سرویس تئاتر هنرآنلاین، محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ادامه اجرای نمایش "روزهای رادیویی" که پیش از شیوع کرونا ویروس در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه بود، گفت: ادامه اجرای این نمایش به قوت خود باقی‌ست و ما نیز به دلیل حفظ سلامتی تماشاگران و هنرمندان تابع تصمیمات و دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم. مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد نیز طی هماهنگی‌هایی با گروه‌هایی که اجرای نمایش‌شان به دلیل شیوع کرونا ویروس ناتمام ماند، اعلام کرده است که در ایام پساکرونا اجرای این آثار ادامه خواهد داشت.

او در ادامه افزود: از این رو از سرگیری اجرای نمایش "روزهای رادیو" که تنها چهار اجرای خود را در این تماشاخانه پشت سرگذاشته بود، مشمول تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود. "روزهای رادیو" چه از حیث نگارش و چه از بُعد تمرین و اجرا جز آثار سخت و دشواری بوده که تاکنون به صحنه آورده‌ام و براساس تصمیم مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد؛ گروه اجرایی این نمایش نیز آمادگی لازم را به منظور ادامه اجراهای خود در زمان بهبود شرایط را دارند.

این نمایشنامه‌نویس ضمن اعلام این خبر که تصمیم به اجرای پروژه‌ای در تالار وحدت را دارد و به این منظور مذاکرات و پیشنهاداتی نیز به مدیریت بنیاد رودکی ارائه شده، اما هنوز به قطعیت نرسیده‌، درباره این پروژه عنوان کرد: در صورت موافقت مدیریت بنیاد رودکی تصمیم بر این است تا تالار وحدت به عنوان لوکیشن اجرایی قرار گیرد و نمایش‌های آنلاینی در ارتباط با روزهای کرونا در این تالار اجرا شود اما همچنان درخصوص سازوکار اجرای این کار به نتیجه نرسیده‌ایم و توافقات لازم حاصل نشده است و تنها پروپوزالی ارائه شده که طی آن باید یک گروه تلویزیونی بسیار خوب با سه دوربین در این تالار حضور داشته باشند تا ما این امکان را داشته باشیم که نمایش‌ها را هر شب به صورت آنلاین اجرا کنیم.

او در ادامه اضافه کرد: به این منظور نمایش‌هایی با مدت زمان پانزده دقیقه تدارک دیده‌ام که به صورت آنلاین در یک ساعت مشخص اجرا شود. در حال حاضر در صورت نتیجه و توافق، نویسنده این آثار خودم هستم اما در صورتی‌که قرار بر ادامه این کار باشد، دوستان دیگری نیز به عنوان نویسنده به گروه اضافه خواهند شد؛ چراکه این آثار باید روزانه تهیه شده و به صورت اثر تلویزیونی کوتاه تمرین شود و به صورت تئاتر زنده ضبط و نمایش داده شود. هدف و تفکر اصلی من از ارائه این پروژه احیای تئاتر زنده تلویزیونی است که حدود شصت سال پیش در ایران اجرا شد و هنرمندان بزرگی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمیله شیخی، محمدعلی کشاورز، پرویز فنی‌زاده، داوود رشیدی، حسینعلی طباطبایی و ... این آثار را اجرا کردند. برخی از این هنرمندان حدود صد تا صد و پنجاه اجرای زنده تئاتر تلویزیونی در کارنامه کاری خود دارند چراکه این برنامه سال‌های سال چهارشنبه شب‌ها از تلویزیون نمایش داده می‌شد و این امر منجر به آن شد تا تعداد زیادی مخاطب به تئاتر افزوده شود و زمانی‌که تماشاخانه‌ سنگلج افتتاح شد، تماشاگران خود را داشت چراکه از طریق این تئاتر زنده تلویزیونی چهره‌های تئاتری، برای‌شان شناخته شده بودند.

رحمانیان در ادامه یادآور شد: از این رو، این حرکت دارای سبقه‌ای بوده و اقدام تازه‌ای نیست و امیدوارم این امکان وجود داشته باشد دوباره اجرای تئاتر آنلاین البته نه به شکل تلویزیونی را احیا کنیم و به آن سال‌ها بازگردیم.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه بسیار با اکران تئاتر آنلاین موافق هستم، تصریح کرد: تئاتر آنلاین پیش از این نیز هم در تلویزیون خصوصی و هم ملی اتفاق افتاده است و به اعتقاد من بسیار هم حرکت خوبی بوده و نسل قدیم نیز با آن مشکلی نداشته‌اند؛ اما در صورت اقدام به این حرکت در شرایط موجود، باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و نمایشنامه‌ها، به صورتی نوشته شود تا بیشترین فاصله بازیگران با یکدیگر رعایت شود و امکان اجرا در این شرایط در نظر گرفته شود تا خطری بازیگران و عوامل را تهدید نکند.

محمد رحمانیان درباره فعالیت خود در روزهای قرنطینه گفت: در حال نگارش نمایشنامه "عشق روزهای کرونا" هستم و همچنین در حال تکمیل چند طرح نمایشی دیگر هم هستم که اکنون ترجیح می‌دهم درباره آن‌ها اطلاعاتی ندهم چراکه ممکن است کارگردان این آثار نباشم و بعدها از سوی کارگردان‌ها و گروه تهیه این نمایش‌ها توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

محمد رحمانیان

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: این روزها باید به رعایت فاصله اجتماعی اهمیت دهیم خصوصاً در مشاغل پرخطر. پیشنهادم این است تا جایی که امکان دارد در منزل بمانیم. روز گذشته خبر خوبی شنیدم مبنی بر اینکه افشین هاشمی قرار است در نمایش "آقای شادی" نوشته دیوید ممت ایفای نقش کند. به نظرم این روزها می‌توان از این اتفاقات را رقم زد تا طی این ایام، تئاتر تعطیل نشود.