سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "پنهان‌خانه پنج در" نوشته حسین کیانی با دراماتورژی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه از 24 بهمن‌ماه ساعت 20 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران این نمایش کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و  آیدا نوروزی هستند.

آرش فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: دو سال پیش در ادامه پروسه کارگاه‌های بازیگری "تمرکز تا باور" به این نتیجه رسیدم تا یک اثر نمایشی را با حضور هنرجویان‌ام به صورت حرفه‌ای روی صحنه آورم. نمایشنامه‌های متفاوتی پیشنهاد و مطرح شد تا در نهایت به "پنهان خانه پنج در" نوشته حسین کیانی رسیدیم.

او در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا این بود که من بیست سال پیش در دوران دانشجویی یکی از بازیگران همین اثر به کارگردانی حسین کیانی بودم و این نمایش در جشنواره تئاتر فجر و و جشنواره‌ای در ایتالیا نیز اجرا شد و در ابتدا با اجرای این نمایش در نظر داشتم تا حس و حال دوران دانشجویی‌ام و شور آن‌ روزها را احیا کنم. متاسفانه آنچه که این روزها کمتر در میان هنرجویان و دانشجویان تئاتر دیده می‌شود این است که با شور و شعف وارد حیطه نمایش می‌شوند؛ اما متاسفانه به درستی هدایت نمی‌شوند.

این بازیگر تئاتر همچنین اضافه کرد: از دلایل دیگری که مرا بر آن داشت تا "پنهان خانه پنج در" را روی صحنه آورم این بود که این اثر ایرانی با فاکتورهای نمایش ایرانی قابلیت ویژه‌ای برای بازیگر ایجاد می‌کند تا پیچیدگی‌های بازیگری را تجربه کند.

فلاحت‌پیشه درباره مدت زمان تمرینات این نمایش عنوان کرد: از دو سال و نیم پیش پروسه تولید این نمایش آغاز شد اما تمرینات این نمایش از یک سال پیش به صورت متمرکز و با آموزش‌های مختلف شروع شد. در ابتدا مدت زمانی را به منظور تمرینات تعریف نکردیم و در پروسه شکل گرفتن این نمایش بسیاری از هنرجویان به دلایل مختلف آمدند و رفتند. فارغ از هیاهوی این روزهای تئاتر در تولید یک نمایش عجله‌ای نمی‌کنم و معتقدم باید کار درستی ارائه شود و قائل به تمرینات یک هفته و یک ماهه نیستم.

او با بیان این‌که موضوع و مضمون نمایش "پنهان‌خانه پنج در" درباره هجمه‌هایی‌ست که در طول تاریخ بر زنان، وارد شده است، یادآور شد: داستان این نمایش در زمانه‌ای از این ملک روایت می‌شود که تحصیل برای زنان قدغن بوده و از این رو برخی از آن‌ها در نهان‌خانه‌ای به صورت مخفیانه به تحصیل مشغول هستند. نهان‌خانه متعلق به شخصیتی به نام عطری جان است که او زن‌ها را زیر بال و پر خود گرفته. مردها در سه نوبت؛ شوهران‌شان، حکومتیان و تجاوزگران و مغول‌ها بر آن‌ها وارد می‌شوند و زن‌ها تلاش می‌کنند تا در مقابل آن‌ها بایستند.

این کارگردان تئاتر درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا تصریح کرد: زمانی‌که تمرینات را آغاز کردیم هیچ چیز از پیش تعیین شده‌ای را در نظر نداشتیم و این نمایش و محصول نهایی در پروسه زیست جمعی و از دل فضا تعریف و ساخته شد. آنچه که می‌دانستم این بود که با شاخصه‌های اصلی نمایش ایرانی مواجه هستیم اما نمی‌خواستم تکرار مکرارات باشد؛ بنابراین با حفظ شاخصه‌های نمایشنامه، فضای متفاوتی ساخته شد. نمایشی که اکنون روی صحنه است، رویکردی جهان شمول دارد که تنها مختص زن‌های جغرافیای خاصی نیست.

آرش فلاحت‌پیشه درباره طراحی صحنه "پنهان خانه پنج در" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش توسط سینا ییلاق‌بیگی انجام شده است و در ادامه رویکرد کلی مدنظر، در طراحی صحنه نیز با المان‌های نمایش‌های شرقی ایرانی مواجه هستیم، پرده‌هایی که تعاریف خود را دارند و المان‌هایی در صحنه حفظ شده تا فضای نهان‌خانه و پنهان‌خانه با فضای شرقی را به مخاطب القا کند.

او درباره موسیقی این نمایش عنوان کرد: آهنگساز نمایش محمد اسلامی است. موسیقی با استفاده از پیانو رویال و سازهای کوبه‌ای برای لحظه به لحظه کار طراحی شده و زنده نواخته می‌شود و تم اصلی آن ایرانی و شرقی است و بخش‌هایی نیز افکتیو است.

آرش فلاحت‌پیشه در پایان صحبت‌هایش گفت: تلاش‌‌ام بر این بوده تا با آنچه که از اساتید و بزرگان تئاتر آموخته‌‌ام، کار درستی را به مخاطب ارائه کنم و آلوده موج و جریان این روزها در تئاتر نیستم. رسالت من به عنوان یک آموزگار به هنرجویان‌ام این است که صبوری کنند و در این راه رنج بکشند وگرنه همرنگ جریانی که تئاتر را به سمت تنزل هدایت می‌کند، خواهند شد.

دیگر عوامل نمایش "پنهان خانه پنج در" عبارتند از: مدیر تولید: امین محمدی، دستیار کارگردان و سرپرست گروه: سیدجواد حسینی، طراح لباس: پریدخت عابدین‌نژاد، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح نور: احسان فلاحت‌پیشه، آهنگساز و طراح صدا: محمد اسلامی، طراح گریم: سیدامین میری، مدیر هنری: امین منتظری، مدیر اجرا: مرتضی حقیقت‌بیان، دستیار طراح صدا و نوازنده سازهای کوبه‌ای: پدرام سلیمانی، منشی صحنه: کوثر مرادی، مجریان گریم: احمد نگهبان و مژده زادمهر، مدیران صحنه: کامران کندی و محمدصالح محمدی، روابط عمومی: سعید جمشیدی پور، مشاور رسانه: فاطمه امین‌الرعایا، عکاس: شکرانه کریم، مربی کاتاکالی: شیما مهدوی، مربی تایچی: فریبا کامران، دستیار طراح صحنه: محمد حسن درباغی فرد، دوخت لباس: فرحناز معصومی و پگاه میرشجاعی، سرپرست ساخت دکور: امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی و گروه ساخت دکور: احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمد حسن درباغی فرد، حمید برنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را ازسایت تیوال تهیه کنند.