سرویس تئاتر هنرآنلاین، مسعود دلخواه بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌هایش در روزهای قرنطینه گفت: طی این روزها مشغول کار روی کتابی هستم که به زودی به چاپ خواهد رسید. "در جستجوی انسان ناب" عنوان این کتاب است که در آخرین مراحل ویرایش است و حدود سه هفته دیگر کامل شده و وارد مذاکره با انتشارات خواهم شد.

او در ادامه افزود: "در جستجوی انسان ناب" در رابطه با تئاتر گروتفسکی است و منبع نسبتاً کاملی درباره ماهیت تئاتر، طبیعت و تجربیات گروتفسکی است؛ ماهیت تئاتر او و آنچه که به عنوان فراتئاتر مطرح است. گروتفسکی پس از اجراهای تئاتری خود شروع به یک سری تجربیات فراتئاتری داشت که مراحل مختلف دارد. همه این موضوعات در این کتاب با منابع انگلیسی بررسی شده است.

کارگردان "مفیستو" درباره اجرای نمایشی در سال جدید گفت: قطعاً در فکر اجرای نمایشی در سال جدید هستم و از این فرصت استفاده کرده و در حال مطالعه نمایشنامه‌ها و منابع مختلفی هستم. پس از انتخاب نمایشنامه، تمرینات را بلافاصله پس از گذر از بحران کرونا ویروس آغاز خواهم کرد. تاکنون 2- 3 نمایشنامه را به منظور اجرا انتخاب کرده‌ام و باید به تصمیم نهایی برسم.

او همچنین اضافه کرد: به منظور اجرای نمایش طی سال جاری، فراخوانی برای انتخاب بازیگران و عوامل آن منتشر خواهم کرد؛ چراکه به احتمال زیاد پروژه نسبتاً سنگین و پرجمعیتی خواهد بود. اما مکان، شکل اجرا و حضور بازیگران حرفه‌ای در این نمایش بستگی به نیازهای متن انتخابی دارد. از پس از اجرای نمایش‌های "مفیستو" و "شاه لیر" افراد بسیاری به منظور حضور در نمایش بعدی‌ام ابراز علاقه کرده‌اند و از این رو که جمعیت بسیاری علاقمند به حضور در کار بعدی هستند، تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای را انتخاب کنم که فرصتی برای بازیگران حرفه‌ای، آماتور و فارغ‌التحصیلان و عوامل جوان ایجاد کند. این موضوع به این معنی نیست که این نمایش یک کار دانشجویی خواهد بود اما نیروی جوان در آن نقش مهمی خواهند داشت.

دلخواه افزود: پیشنهاداتی ارائه شد که تست انتخاب بازیگران این نمایش به صورت مجازی باشد اما من ترجیح می‌دهم که مصاحبه حضوری ترتیب داده شود چراکه درنظر دارم این گزینش با آزمونی چند مرحله‌ای انجام شود.

او با بیان اینکه شرایط این روزها به دلیل شیوع کرونا ویروس جزء معدود مواردی است که فصل مشترکی میان تمام ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد کرده است، عنوان کرد: همه دولت‌ها و ملت‌ها این روزها دچار یک معضل مشترک شده‌اند و از طرفی به نظر می‌رسد در برخی کشورها از جمله ایران، مردم جلوتر از دولت قرار دارند. به این معنی که فشار عمومی مردم باعث شده تا دولت در این شرایط محدودیت‌هایی را اعمال کند. به هر حال بخشی از مردم هر کشوری فارغ از اینکه آن کشور پیشرفته باشد و یا عقب‌مانده، بافرهنگ‌تر و مسئولیت‌پذیرتر هستند و برخی از مردم بی‌مسئولیت و خودخواه هستند و منافع خود را به منافع جمع ترجیح می‌دهند و این موضوع ارتباطی به وضعیت معیشتی آن‌ها که فقیر باشند یا غنی ندارد.

این مدرس در ادامه اضافه کرد: در تجربه اخیر، برخی که عموماً از طبقه متوسط و مرفع هم بودند شروع به سفر کردند و خدا می‌داند تا چه اندازه این ویروس را به دیگر نقاط کشور منتقل کردند. با اینکه بارها اعلام شد مردم به سفر نروند برخی رعایت نکردند و این سوال در ذهن اکثریت خانه‌نشین طی این روزها وجود دارد که چرا دولت سخت‌گیری بیشتری نمی‌کند؟ عموماً تصمیم‌های دولت با تاخیر و همراه با نقدهای بسیار است و این سوال در ذهن بسیاری مطرح است که چرا ریاست محترم جمهوری ممنوعیت ترددها را اعلام نکرد؟ در شرایط پیش‌آمده دولت بسیار دیر جنبید و اینجاست که معتقدم مردم از دولت جلوتر هستند و دولت باید به نظر کارشناسان اهمیت دهد. امیدوارم دولت خود را به مردم برساند.

مسعود دلخواه همچین افزود: دومین مسئله این است که به نظرم اگر فردی این دوران را بگذراند، از بین نرود و زنده بماند و از پس این شرایط تغییری در خود و جهانبینی خود ایجاد نکرده باشد، محال است اتفاق دیگری بتواند در آن شخص، تغییری ایجاد کند. در واقع هیچ مذهب، مکتب، ایدئولوژی و فلسفه‌ای توان آن را ندارد که ذهن آن فرد را تغییر داده و به تفکر وادارد. شیوع کرونا ویروس نشان داد که انسان تا چه اندازه در برابر کائنات ضعیف و شکننده است و پس از این کسی نباید به قدرت و ثروت خود بنازد چراکه این ویروس تبعیضی میان انسان‌ها قائل نمی‌شود و می‌تواند دامنگیر هر فردی شود.