سرویس تئاتر هنرآنلاین: عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نمایش "حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها" که قرار بود از 20 فروردین‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه آید، اما به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد، گفت: تمام مراحل تمرین این نمایش را پشت سر گذاشته بودیم و این نمایش تقریباً  آماده اجرا بود و مشغول آماده‌سازی دکور نمایش بودیم و ساخت آن در مراحل پایانی بود که فعالیت‌های فرهنگی هنری تعطیل شد. پس از بهبود شرایط و بازگشایی سالن‌های نمایش که به اعتقاد من به احتمال زیاد تا پس از خردادماه به طول خواهد انجامید، این نمایش به صحنه خواهد آمد. اکنون در حال ساخت بخشی از عروسک‌های نمایش در منزل هستم. تعدادی از عروسک‌های این نمایش را طی سالیان گذشته به برخی از گروه‌های نمایشی به منظور اجرای اثرشان دادیم که متاسفانه عروسک‌ها را پس ندادند و از این رو مجبور به ساخت این عروسک‌ها هستم که آن‌ها سند تاریخی نمایش عروسکی ایران  و دارای ارزش معنوی بسیارند.

او در ادامه افزود: نمایش "حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها" نوشته ژوزف پر با ترجمه زنده‌یاد اردشیر کشاورزی به عنوان نخستین نمایش عروسکی سال 1351 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کارگردانی دان لافون روی صحنه آمد. این نمایش برای من یادآور تمامی دوران شاد و دلنشین آن روزها است. پیش از این 3 یا 4 دوره این اثر را روی صحنه آورده‌ام و اکنون آن را با گروه جدیدی از بازیگران بازتولید کرده‌ام.

بزدوده درباره اکران تئاتر به صورت آنلاین در شرایطی که سالن‌های نمایش تعطیل است، اظهار کرد: به اعتقاد من تفکر اکران تئاتر به شکل آنلاین از پایه اشتباه است و عایدی مثبتی در پی ندارد. این مسئله توهینی به تماشاگر و عوامل و بازیگران یک نمایش محسوب می‌شود چراکه تئاتر با تماشاگر زنده است. این شکل از اجرا در تئاتر موردپسند و قابل قبول نیست. یکی از اضلاع غیرقابل انکار تئاتر، تماشاگر است و تماشاگر را نمی‌توان از تئاتر حذف کرد.

این کارگردان تئاتر در بخشی از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه به دلیل نبود اطلاع‌رسانی صحیح در کشور  ما و دیگر جوامع سراسر جهان، اکنون ما و همه مردم دنیا دچار این عارضه شده‌ایم و ابتدا باید در کنار هم این معضل جهانی را رفع کنیم و سپس درباره شغل و حرفه خودمان وارد بحث شویم. به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری نه تنها هنرمندان تئاتر بلکه دیگر شغل‌های مرتبط با این هنر به صورت زنجیره‌وار دچار ضرر و زیان شده‌‌اند. امیدوارم مسئولان با دوراندیشی و برنامه‌ریزی دقیق و علمی براساس مقتضیات موجود به راه‌حلی مناسب به این منظور دست یابند.

عادل بزدوده در پایان صحبت‌هایش گفت: به منظور جبران بخشی از خسارت‌های اهالی تئاتر چندی پیش از سوی هنرمندان نامه‌نگاری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و پس از آن این نامه به ریاست جمهوری ارجاع داده شد؛ اما این پیگیری تاکنون در حد نامه است و در این شرایط بحرانی اقدامی در این خصوص انجام نشده است.