سرویس تئاتر هنرآنلاین: حمیدرضا نعیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود طی روزهای قرنطیه گفت: نزدیک به دو ماه است که در منزل هستم. اکنون در دوران خاص و دشواری به سر می‌بریم چراکه پیش از این مردم ایران و جهان این تجربه عجیب را نداشته‌اند. این ایام علی‌الرغم اینکه یک سری ضرر و زیان‌های مادی در برداشته؛ اما دارای ویژگی‌های خاصی نیز هست چراکه فرصت ویژه‌ای را ایجاد کرد تا ترمز بی‌جهت سرعت در دنیا کشیده شود و کمی آرام شده و مکث کنیم و همچنین بیشتر بیاندیشیم.

او در ادامه افزود: سعی کردم این روزهای به ظاهر قرنطینه و تعطیل را تبدیل به یک فرصت کنم و چهار نمایشنامه‌ای را که در سال‌های پیش نوشته بودم را به صورت شبانه‌روزی تکمیل و آماده کنم. در این سال‌ها  مجالی برای ارائه این نمایشنامه‌ها به دیگران نداشتم به این دلیل که فکر می‌کردم نمایشنامه‌ها کامل نیستند.

کارگردان نمایش "سقراط" همچنین افزود: "لاله‌زار؛ تئاتر پارس"، "از پا نیفتاده"، "گرگاس‌ها" و "آدم آدم نیست" نام نمایشنامه‌ای است که در این روزها نگارش آن‌ها کامل شده است. "گرگاس‌ها" و "از پا نیفتاده" دو نمایشنامه اقتباسی هستند و از "پا نیفتاده" یک اثر کافه‌ای است.

نعیمی درباره نمایش "فردریک" که قرار بود از هفتم فروردین‌ماه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه آید اما به دلیل تعطیلی فعالیت‌ها در پی شیوع کرونا ویروس، اجرای آن نیز متوقف شد، عنوان کرد: ما بابت اجرای این نمایش هزینه‌ بسیار سنگینی را متحمل شدیم و در حال آماده کردن بخشی از لباس‌های نمایش، طراحی صحنه، موسیقی و ... بودیم که با ورود این مهمان ناخوانده؛ کووید 19 ما نیز همچون دیگر فعالیت‌های جمعی، هنری و فرهنگی مجبور به تعطیلی شدیم. 

او اضافه کرد: اکنون چشم‌انداز مشخصی به منظور تاریخ اجرای این نمایش متصور نیستیم ضمن اینکه اولویت اجرا در این سالن با نمایش "قهوه قجری" به کارگردانی آتیلا پسیانی است که خوشبختانه این نمایش با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شده بود و نوید روزهای پرتماشاگری را برای تئاتر شهر داشت. در این شرایط باید منتظر اعلام برنامه‌ریزی مدیریت تئاتر شهر باشیم و در صورتی‌که آقای آتیلا پسیانی قصد ادامه اجراهای‌شان را داشته باشد ما صبر می‌کنیم و پس از نمایش "قهوه قجری" نمایش "فردریک" را به صحنه خواهیم آورد.

کارگردان نمایش "فاوست" با بیان اینکه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم طی نشستی که در هیئت دولت دارد در مورد تبلیغات هنرهایی چون تئاتر به برنامه‌ریزی مشخصی برسند، اظهار کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست دارم تا در نشست‌های هیئت دولت، بخواهد تا صداوسیما دست از بی‌توجهی به تئاتر برداشته و تغییر رویه داده و به‌جای اینکه به صرف تنها درآمدزایی به تبلیغات محصولات تقلبی و بی‌کیفیت بپردازد و زندگی اشرافی را برای خانواده‌های ایرانی به نمایش بگذارد؛ به صورت رایگان و ارزان برای تئاتر در یک بازه زمانی شش ماهه، زمان تبلیغاتی درنظر بگیرد تا به این صورت خانواده بزرگ تئاتر در سرتاسر ایران کمتر دچار آسیب شوند.

