سرویس تئاتر هنرآنلاین، دور دوم اجرای نمایش "مارلون براندو" نوشته و کار مهران رنجبر که از 27 بهمن‌ماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آمد نیز در پی شیوع کرونا ویروس به تعطیلی انجامید. مهران رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین باره گفت: در شرایطی که یک بیماری بین‌المللی مردم و جامعه را تهدید می‌کند باید یک سری از جریانات اجتماعی تعطیل شود. در این شرایط سطح سلامت جامعه و اهالی تئاتر که تعداد زیادی هم هستند بسیار حائز اهمیت است. کرونا ویروس یک بیماری مسری است که تعطیلی برخی از فعالیت‌ها به واسطه این ویروس اجتناب‌ناپذیر است.

او در ادامه افزود: اما در زمانی که محصول هنری به تعطیلی کشیده می‌شود باید در کنارش تدبیری نیز اندیشیده شود؛ چراکه به منظور ارائه این محصول، هزینه‌هایی شده و این تعطیلی آن محصول را دچار ضرر مالی خواهد کرد. اساساً به نظر من باید برای هر نمایشی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی کارشناسی فرستاده شود و این کارشناس با عوامل تهیه و تولید نمایش وارد مذاکره شده و میزان ضرر و زیان آن را محاسبه کرده و آن هزینه به گروه پرداخت شود. اما در شرایطی که اداره کل هنرهای نمایشی بودجه‌ای برای جبران این خسارت ندارد به اعتقاد من باید شرایطی فراهم شود تا نمایش در زمان مناسبی مجدد روی صحنه رود و این کمترین کاری است که می‌توان انجام داد.

این بازیگر با بیان اینکه پرونده اجرای نمایش "مارلون براندو" بسته شده، گفت: این نمایش در تماشاخانه سپند و مدتی نیز در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آمد و پس از این تعطیلی تصمیم گرفتم که پرونده این نمایش را برای همیشه ببندم و ترجیح می‌‌دهم که روی طرح سه پرتره دیگری که در ذهن دارم کار کنم و راهکاری را که به منظور جبران خسارت نمایش‌ها مطرح کردم، برای دیگر همکاران‌ام است.

رنجبر همچنین افزود: طرح سه پرتره ایرانی و خارجی را در ذهن دارم که یک پرتره آن بیگ پروداکشن است و حتماً باید در سالن وحدت یا سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رود اما دو پرتره دیگر به منظور اجرا در بلک‌باکس است. اکنون در حال انتخاب یکی از این سه پرتره به منظور اجرا در سال آینده هستم.

او ضمن اشاره به اینکه با ورود کرونا ویروس باید متوجه شویم که یک ویروس عفونی چگونه توانسته یک دست دادن ساده و به آغوش کشیدن عزیزان‌مان را از ما دریغ کند، اظهار کرد: امیدوارم در این اوضاع و شرایط یکدیگر را دوست داشته باشیم و متوجه شویم تا چه اندازه دل‌مان برای هم تنگ می‌شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با تاکید براینکه احساس می‌کنم به یک سیلی نیاز داشتیم، عنوان کرد: متاسفانه این روزها انسان‌‌ها بد شده بودند؛ در عرصه تئاتر و سینما به یکدیگر می‌پریدیم، فحاشی می‌کردیم و می‌جنگیدیم. هیچ‌کس دیگری را قبول نداشت و و یک ویروس آمد تا ما انسان‌ها را به فکر وادارد. یک جایی این ویروس باعث شد که فکر کنیم بس است و دیگر آنقدر پشت هم حرف نزنیم. هیچ‌کس جای کسی را نمی‌گیرد و هرکس جایگاه و سواد خود را دارد و انسان باسواد در اجتماع داخلی و بین‌المللی پذیرفته می‌شود؛ نیاز نیست تا این اندازه در فضای مجازی با هم بجنگیم و به هم فحاشی کنیم.

رنجبر در پایان صحبت‌هایش گفت: یک ویروس، تولید اقتصادی و فعالیت‌های فرهنگی هنری را به زمین زد و این اتفاق وحشتناک همه چیز را به تعطیلی کشاند و همه را خانه‌نشین کرد. برایم جالب است که حال و در این شرایط از چالش لبخند در فضای مجازی سخن می‌گوییم در حالی‌که تا دیروز به یکدیگر بی‌احترامی می‌کردیم.

نمایش "مارلون براندو" پیش از این در تماشاخانه سپند و سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود.