سرویس تئاتر هنرآنلاین: مجله فرهنگی هنری زمانچی مدت کوتاهی است از طریق کانال تلگرام به نشانی zamanchi_magazine@ و صفحه اینستاگرام به نشانی zamanchi_magazine@ به سردبیری بهاالدین مرشدی، مدیریت هنری حمید پورآذری و دبیری زمان وفاجویی، فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده است. پانیذ محمدی به عنوان گرافیست و تصویرساز و پارسا گلدار با سمت دبیر اجرایی با این مجله فرهنگی هنری همکاری دارند.

زمان وفاجویی دبیر مجله فرهنگی هنری زمانچی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این مجله مجازی گفت: "زمانچی" ارتباطی با دوران شیوع کرونا ویروس ندارد، بلکه از مدت‌ها پیش علاقمند به انتشار مجله‌ای در فضای مجازی بودیم چراکه این شکل از نشریه در این فضا مغفول بوده است.

او در ادامه افزود: دکتر علی رفیعی معتقد است و تاکید دارد که عوامل دست‌اندرکار پروژه‌های تئاتر و سینما باید هنرهای تجسمی چون عکاسی، مجسمه‌سازی، نقاشی، موسیقی و همچنین ادبیات را مطالعه و دنبال کنند. بر این اساس از آنجا که بیشتر عوامل این مجله در مکتب ایشان رشد کرده‌اند بر آن شدیم تا مجله‌ای با این رویکرد را در فضای مجازی ایجاد کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه بیشتر مخاطبان مجله فرهنگی هنری "زمانچی" فعلا در عرصه تئاتر هستند، عنوان کرد: به همین دلیل علاقمند شدیم که روی مسائلی که دکتر علی رفیعی بر آن اشاره و تاکید دارد، معطوف باشیم. هر یک از هنرهای عکاسی و نقاشی دارای قاب، کمپوزیسیون، فضاسازی و زیبایی‌شناسی هستند و ژست در این هنرها به علاوه هنر مجسمه به صورت غنی وجود دارند.

ادبیات و داستان هم باعث تقویت تخیل و خلاقیت عوامل تئاتر و سینما می‌شوند. تخیل منتج از دنبال کردن مداوم و جدی هفت هنر است اما ما در این مجله به هنرهای پیش از تئاتر بیشتر می‌پردازیم.

او در ادامه افزود: پایه و زمینه مجله فرهنگی هنری زمانچی، فقط قائل به تئاتر نیست، اما چون بیشتر عوامل این مجله از فعالان و تحصیل‌کردگان این هنر هستند به صورت پایه‌ای به نیازهای تئاتر در این مجله تاکید داریم. مسئله دیگر در رویکرد ما در این مجله این است که شکافی میان هنرهای غنی و مرجع با هنرمندان جوان در عصر جدید به وجود آمده است به صورتی‌که برخی از هنرمندان و هنرجویان نسل معاصر با برخی از هنرمندان و صاحبان سبک جهانی آشنایی ندارند و یا اینکه نام آن‌ها را کمتر شنیده‌اند و این موضوع از کم حوصله بودن این نسل در مطالعه منابع مرجع و سرچشمه‌ها، نشات می‌گیرد؛ چراکه آن‌ها بیشتر علاقمند به خواندن مطالب خلاصه در فضای مجازی هستند. بر این اساس در این مجله فرهنگی هنری بر آن شدیم تا به صورت خلاصه و موجز روی مفاهیم مورد نیاز در حوزه فرهنگ و هنر کار کنیم و هنرمندان کمتر آشنا و صاحب سبک گذشته را به مخاطبان  هدف معرفی کنیم.

وفاجویی همچنین اضافه کرد: این رویکرد با این هدف پیش می‌رود که شاید برخی از افراد که عادت به خواندن خلاصه‌ مطالب دارند در همین فرمت که سعی شده به صورت جذاب تبیین شود، در صورت علاقه، به دنبال منابع وسیع، خواندن، آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به شخصیت و موضوع معرفی شده، ترغیب شوند. هدف این مجله به هیچ وجه آموزشی نیست و صرفا معرفی و یادآوری می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: چندان علاقه‌ای نداریم که به صورت روزانه پست‌های فراوان و بیش از نیاز هدف، در این صفحه قرار دهیم. در نظر داریم به زودی در IGTV و live اینستاگرام گفت‌وگوها و مصاحبه‌های تصویری با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر همچون علی رفیعی داشته باشیم.