سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "پنهان خانه پنج در" نوشته حسین کیانی به کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه که از 24 بهمن‌ماه در سالن اصلی تئاتر مولوی روی صحنه آمد و اجراهای آن در پی تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل شیوع کرونا ویروس متوقف شد.

آرش فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در این‌باره گفت: در ارتباط با مدت زمان تعطیلی اجراها اطلاعات دقیقی در دست نداریم و  ما نیز دورادور در این باره شنیده‌ایم که تا برطرف شدن این معضل اجراها تعطیل است. با این تعطیلی کاملاً موافق هستم اما زمان برطرف شدن آن برای هیچکس معلوم نیست. طبق اعلامی که شده، قرار است از بعد از ایام نوروز اجرای نمایش‌ها آغاز شود اما آنچه از شرایط برمی‌آید این مسئله تا خرداد ماه هم ادامه خواهد داشت.

او در ادامه افزود: طبق اعلام منابع، شاید این بیماری تا زمان گرم شدن هوا ادامه داشته باشد اما از آنجا که با ویروس کرونا به تازگی روبرو شده‌ایم درایتی در ارتباط با پیش‌بینی‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه دانش و امکاناتی نیز در این باره نیست و هیچ سازوکاری به جز قرنطینه وجود ندارد.

این بازیگر تئاتر ضمن بیان اینکه ضرر و زیانی را که گروه‌های نمایشی در روند این تعطیلی‌ها متحمل شده‌اند برای هیچ‌کس اهمیت ندارد، عنوان کرد: اکثر هنرمندان از طریق هنرشان امرار معاش می‌کنند و این روزها هم کلیه فعالیت‌های فرهنگی هنری تعطیل است و وضعیت جامعه کاملاً نامشخص است.

او همچنین اضافه کرد: مدیرکل هنرهای نمایشی قول‌هایی بابت جبران ضرر و زیان گروه‌های نمایشی داده است اما بعید می‌دانم این اتفاق بیافتد چراکه امکان جبران خسارت مالی را ندارند و باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود.

فلاحت‌پیشه افزود: امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی اذعان داشته که پس از تعطیلات نوروز اجرای نمایش‌ها آغاز خواهد شد اما با توجه به منحنی اعلام شده که اوج این بیماری را از هفته دوم فروردین ماه پیش‌بینی کرده به نظرم چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در صورتی‌که اجرای نمایش‌ها هم آغاز شود تماشاگری نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه وضعیت کسانی که نمایش‌شان در تماشاخانه‌های خصوصی اجرا می‌شود با ما که در تالار نمایشی دولتی نمایش‌مان را روی صحنه آورده‌ایم، متفاوت است، اظهار کرد: تفاوت بسیاری میان کارگردانی که نمایش خود را در تئاتر خصوصی روی صحنه می‌آورد و استطاعت مالی بیشتری نسبت به ما که در سالن دولتی اجرا می‌رویم و همه هزینه‌های اجرایی را با دشواری بسیار از جیب‌مان پرداخت می‌کنیم، وجود دارد و به‌نظرم به منظور جبران خسارت باید تقسیم‌بندی و کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.

آرش فلاحت‌پیشه در ادامه اضافه کرد: در صورتی‌که قرار است این جبران، از طریق اختصاص زمان اجرایی پس از مرتفع شدن این بیماری صورت گیرد باید به نحوی باشد که انباشتگی اجرای نمایش‌ها به وجود نیاید. از اردیبهشت، ماه مبارک رمضان نیز آغاز می‌شود و این ایام همیشه فروش نمایش‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کند و آثار نمایشی مخاطب کمتری نسبت به روزهای دیگر دارند پس این ماه زمان مناسبی برای اجرای نمایش‌ها نیست.

او همچنین اضافه کرد: من بیست و دو سال از عمرم را در تئاتر گذراندم و تنها دیده شدن نمایش برایم اهمیت دارد اما نه در شرایطی که سلامت مخاطب به مخاطره افتد. امیدوارم این بیماری زودتر مرتفع شود و فضای جامعه به روال عادی بازگردد. طی این روزها کسب و کارهای بسیاری دچار ضرر و زیان شده‌اند.

بازیگران نمایش "پنهان خانه پنج در" کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی هستند.