سرویس تئاتر هنرآنلاین، سیدجواد روشن کارگردان و منتقد تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌هایش در روزهای قرنطینه گفت: این روزها مشغول انجام کارهای شخصی و عقب‌افتاده و همچنین مطالعه هستم. البته از سال گذشته مشغول انجام پژوهشی مربوط به پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع وضعیت تئاتر کشور در چند سال اخیر، بودم که بخش عمده این پژوهش که قرار بر این بود در سال گذشته به اتمام برسد، انجام شده است اما به دلیل تغییراتی که در این مجموعه بود بخش نهایی، ساختاری و شکلی این پژوهش باقی ماند که اکنون مشغول انجام آن هستم تا در اولین فرصت این پژوهش را تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهم.

او درباره اجرای اثر نمایشی در سال جدید عنوان کرد: از زمانی‌که آقای سعید اسدی به مدیریت مجموعه تئاترشهر منصوب شد، پیگیر اجرای نمایشی در این مجموعه بودم. از آنجا که سال گذشته نمایش "یک ساعت آرامش" را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آوردم، اجرای نمایش در تئاترشهر فراهم نشد و طبق قول‌های مساعد و انجام مراحل اداری قرار است که امسال نمایش "دادگاه ویژه" اثر نویسنده روسی ولادیمیر نیکالایویچ واینوویچ را در این مجموعه به صحنه آورم. قرار بر این بود نمایشنامه به شورای نظارت و ارزشیابی ارسال شود تا در صورتی‌که مجوز نمایشنامه صادر شود؛ این اثر را در سال جاری به صحنه آورم. اما انجام روال اداری با تعطیلات مجموعه، به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ویروس مواجه شد و همچنان بی‌خبر هستم و نمی‌دانم تا چه زمانی وضعیت تئاتر بسامان خواهد شد.

این منتقد تئاتر ضمن بیان اینکه تعطیلی پیش‌آمده نه تنها اجراگران بلکه دیگر شغل‌های مرتبط به صورت مستقیم و یا به شکل وابسته به هنر تئاتر را با مشکل و خسران مواجه کرده و وضعیت کاری آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: به نظرم با مسائل و تعطیلی پیش‌آمده قطعاً امسال سال سختی را در پیش خواهیم داشت، چراکه احتمالاً تا خردادماه درگیر آن باشیم و یک عقب‌افتادگی چند ماهه خواهیم داشت و از طرفی این شرایط، وضعیت اقتصادی هنرمندان تئاتر را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است و وضعیت پیش آمده اولین تاثیرات خود را بر فعالیت‌های فرهنگی هنری گذاشته است.

روشن در ادامه اضافه کرد: به نظرم باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌های خود را اعلام کنند. بخش مهم‌تر کار، حمایت‌های مالی است یعنی قطعاً باید یک بودجه حمایتی را دولت و مجلس به شکل ویژه در بودجه سال 99 تصویب کند تا به تئاتر تزریق شود چراکه هم سالن‌های خصوصی و هم گروه‌ها و بخش‌های مختلف تئاتری متضرر خواهند بود و به سادگی زیان وارده شده جبران نخواهد شد. همچنین به لحاظ برنامه‌ریزی و زمان‌بندی به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود تا اجراها و جشنواره‌های مختلف تحت تاثیر قرار نگیرند و تمهیدی اندیشیده شود تا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای سال 99 انجام شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: بی‌شک پس از عبور از بحران کرونا، تماشاگران تئاتر تا مدتی با احتیاط بیشتری به سالن‌های نمایشی خواهند آمد چراکه تماشاگران تئاتر مخاطبان ویژه‌تری هستند که به دلیل سطح آگاهی بالاتری که دارند حساسیت‌های بیشتری هم دارا هستند. مضاف بر اینکه تنور تئاتر در تبلیغات و خبررسانی‌ها داغ شده و شکل می‌گیرد و زمانی‌که چند ماه، پل‌های ارتباطی قطع شده باشند تا آغاز به کار قطعاً زمان‌بر خواهد بود.

او درباره اجرای مجدد نمایش "یک ساعت آرامش" تصریح کرد: مدنظر داشتیم تا سال گذشته این نمایش را دوباره به صحنه آوریم که شرایط آن به دلیل زمان‌بندی عوامل و بازیگران نمایش مهیا نشد. میل به اجرای مجدد این اثر در گروه اجرایی  این نمایش وجود دارد و به نظرم این اثر پتانسیل اجرای دوباره را دارد اما در این شرایط نمی‌دانم که چه پیش آید و آیا این امکان وجود دارد که در یک زمان و سالن مناسب، این نمایش را به صحنه آوریم یا خیر؟ در اولین فرصتی که شرایط مطلوب به منظور اجرای این نمایش محقق شود سعی می‌کنیم آن را به صحنه آوریم.

سیدجواد روشن در پایان صحبت‌هایش گفت: علاقمندم از این فرصت استفاده کرده و از شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی تشکر کرده چراکه می‌دانم او دو سال گذشته در مدیریت تئاتر، سختی‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است و از حسن شهرت و محبوبیت خود با تمام مشکلات این عرصه، برای اداره فضای تئاتر استفاده کرده و امیدوارم قادر آشنا با توجه به شناخت و ارتباطاتی که از گذشته در عرصه هنرهای نمایشی دارد برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک ببیند تا تئاتر از بحران‌ها در این شرایط گذر کند و همچنین به شکل کلی روند رو به جلویی داشته باشد.