به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، آشنا ضمن اعلام این مطلب افزود: از شهرام کرمی که از هنرمندان نیک این مملکت و دوست من است تشکر می کنم و باید بگویم نسبت به دوره قبلی مدیریتم  تجربه بیشتری دارم و تئاتر را بهتر می شناسم اما در این زمان با کرونا و مشکلات عدیده ای که به وجود آورده مواجه هستیم که شرایط را سخت کرده است.

وی ادامه داد: بدون تعارف از زمانی که آمدم یکی از نکاتی که خدمت وزیر ارشاد عرض کردم این بود که باید مطالبات هنرمندان پرداخت شود و این حق مسلمشان است و خوشبختانه با مساعدتی که جناب آقای دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و همینطور دکتر حسینی معاون وزیر داشتند و با گفت وگوهای اولیه ای که انجام دادیم امیدواریم که این مطالبات پرداخت شود. البته بخشی از این مطالبات را که مربوط به جشنواره فجر بود، پرداخت کردیم و امیدواریم بتوانیم تا اواخر اردیبهشت ماه امسال، کل مطالبات هنرمندان عزیز را تسویه کنیم و با خیالی آسوده برنامه ریزی دقیقی را انجام دهیم. 

این مقام مسوول تاکید کرد: در مورد مشکلات مالی باید بگویم که همیشه مشکلات مالی گریبانگیر تئاتر بوده است ولی اگر یادتان باشد شش ماه که مانده بود من نباشم تمام مطالبات مالی تسویه شد. آن زمان هم تنها بیست درصد بودجه محقق شد و شرایط خوبی نبود ولی باورم بر این است که خدمت کردن به مردم نوعی افتخار برای بنده و امثال بنده است و مدیر باید تلاش کند  تا از تمام این ظرفیت ها استفاده بکند.

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: در دوره گذشته توفیق داشتم به دلیل نقش و جایگاهی که تأتر و مشکلات آن دارد مستقیما با کمیسیون فرهنگی و با مجلس شورای اسلامی مستقیما ارتباط برقرار کنم و رفت و آمد زیادی از طرف نمایندگان مجلس شروع شد که ادامه هم پیدا کرد بنابراین این که یک مدیری بنشیند تا پول بیاید تقریبا در کشور ما در شرایط کنونی نشدنی است حتی در ادبیات دینی ما عبارتی وجود دارد که می گوید حق گرفتنی است نه دادنی بنابراین باید رفت تلاش کرد و به دست آورد.

آشنا خاطرنشان کرد: در کل بودجه فرهنگ و هنرهم نسبت به سایر حوزه ها کمتر است و درصدش، درصد قابل توجهی نیست. گرچه در سال های گذشته دولت ها تلاش کردند آن را افزایش بدهند اما همچنان ضعیف است بنابراین معتقدم در حوزه تئاتر وقتی مدیری سکان را به دست می گیرد دیگرشان و غیر شان وجود ندارد.  خدمت کردن به مردم که شأن نمی خواهد. برای من سخت است که ببینم هنرمندی فروردین سال 98 کار کرده و من فروردین سال 99 حق و حقوقش را به او بدهم. این خوب نیست. باید زمان بندی کنیم و با توجه به مشکلات و متناسب با بودجه و امکاناتی که داریم برنامه ریزی منظمی داشته باشیم  که نه مطالبه زیادی به وجود بیاید و نه اینکه مطالبه هنرمندان را با تأخیر پرداخت کنیم.

وی افزود: شرایط ،شرایط سخت و ویژه ای است؛ امیدوارم با مساعدت جناب وزیر و آقای حسینی و همکاری هنرمندان و همدلی تشکل های صنفی نهادهایی که تأتر کار می کنند بتوانیم  مشکلات فرهنگی_ صنفی  پشت سر بگذاریم.

آشنا گفت: در حال حاضر چند کار است که دچار مشکل شده است، کارهایی که در حال انجام بود و تعطیل است، کارهایی که قرار بود اردیبهشت  و خرداد اجرا برود و در حال حاضر نمی شود و هنرمندانی که قرار بود کارهایشان را اجرا ببرند. در این خصوص از اتابک نادری که سابقه درخشانی در تاتر دارد خواستم تا با توجه به موضوع کرونا باهنرمندان، گروهها و سالن ها تماس بگیرد تا بتوانیم از طریق مدیریت و گفتگو این مشکلات را حل کنیم. در این مورد از سالن ها و تماشاخانه های خصوصی نیز در شرایط بحرانی حمایت می کنیم و آنها را در بسته های حمایتی نیز در نظر گرفته ایم تا بتوانیم زودتر مساعدت دولت را بگیریم و با برنامه ریزی آن را انجام بدهیم.

قادر آشنا در پاسخ به اینکه تکلیف بسته های حمایتی چه زمانی مشخص می شود گفت:د واقعا نمی دانم و معلوم نیست، و امیدوارم با دستور جناب رئیس جمهور، زمان زیادی نبرد.

این مقام مسوول تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، جشنواره هایی مانند تئاتر عروسکی، تئاتر خیابانی مریوان و کودک و نوجوان به تعویق افتاده است و منتظریم ببینیم ستاد ملی با کرونا چه تصمیمی می گیردو ما داریم سناریوهای مختلفی را در نظر می گیریم که متناسب با آن جلو برویم.

وی افزود: حتما باید یک بازنگری جدید در ارتباط با تعداد، تکثر و تعدد جشنواره ها داشته باشیم و به سمت کیفی کردن جشنواره ها برویم چرا که جشنواره ها با توجه به وضعیت کرونا به موقع برگزار نمی شوند و باید ببینیم که شرایط کرونا به چه سمتی می رود.

مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان گفت: به عنوان متولی عرصه هنر منتظریم بیمه بیکاری هنرمندان اتفاق بیفتد منتها تعریف از مشاغل باید متناسب با تعریف در وزارت کار و امور اجتماعی صورت بگیرد و یا اینکه تعریف جدیدی از مشاغل فرهنگی– هنری داشته باشیم و باید ببینیم تجارب دنیا در این باره چگونه است و امیدوارم در شرایط فعلی  اقتصادی و فرهنگی، از وزارت ارشاد تا مجلس و تمام ارکان حکومتی به ما کمک کنند تا مشکلات هنرمندان حل شود.

برنامه رادیویی "گیومه" به تهیه کنندگی علی بهرامی با گویندگی نگین خواجه نصیر و کارشناسی و اجرای علی جعفری فوتمی، از ساعت 9 تا 10:30 به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.