او همچنین اضافه کرد: دومین درخواستم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که وظیفه خود بداند تا با شهردار و مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری نشستی جدی داشته باشد تا شهرداری‌های همه استان‌ها، خود را مکلف بدانند به یاری هنرمندان بشتابند و تبلیغاتی گسترده در سطح شهر به منظور تماشا و دیدن مردم از آثار هنری و نمایشی انجام دهند. طی این مدت خسارات بسیاری به خانواده تئاتر وارد شده که هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی آن نیست که البته این دینی است که در تمام این سال‌ها به گردن دولت‌ها بوده چراکه آن‌ها هنر تئاتر را شغل محسوب نکردند و برای همین هنرمندان تئاتر مانند کارمندان و فرهنگیان و همه کسانی که این امکان را دارند این روزها در منزل باشند و حقوق بیکاری داشته باشند، به حساب نمی‌آیند. طی این مدت و تعطیلی چندماهه جامعه تئاتری هیچ درآمدی ندارند و ممکن است این شرایط چند ماه دیگر به طول انجامد و هیچ‌کس پاسخگوی زندگی هنرمندان نیست.

این بازیگر در ادامه افزود: در شرایطی که طی خبرها می‌شنوم دولت کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه برای جبران خسران هنرمندان تئاتر چه هزینه‌ها کرده‌اند و چه برنامه‌هایی مدنظر دارند تا زمانی‌که آن‌ها به روال و وضع عادی زندگی بازگردند، به خودم و خانواده بزرگ تئاتر ایران فکر می‌کنم که جز ناامیدی، سرخوردگی و یاس چیز دیگری نداریم. تئاتر در این مملکت هنری است که نسبت به آن غفلت ورزیده می‌شود و مسئولان هم کاری برای آن انجام نمی‌دهند. در هر صورت مطالبات ما جدی است و به محض اینکه گشایشی ایجاد شود و امکان برگزاری نشست‌هایی با مسئولان فراهم شود به صورت جدی،  همگانی، مدنی و حقوقی مطالبات خود را طلب خواهیم کرد. رئیس جمهور، وزیر ارشاد، معاون هنری، روسای اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر مراکز، وظیفه جدی دارند تا با جدیت در مورد تئاتر بیاندیشند، عمل کنند و راهکارهایی برای جبران خسارات این خانواده مظلوم، شریف و اندیشمند داشته باشند.

حمیدرضا نعیمی ضمن اشاره به اینکه به اعتقاد من این مدت باعث شد تا بازنگری جدی به خودمان و جامعه داشته باشیم، تصریح کرد: امیدوارم در دورانی که دوباره به زندگی عادی بازمی‌گردیم به آلودگی‌هایی که در آن دست و پا می‌زدیم برنگردیم. سال‌های سال در ناآگاهی، بی‌سوادی، نبود مطالعه، ندیدن تئاتر و فیلم، نشنیدن موسیقی خوب و نرفتن به موزه‌ها دست و پا زدیم و شعر، رمان، کتاب و داستان از زندگی ما رخت بربسته بود. اگر مردم ما قرنطینه را جدی نگرفتند و با توجه به توصیه‌های بسیار وزارت بهداشت و مسئولان در سخت‌ترین شرایط از منزل خارج شده و راهی سفر شدند؛ همه و همه به دلیل بذر اشتباهی است که از قبل کاشته شده بود و این محصول بد را اکنون ما از نظر فرهنگی درو کردیم.

او افزود: مسئولان ما باید بدانند که همپای اقتصاد و سیاست، باید به فرهنگ توجه جدی داشته باشند. ما مملکتی هستیم که تمام ارزش‌های گذشته را از دست داده و اگر کورسویی از این فرهنگ باقی مانده در نتیجه تلاش‌های فردی عده قلیلی است که هنوز به آینده امید دارند. در صورتی‌که این نور کوچک از دست برود چیزی از نام فرهنگ ایرانی باقی نخواهد ماند. امیدوارم روزهای پس از کرونا ایامی پر از آگاهی، اندیشه و تلاش برای بازیابی کرامت انسانی و زندگی شرافتمندانه‌ای باشد که همه آرزو داریم و نه اینکه تکرار زندگی گذشته.

نعیمی در پایان صحبت‌هایش گفت: روزهای خوبی برای همه آرزومندم و امیدوارم اصحاب رسانه که در پی تعطیلی روزنامه‌ها تا مدت زمان طولانی با مشکلات شغلی مواجه شده‌اند، نیز سلامت باشند و می‌دانم که آن‌ها تنها یاران و یاوران هنرمندان و اهالی ادب و هنر هستند.