، ارسطو خوش‌رزم و مژگان خالقی بازیگران این اثر هستند. این نمایش سال 1398 در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

"اسم"

فیلم تئاتر "اسم" اثر ماتیا دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر با ترجمه شهلا حائری و کار لیلی رشیدی است. بازیگران این نمایش لیلی رشیدی، محمدحسن معجونی، داریوش موفق، عباس جمالی و سارا افشار هستند. این اثر سال 1394 درتماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

"خدای کشتار"

"خدای کشتار" فیلم تئاتری نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی است. سیما تیرانداز، اشکان خطیبی، لادن مستوفی و رضا مولایی بازیگران این نمایش هستند. این اثر سال 1391 در مجموعه تئاترشهر به صحنه آمده است.

"آوازه‌خوان خیابان‌های منهتن"

فیلم تئاتر "آوازه‌خوان خیابان‌های منهتن" نوشته نیما مهر و کار میکائیل شهرستانی است. شهرستانی در این نمایش ایفای نقش کرده است.