سرویس تئاتر هنرآنلاین، حسین موذن مدیر تالار هنر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ارتباط این مجموعه با گروه‌های در نوبت اجرا در تالار هنر گفت: با کارگردان‌های دو نمایشی که اسفندماه اجرای آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه تمام ماند در تماس هستیم و این دو گروه نمایشی به محض اعلام آغاز فعالیت‌های فرهنگی هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولویت  اجرا در تالار هنر قرار دارند. این دو گروه تاکنون به این منظور اعلام آمادگی کردند مگر اینکه شرایط دیگری پیش آید.

مدیر تالار هنر در ادامه درباره حساسیت‌هایی که این مجموعه به منظور بازگشایی داراست، عنوان کرد: تالار هنر نیز تابع دستور دولت است و زمانی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بازگشایی مراکز فرهنگی هنری دستور لازم را صادر کند، تالار هنر نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد هرچند که این آگاهی وجود دارد که این تالار به دلیل اینکه مخصوص کودکان و نوجوانان است از حساسیت‌های ویژه و بیشتری به نسبت برخوردار است و نیاز است تا مراقبت‌های دو چندانی صورت گیرد. این تالار در صورت بازگشایی باید به صورت روزانه و دقیق ضدعفونی شود و بحث فاصله‌گذاری در این محیط نسبت به دیگر مکان‌ها باید بیشتر رعایت شود.

او همچنین اضافه کرد: در این فرصت مشغول تعمیراتی در تالار هنر هستیم. دیوارها در حال رنگ‌آمیزی است و سرویس‌های بهداشتی نیز تعمیر و بازسازی می‌شوند که این موضوع به پاکیزه‌تر شدن محیط کمک می‌کند. با توجه به محدودیتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث تخصیص بودجه داشت بر آن شدیم تا به تعمیرات جزئی که مدام مورد انتقاد مخاطبان قرار می‌گرفت، بپردازیم. بودجه فعلی ما به منظور تعویض صندلی‌های داخل سالن کافی نیست.   

موذن در ادامه افزود: در زمان مدیریت آقای شهرام کرمی طی جلسه‌ای توافقاتی در خصوص ادامه فعالیت تالارهای نمایشی انجام شد که این توافقات در دوره مدیریتی آقای قادر آشنا نیز به قوت خود باقی‌ست. طی توافقات انجام شده قرار شد به دلیل حساسیتی که تالار هنر دارد در صورت بازگشایی مجموعه، چند مکانیسم در این مجموعه رعایت شود؛ نخست اینکه به صورت جدی از ورود افرادی که علائم مشکوک به کرونا ویروس را دارند به این تالار جلوگیری شود. طی توافق انجام شده قرار شد تا مبلمان لابی و صندلی‌های تالار به صورت مداوم ضدعفونی شود و این اقدام بااینکه تاکنون مخاطبی هم نداشتیم یک یا دو بار انجام شده است. قرار بر این شد تا گروه‌های اجرایی کمترین تماس را با بچه‌ها داشته باشند چراکه به صورت معمول پس از اجرای نمایش مخاطبان از بازیگران درخواست می‌کنند تا با آن‌ها عکس بگیرند و از این رو محدودیت نیز اعمال خواهد شد.

مدیر تالار هنر اضافه کرد: همچنین تصمیم بر این است تا بوفه این مجموعه دیرتر بازگشایی شود. ضمن اینکه پیش از این گریموری در تالار حضور داشت که با تقاضای مخاطبان بچه‌ها را گریم می‌کرد و قرار بر این است تا این بخش هم تا زمانی‌که شرایط نرمال نشود در تالار هنر منتفی باشد. نکته دیگر است که تالار هنر بانک اطلاعاتی از مخاطبان این مجموعه را داراست که اغلب آن‌ها از مخاطبان ثابت این مجموعه هستند و در زمان آغاز به کار تالار هنر با آن‌ها در ارتباط خواهیم بود تا از سوی مخاطبان نیز همکاری‌های لازم صورت گیرد. به عنوان مثال در صورتی‌که کودکی دچار علائمی از بیماری است طی این تماس از والدین کودک درخواست خواهیم کرد تا زمان بهبودی کودک را به این مجموعه نیاورند. موارد اشاره شده توافقاتی است که با مدیرکل پیشین انجام شده و در زمان مدیریت جدید نیز قابل اجراست.

حسین موذن درباره اکران تئاتر آنلاین نیز یادآور شد: در حال پیگیری اکران و نمایش تئاترهای آنلاین که از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صورت گرفته، هستم و در پی آن در جلسه‌ای که به زودی با آقای قادر آشنا خواهم داشت این مورد را نیز مطرح خواهم کرد که ما نیز در تالار هنر این آمادگی را داریم تا در صورتی‌که هنرمندان اعلام همکاری کنند پل ارتباطی باشیم میان سامانه‌ای که به این منظور فعالیت می‌کند و  هنرمندان متقاضی به این کار. البته اولویت را گروه‌هایی قرار خواهیم داد که در نوبت اجرا در این تالار قرار دارند. حتی آمادگی اختصاص فضا به این منظور را داریم.  

او همچنین افزود: : به هر حال در این وضعیت بحرانی طبیعتاً به قول حافظ که می‌گوید "گرچه وصالش نه به کوشش دهند، هر قدر ای دل که توانی بکوش"، این حرکت را مطلوب ارزیابی می‌کنم. در این شرایط باید در حد وسعمان تلاش کنیم و با دست روی دست گذاشتن کاری پیش نمی‌رود. در صورتی‌که قرار باشد تعطیلات پی در پی ادامه داشته باشد به اعتقاد من صدمات جبران‌ناپذیری به بدنه تئاتر خصوصاً تئاتر کودک و نوجوان که بدنه و اقتصاد ضعیفی دارد، وارد خواهد شد. توجه به اکران تئاتر آنلاین راهکار خوبی است اما باید بررسی شود که این حرکت در اجرا تا چه اندازه عملی‌ست و مخاطب از این اقدام چه میزان حمایت و استقبال می‌کند.

موذن یادآور شد: این روزها شاهد اکران فیلم و موسیقی به صورت آنلاین هستیم و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از آن‌ها صورت می‌گیرد به نظرم اکران تئاتر بالاخص تئاتر کودک و نوجوان در این شرایط که بچه‌ها در منزل هستند، مورد اقبال واقع خواهد شد. با این حال باید مذاکراتی انجام شود تا به نتیجه نهایی برسیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: آروزی تندرستی برای جامعه تئاتر و خصوصاً کودکان که سرمایه اصلی ما هستند دارم و از صمیم قلب آرزو می‌کنم که در روزهای آینده تئاتر ما به وضعیت سابق و حتی بهتر از گذشته بازگردد و ما شاهد رونق تئاتر باشیم و دوباره جنب و جوش کودکان را در تالار هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر مراکز تئاتر کودک و نوجوان ببینیم.