سرویس تئاتر هنرآنلاین، بهزاد صدیقی نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر دو دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌اش در این روزهای قرنطینه گفت: در روزهای قرنطینه خانگی طبیعتاً بیکار ننشسته‌ام. هم کارهای عقب افتاده‌ام را انجام داده‌ام و هم بیشتر می‌نویسم. دو نمایشنامه‌ام را هم بازنویسی کردم. بازنویسی نمایشنامه "سوسمارالدوله" را به پایان رساندم که با نام جدید منتشر خواهد شد و به منظور چاپ آن را به یکی از ناشران باسابقه داده‌ام.

او در ادامه افزود: یک مونولوگ نیز نوشتم به نام "اتاق روشن". ویرایش ده نمایشنامه از ده نمایشنامه‌نویس معاصر از دو نسل را به پایان بردم که قرار است در سال ۹۹ همراه با ده نقد از ده منتقد و اتوبیوگرافی نمایشنامه‌نویسان توسط ناشری منتشر شود. یکی از این ده نمایشنامه هم از نمایشنامه‌های خودم است. دبیری چاپ این مجموعه نمایشنامه‌ها به عهده من است که امیدوارم چاپ نمایشنامه‌ها و کتاب‌های تئاتر در این مجموعه ادامه داشته باشد.

صدیقی همچنین عنوان کرد: علاوه بر  این، در حال ویراستاری جلد ۶ و جلد ۷ کتاب رادی‌‌شناسی هستم که هر دو جلد را همراه با جلد پنجم رادی‌شناسی تا پس از تعطیلات نوروز ۹۹ به ناشر تحویل خواهم داد. به هر حال در این مدت سعی کرده‌ام کارهای نوشتاری‌ام را پشت سر هم انجام دهم. در ضمن آماده‌سازی وب‌گاه بنیاد اکبر رادی یکی دیگر از کارهایی است که در حال انجام آن هستم که این وب‌گاه به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.‌

کارگردان نمایش "آرسن" با بیان اینکه نگارش هم زمان دو نمایشنامه جدیدم را آغاز کردم، یادآور شد: طرح یکی از این آن‌ها را چند سال پیش نوشته بودم و موضوع آن مربوط به سال ۸۸ و مقاطع اجتماعی یک دهه اخیر می‌شود. نمایشنامه دومی هم براساس نمایشنامه "مرگ در پاییز" استاد اکبر رادی است که یک اقتباس جدید از اپیزود محاق از این نمایشنامه است که در جلد دوم رادی‌نامه منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی ضمن اشاره به اینکه از دو سال گذشته درخواست اجرای تئاتر "آتمن" را به تماشاخانه ایرانشهر داده‌ام، تصریح کرد: در ابتدای سال ۹۸ مجدد این درخواست را داشتم تا این نمایش را سال 99 به صحنه آورم. امیدوارم پس از دو سال در نوبت اجرا قرار گرفتن این تماشاخانه، بتوانم آن را در سال جدید به صحنه ببرم؛ البته می‌دانیم که با این شرایط تعطیلی سالن‌های تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد، برنامه‌ریزی همه اجراها با مشکل روبه‌رو شده است. امیدوارم هرچه زودتر شر این ویروس کم شود و جامعه ایران و جهان بتوانند به زندگی و فعالیت‌های عادی خود بازگردند.‌

بهزاد صدیقی با بیان اینکه متاسفانه برخلاف تعطیلی سالن‌ها و مراکز فرهنگی، هنوز نمی‌دانیم مدیران فرهنگی به منظور رفع آسیب‌ها و مشکلاتی که به دلیل این تعطیلی به وجود آمده، چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند، اظهار کرد: هنوز معلوم نیست ضرر و زیان و خسران گروه‌های تئاتری و سالن‌های تئاتر و بیکاری هنرمندان تئاتر چطور و چگونه جبران خواهد شد و وزارت فرهنگ و ارشاد چگونه می‌خواهد بابت این ضررها به هنرمندان کمک کند. پرداخت وام‌های بلاعوض و وام‌های کم‌بهره یکی از راه‌های کمک به هنرمندان و گروه‌های تئاتر است.

او در ادامه اضافه کرد: وضعیت بیمه بیکاری و تامین اجتماعی هنرمندان هم یکی از مشکلات بزرگ دیگر  است که به نظرم در این دو زمینه صندوق اعتباری هنر و وزارت ارشاد می‌بایستی تدابیر و اقدامات لازم را انجام دهند. به نظرم هیئت مدیره خانه تئاتر و مدیران مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با ایجاد کارگروه بحران و مشکلات ناشی از شیوع کرونا در تئاتر، بایستی چاره اساسی بیندیشند تا رخوت و بیکاری هنرمندان در این ایام تعطیلی، سبب تشدید مشکلات هنرمندان تئاتر نشود و آن‌ها بتوانند پس از تعطیلات به کارشان ادامه دهند. طبعاً در این زمینه پیشنهادات هنرمندان و مشورت با آن‌ها هم می‌تواند به منظور تصمیم‌گیری درباره این موضوع تاثیرگذار باشد.

صدیقی افزود: اساساً دولت باید یارانه‌های مناسب و مشخصی برای هنرمندانی که درآمد زیادی در ماه ندارند در نظر بگیرد تا آن‌ها در مواقع بحرانی از مشکلات مالی کمتری برخوردار باشند.

این نمایشنامه‌نویس درباره استعفای شهرام کرمی و انتضاب قادر آشنا به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: در این روزهای تلخ پایان سال استعفای شهرام کرمی به دلیل مشکلاتی بود که در مسیر فعالیت‌اش قرار داشت و متاسفانه مشکل کمبود بودجه سالانه تئاتر همچنان پابرجاست. هم در بحث بودجه تئاتر و هم در خصوص دخالت نهادهای غیر فرهنگی در اجرای تئاتر، مشکلاتی برای هنرمندان و مدیران تئاتر به وجود آورده که قطعاً این برخورد نه شایسته مدیران فرهنگی است و نه هنرمندان تئاتر.

بهزاد صدیقی در ادامه اضافه کرد: امیدوارم مدیر جدید تئاتر بتواند در مقابل این مشکلات بایستید و از حقوق شایسته و بایسته هنرمندان بیش از پیش دفاع کند. حضور جناب قادر آشنا در مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی را به فال نیک می‌گیریم و با توجه به تجربه قبلی او در این مدیریت، امیدواریم تئاتر ایران در افق پیش رو، روزهای بهتری را پشت سر بگذارد و هنرمندان تئاتر بتوانند به حقوق حقه خود دست یابند و تئاتر ایران صاحب یک صنف واقعی به معنی دقیق کلمه شود.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: امیدوارم سال ۱۳۹۹ سال صلح و آرامش در جهان و سالی توام با نشاط و سلامتی و سربلندی برای همه هنرمندان ایران باشد. همچنین سالی باشد که تئاتر کشور به بودجه درخور و‌ شایسته که در شأن هنرمندانش باشد، دست یابد.‌ نوروز همگی مبارک و میمون باد!