سرویس تئاتر هنرآنلاین، سیروس همتی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌‌های خود در روزهای قرنطینه به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ویروس گفت: واقعیت امر این است که از شرایط موجود که به شدت بسیاری از نزدیکان، دوستان و بستگان مرا تحت تاثیر قرار داده است، استفاده کرده و بر آن شدم که در راستای آنچه که دیده و تجربه کرده‌ام با کمک تخیلات، شروع به نگارش مجموعه داستانی تحت عنوان "داستان‌های کرونا" کنم.

او در ادامه افزود: این کتاب شاید به نوعی به لحاظ شیوه نگارش ادامه کتاب "ننه کاراته" باشد؛ اما از بابت موضوع، فعلاً شامل شش داستان روز است که این داستان‌ها دارای تم مشترکی میان کشور ما و کشورهای دیگر است چراکه کرونا اتفاقی جهانی شده و این ویروس منحوس همه دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه فکر می‌کنم این کتاب هم جنبه داخلی دارد و هم جنبه خارجی و جهان شمول است، عنوان کرد: بیش از یک ماهی که در منزل بودم حداقل دو ساعت زمان را در روز به نگارش این داستان اختصاص داده‌ام. وجه طنز داستان‌ها را پررنگ‌تر کردم تا از این طریق تراژدی و شرایط نابسامانی که مدنظر دارم را بهتر به مخاطب انتقال دهم. طنز برای من بهترین وسیله برای حرف‌ها و ناگفته‌هاست.

همتی ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته در مقام کارگردان اثری را به صحنه نبردم، یادآور شد: سال 1397 درخواستی به منظور اجرا در تماشاخانه ایرانشهر ارائه کردم و منتظر پاسخ آن هستم. همچنین گروه تئاتر مانی از سال 1395 که نمایش "صبح بخیر" را در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد تاکنون هیچ نمایشی را در این مجموعه اجرا نکرده است. به لطف آقای سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر، چهار سال انتظار به سر آمد و طی جلسه‌ای که در اواخر سال 1398 با مدیریت این مجموعه داشتم قرار بر این شد نمایشی را در سال جاری در تئاترشهر به صحنه آورم. هرچند که زمان آن دقیق مشخص نیست و به دلیل تعطیلی این مجموعه امکان جابه‌جایی‌های زمانی به منظور اجرای نمایش‌ها وجود دارد.

او در ادامه افزود: اکنون دو نمایشنامه "کلارینت" و "تمساح" را به منظور اجرا در مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر مدنظر دارم و اجرای این دو نمایش منوط و ملزم به حمایت‌های مادی و معنوی اداره کل هنرهای نمایشی و مهیا بودن حداقل شرایط ا‌ست.

همتی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: فعالان عرصه تئاتر از اسفندماه خانه‌نشین شده‌اند و امکان دارد این شرایط تا اردیبهشت‌ماه نیز ادامه داشته باشد و به نظرم جبران این خسارت، دو راه حل ساده دارد؛ نخست اینکه دو ماه از بودجه سالیانه تئاتر که یک ششم کل این بودجه است را به کسانی که قرار بود نمایش‌شان را به صحنه بیاورند و هنرمندانی که در حال تمرین نمایش خود بودند و به اجرا نرسیدند، به عنوان کمک مالی اختصاص داده شود.

او در ادامه اضافه کرد: خانه تئاتر در اوج نابسامانی‌های مالی خود حرکت قابل ستایشی انجام داد و به همه هنرمندان تئاتر یک بسته بهداشتی و مبلغی که هرچند به نظرم توهین‌آمیز بود، به عنوان بن خرید اهدا کرد. به زعم من، دولت و اداره کل هنرهای نمایشی این امکان را دارند تا با خانه تئاتر به تعاملی برسند که این حمایت با مبلغ ماهیانه بیشتری به هنرمندان تئاتر تعلق گیرد. در سال جاری دولت مبلغی را اضافه و جدا از بودجه سالیانه تئاتر به هنرمندان اختصاص دهد چراکه همین هنرمندان با پویش "#کرونا_را_شکست_می_دهیم"، مردم را تحت تاثیر قرار دادند تا در خانه بمانند. دولت بخشی از در خانه ماندن مردم را مدیون تاکید هنرمندان مملکت است. اکنون می‌تواند مبلغی را به عنوان دست‌مریزاد و جبران مافات به آن‌ها اهدا کند.