سرویس تئاتر هنرآنلاین: حمیدرضا افتخاری مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جزئیات فراخوان منتشر شده رادیو نمایش برای گروه‌های تئاتری گفت: این فراخوان مختص گروه‌های تئاتری منتشر شده که در حال اجرا در تماشاخانه‌های تهران بودند و در پی شیوع کرونا ویروس اجرای‌شان متوقف شد و همچنین گروه‌های نمایشی که در نوبت اجرا قرار داشتند و اکنون به دلیل تعطیلی فعالیت‌های هنری امکان اجرای اثرشان میسر نیست.

او در ادامه افزود: دو گروه یاد شده در صورتی امکان ضبط رادیویی اثر خود را دارند که زمینه نمایش‌شان صدا پایه باشد و متن اثر قابلیت تنظیم رادیویی داشته باشد. گروه‌های مدنظر که تمایل به استفاده از این فرصت را دارند می‌توانند از طریق نشانی اینستاگرام studio8_namayesh@ و یا ارسال پیام به studio8_admin@ در فضای مجازی اعلام آمادگی کرده و نمایش خود را تا پایان قرنطینه، رادیویی کنند.

افتخاری در خصوص حمایت مالی در نظر گرفته شده برای گروه‌های تئاتر متقاضی عنوان کرد: مبلغ عددی که به منظور حمایت از این گروه‌ها توسط اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نمایش درنظر گرفته شده است معادل هزینه تولید یک نمایش رادیویی است و اطلاعات کامل در این خصوص در سایت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نمایش موجود است.

او همچنین افزود: گروه‌های متقاضی به منظور شرکت در این فراخوان، ابتدا باید از طریق نشانی‎ یاد شده متن اثر خود را ارسال کنند و پس از بررسی متون توسط گروهی از کارشناسان در صورتی‌که زمینه اجرای رادیویی نمایش فراهم باشد و تطابق‌پذیری لازم با فضای رادیویی را داشته باشد به ‌آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد و این امکان را دارند تا نمایش خود را ضبط کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو نمایش با بیان اینکه تعداد مشخصی پذیرش اثر در نظر گرفته نشده است، یادآور شد: رادیو نمایش این امکان را دارد که هر شب یک نمایش را از طریق رادیو نمایش پخش کند. خوشبختانه تاکنون تقاضای بسیاری بدین منظور به رادیو نمایش ارائه شده هر چند که برخی از آثار از شرایط لازم برخوردار نبوده‌ اما این تعدد در حد پیش‌بینی ما بوده است.

حمیدرضا افتخاری در ادامه اضافه کرد: اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حامیان این طرح بوده و اطلاع‌رسانی‌های لازم بدین منظور را انجام داده است.

او با اشاره به اینکه رادیو نمایش در تدارک یک مسابقه رادیویی است که تا اواخر هفته جاری جزئیات و فراخوان آن منتشر می‌شود، عنوان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی را با موضوعات تعیین شده را در برنامه کاری خود دارد که جزئیات و فراخوان آن تا پایان هفته منتشر می‌شود. این مسابقه فرصتی به منظور شرکت هنرمندان قلم به دست، طی این روزهای اجباری خانه‌نشینی است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: همچنین اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نمایش در راستای مسئولیت اجتماعی خود پس از تعطیلات نوروزی آغاز به تولید مجموعه‌ای تحت عنوان "مدافعان سلامت" کرده است. هر مجموعه شامل یک نمایش تک اپیزودی در ارتباط با داستان یک نفر از شهدای خدمت‌رسانی کادر پزشکی است که تبدیل به نمایش شده است. در هفته گذشته 5 قسمت از این مجموعه پخش شده و تا پایان این هفته نگارش 5 قسمت دیگر این مجموعه به پایان خواهد رسید که در هفته‌های آتی این 5 قسمت نیز پخش خواهد شد.