سرویس تئاتر هنرآنلاین، تئاتر توانش به عنوان تنها مرکز خصوصی تئاتر کودک و نوجوان از آبان‌ماه سال 1397 با مدیریت داوود زارع و نرگس اصغری در شرق تهران آغاز به فعالیت کرده است. داوود زارع در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: این مرکز ضمن اینکه مکانی به منظور اجرای نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان است، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی هنرهای نمایشی را نیز برای این گروه سنی برگزار می‌کند. او در ادامه افزود: با توجه به سال‌ها فعالیت‌ و تجربه‌ام در عرصه تئاتر از آنجا که دیدم هیچ مرکز خصوصی به صورت متمرکز و تخصصی بر اجرای آثار کودک و نوجوان فعالیت نمی‌کند، بر آن شدم تا این مرکز را برای این گروه سنی راه‌اندازی و تاسیس کنم. همچنین زمانی‌که دیدم در منطقه شرق شهر تهران تماشاخانه‌ای دایر نیست و اکثر سالن‌های خصوصی در مرکز شهر فعالیت می‌کنند و خانواده‌های ساکن در این منطقه برای اینکه فرزندان‌شان را به تماشای تئاتر ببرند، باید به مرکز شهر و به تالار هنر و یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروند، براین اساس تصمیم گرفتم، مرکز تئاتر توانش را با تمرکز بر تئاتر کودک ونوجوان در منطقه شرق تئاتر تاسیس کنم.

این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر درخصوص تعطیلی پیش آمده فعالیت‌های فرهنگی هنری در پی شیوع کرونا ویروس عنوان کرد: از آنجا که مرکز تئاتر توانش تماشاخانه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان است، زمانی‌که دیگر تالارهای نمایشی با ریشه‌کنی و از میان رفتن کرونا ویروس آغاز به فعالیت کنند، این مرکز در شروع به کار، باید حساسیت بیشتری داشته باشد و شاید با تاخیر فعالیت‌مان را آغاز کنیم؛ چراکه بیشتر مراجعه‌کنندگان و مخاطبان ما گروه سنی کودک ونوجوان هستند و ما مجبور هستیم حساسیت بیشتری به منظور ضدعفونی و آماده‌سازی این مرکز به منظور میزبانی از آن‌ها را داشته باشیم تا اعتمادی برای والدین حاصل شود تا فرزندان‌شان را با اطمینان به این مرکز بفرستند.

او با بیان اینکه مرکز تئاتر توانش نیز همانند بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی استیجاری است، اضافه کرد: سعی‌مان بر این است تا پس از تعطیلاتی که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ویروس پیش‌آمده، با دعوت از نمایش‌های شایان توجه مخاطبان را به این مرکز جذب کنیم تا ضرر و زیان‌های مالی این مدت زمان تعطیلی جبران شود. طی این سال‌هایی که مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر هستم آموخته‌ام که خودکفا باشم و تاکنون به این مسئله که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره کل هنرهای نمایشی درخواست مساعدت به منظور جبران مالی خسارت در پی تعطیلات پیش آمده داشته باشم، فکر نکرده‌ام. به اعتقاد من دولت در این ایام تا اندازه‌ای دچار مشکل شده است که کمک هزینه مالی نصیب ما نمی‌شود.

زارع در ادامه افزود: بر این اساس طی سه هفته تعطیلاتی که تاکنون داشته‌ایم در حال برنامه‌ریزی هستیم که چه تولیداتی داشته باشیم که بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. ضمن اینکه ما در این مرکز دوره‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان نیز برگزار می‌کنیم که پنجاه درصد فعالیت این مرکز را تشکیل می‌دهد و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در این خصوص داریم.

او در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: همه ما آموخته‌ایم که در دوران سختی به کسی وابسته نباشیم ضمن اینکه در صورت مساعدت هم این کمک بسیار ناچیز خواهد بود بنابراین تلاش‌مان بر این است تا با سعی و برنامه‌ریزی‌های داخلی این مدت را جبران کنیم.

او ضمن اشاره به افرادی که در فضای مجازی به مدیران تماشاخانه‌های خصوصی تاختند به این دلیل که آن‌ها  درخواست مساعدت از اداره کل هنرهای نمایشی به منظور جبران خساراتشان داشتند، عنوان کرد: قبول دارم که تماشاخانه‌های خصوصی دارای نواقصی هستند به هر صورت ما روی پای خودمان هستیم و شخصاً سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و کمک هزینه‌ای از جایی دریافت نمی‌کنیم؛ بنابراین توانایی تماشاخانه‌های دولتی را نداریم. برخی از دوستان در فضای مجازی به تماشاخانه‌های خصوصی معترض شدند که در دورانی که سود خوبی از اجرای نمایش در سالن‌هایشان داشتند، صدایشان را کسی نمی‌شنید و اکنون که دچار ضرر و زیان شده‌اند در حال اعتراض هستند و درخواست کمک دارند. این دیدگاه نادرست است و بسیار متاسف هستم برای برخی از افراد که اینگونه قضاوت می‌کنند.

او همچنین افزود: مرکز تئاتری چون ما، کمک می‌کند بخشی از ترافیک برای تماشای تئاتر و دردسرهای آمد و شد به مرکز شهر کاهش یابد و هزینه‌های خانواده‌ها کاسته شود، حال سوال من این است که چرا برخی از افراد و هنرمندان بدون کوچکترین ارزیابی به چنین تماشاخانه‌هایی که در جهت تسهیل تماشای تئاتر تاسیس شده‌اند، می‌تازند؟ در صورتی‌که نواقصی به لحاظ تجهیزات پیش می‌آید باید کم کم حل شود و همه چیز از ابتدا کامل نیست.  

داود زارع یادآور شد: ما نمایشی را در این مرکز به صحنه آوردیم که چهار ماه پیاپی تمدید شد و تماشاگرانی داشتیم که چندین بار به تماشای این نمایش نشستند و این موضوع نشان از آن دارد که گروه نمایشی از خدمات تماشاخانه رضایت داشته، ضمن اینکه مخاطب هم از آن اثر نمایشی استقبال کرده است. همه فعالان تئاتر از مدیر تماشاخانه‌ها گرفته تا هنرمندان و اساتید و ... همه در یک جبهه هستیم که مطرح شدن این گونه مسائل زیبنده تئاتر نیست. من به عنوان مدیر مرکز تئاتر توانش تنها به اینکه نمایشی در این تماشاخانه به صحنه باشد فکر نکرده‌ام و تمام تلاشم بر این بود که آثار نمایشی که در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود از کیفیت لازم برخوردار باشد ضمن اینکه با گروه نمایشی نیز حداکثر تعامل را داشته باشیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: تنها انتظار من از اداره کل هنرهای نمایشی این است که تا زمانی‌که به وضعیت بسامانی تا رفع این بیماری برسیم، مواد شوینده و بهداشتی به منظور ضدعفونی را نه به صورت رایگان، بلکه با قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهند تا محیط را به لحاظ بهداشتی مهیاتر کنیم. تاکنون دو سری با هزینه شخصی در مدت زمان این سه هفته این مکان را ضدعفونی کامل کرده‌ایم.