سرویس تئاتر هنرآنلاین، مونولوگ "صدای غمگین یک پرنده" نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی عباس غفاری روز چهارشنبه 30 بهمن‌ماه ساعت 17:30 در بخش صحنه‌‌ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بازی پژند سلیمانی در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد آمد.

عباس غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: اواخر تابستان، زمانی که در پروسه تمرینات نمایش "سگدو" در مجموعه تئاترشهر بودم، طی دیداری که با روح اله جعفری دبیر بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر اکبر رادی داشتم، او به من گفت که قرار است بخشی را به جشنواره امسال اضافه کنیم و طی آن از چند نمایشنامه‌نویس دعوت کردیم تا چند مونولوگ براساس متون اکبر رادی بنویسند و یکی از مدعوین محمد چرم‌شیر است و او نیز از این دعوت استقبال کرده اما پیشنهادش این بوده که مونولوگ نوشته شده را بهتر است عباس غفاری کارگردانی کند. من نیز به دلیل پیشنهاد محمد چرم‌شیر و همچنین این موضوع که این جشنواره متعلق و به اسم اکبر رادی که نمایشنامه‌نویس بی‌بدلیلی است و تاثیر او بر نمایشنامه‌نویسی کشور ما غیر قابل انکار است، این پیشنهاد را پذیرفتم.

او در ادامه افزود: این نمایش براساس شخصیتی در آثار اکبر رادی است که اکنون نمی‌توانم از آن نام ببرم اما این شخصیت در نمایشنامه "مرگ در پاییز" و دو- سه متن از رادی نیز حضور دارد اما این شخصیت از یک جایی به بعد در متن‌های اکبر رادی تکرار نمی‌شود. محمد چرم‌شیر در نمایشنامه "صدای غمگین یک پرنده" از زبان آن شخصیت با اکبر رادی سخن می‌گوید و از او گله می‌کند که چرا در دیگر نمایشنامه‌ها تکرار نشده است؟ به این بهانه لحظاتی از "مرگ در پاییز" و "پلکان" در این مونولوگ خوانده و بازی می‌شود. این دو اثر، آثاری از رادی هستند که در "صدای غمگین یک پرنده" به آن‌ها اشاره می‌شود.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون نمایش "صدای غمگین یک پرنده" عنوان کرد: این نمایش یک اثر عاشقانه سورئالیستی و تلخ است. از آنجا که این نمایشنامه فضای عجیبی دارد ما که مدتی است در حال تمرین این اثر هستیم، هر روز به یک چیز جدید در آن می‌رسیم و به اعتقاد من تا زمان اجرا که مدت کوتاهی به آن مانده کشف‌های تازه‌ای از این نمایشنامه خواهیم داشت. به نظر من تماشاگران از تماشای این نمایش پشیمان نخواهند شد و دست خالی از سالن نمایش خارج نمی‌شوند. ضمن اینکه افرادی که این متن را خوانده‌اند بسیار آن را دوست داشته‌اند.

غفاری با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره انتخاب بازیگر این مونولوگ تصریح کرد: از آنجا که پیش از این تجربه همکاری موفقی با افشین هاشمی در نمایش "لارنس راهب" که آن هم یک مونولوگ است را داشته‌ام، براین اساس ابتدا به سراغ این بازیگر رفتم. اما هاشمی به دلیل مشغله‌های بسیاری که داشت، امکان همکاری برای‌اش فراهم نشد و براین اساس به سراغ خانم پژند سلیمانی که بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار و محقق است، رفتم. در واقع به دنبال شخصی بودم که با آثار و شخصیت اکبر رادی آشنایی کاملی داشته باشد.

او همچنین افزود: شخصیت نمایش "صدای غمگین یک پرنده" ماهیت جنسیتی ندارد و این شخصیت را هم یک زن و هم یک مرد می‌تواند ایفا کند. انتخاب اول من افشین هاشمی بود و محمد چرم‌شیر هم از این انتخاب استقبال کرد و پس از اینکه امکان همکاری با او میسر نشد به آقای چرمشیر گفتم که درنظر دارم در کاراکتر تغییری ایجاد کنم و او نیز گفت در صورتی‌که در تمرینات از این تغییر نتیجه‌ گرفته‌ای، من نیز با این تغییر، مسئله‌ای ندارم. خوشبختانه خانم سلیمانی به خوبی از پس ایفای این نقش برآمده است.

این منتقد تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: طراحی صحنه و لباس این اثر را خودم برعهده دارم. طراحی صحنه بسیار انتزاعی است و به فضای سورئال نمایش بسیار کمک می‌کند. در این نمایش طراحی صحنه بسیار انتزاعی و خالی است و از ویدئو پروژکشن و نورپردازی نیز استفاده کردیم.

غفاری درباره موسیقی نمایش "صدای غمگین یک پرنده" یادآور شد: به دلیل فضای نمایش و از آنجا که اکبر رادی زاده استان گیلان و شهر رشت است و جای جای این نمایش هم به این شهر اشاره می‌شود، سعی کردم موسیقی‌های این نمایش متعلق به همان خطه باشد. سه ترانه گیلکی در این نمایش به صورت پلی بک پخش خواهد شد.

او درباره اجرای عمومی این نمایش پس از جشنواره تئاتر اکبر رادی اظهار کرد: برای گروه ما شرکت در جشنواره‌ای به نام اکبر رادی که تاثیر بسزایی بر ادبیات نمایشی ایران داشته است بسیار حائز اهمیت بوده است و امیدوارم اثری را به صحنه بیاوریم که در حد نام و آوازه این نمایشنامه‌نویس باشد. درخصوص اجرای عمومی صحبت‌هایی شده است و در صورتی‌که شرایط اجرای عمومی سه نمایش شرکت‌کننده در این جشنواره فراهم شود اتفاق بسیار خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم.

عباس غفاری در پایان صحبت‌هایش گفت: به اعتقاد من "صدای غمگین یک پرنده" در زمینه مونولوگ یکی از آثار بسیار خوب محمد چرم‌شیر است و می‌فهمم که او به دلیل علاقه‌ای که به اکبر رادی دارد تا چه اندازه عاشقانه این نمایشنامه را برای او نوشته است و ما نیز سعی‌مان بر این بوده تا همان احساس محمد چرم‌شیر را روی صحنه بیاوریم.

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی از 30 بهمن ماه تا 3 اسفند ماه به دبیری بهزاد صدیقی برگزار می‌شود.