سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا رضی از 25 بهمن‌ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش بهرام سروری‌نژاد، امین اکبری‌نسب، پیمان یاقوتی، فاطمه نصرتی، امیررضا جلالی، مسعود پورجمشید، کوروش رخشنده‌پی، محمدمهدی هاتفی، صدرا میرزایی، محمدحسین تاجیک، امیرحسین حجتی، کسری ریاحی‌وفا، سانیا آقایی، علیرضا ابوطالبی، عسل کاوئی، زهرا رحمتی علائی، الهه عباسی، یاسمن بخشی و کیمیا جعفری هستند. این نمایش پیش از این در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی روی صحنه آمده است.

ملیکا رضی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" گفت: در بحبوبه تحقیق و تفحص به منظور انتخاب یک نمایشنامه برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی با این اثر نوشته محمدحسین ناصربخت مواجه شدم. پیش از روبرو شدن با این نمایشنامه متون دیگری از سایر پیشکسوتان و بزرگان عرصه نمایشنامه‌نویسی را مدنظر داشتم اما به نظرم آمد به دلیل مسائل سیاسی که در این آثار است امکان اجرای آن وجود نداشته باشد چراکه عموماً نمایشنامه‌های آئینی و سنتی درباره شاهان نوشته شده و احتمال مابه‌ازاها و سوءتفهماتی وجود دارد که در دوره کنونی نمی‌شود آن را به صحنه آورد.

او در ادامه اضافه کرد: پس از پیگیری‌هایی که به منظور یافتن اثری مناسب برای اجرا داشتم با کتاب "چهارگانه چاله میدان" که اثری بسیار قدیمی است مواجه شدم و نمایشنامه "کابوس‌های مرد مشکوک" را در آن کتاب خواندم و دیدم که جا دارد که این اثر نمایشی را در نوزدهمین دوره از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی روی صحنه آورم.

کارگردان نمایش "اپرت نیرنگ و اورنگ" داستان نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" را اینگونه توضیح داد: داستان این نمایش در زمان شورش زنان چال میدان در دوران ناصرالدین شاه می‌گذرد. این نمایش روایت‌گر غم نان و اتفاقات و حوادثی است که آن دوران برای زنان رخ داده است.

رضی با بیان اینکه تمرینات این نمایش به منظور اجرا در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی حدود دو ماه و نیم به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: از آنجا که نمایشنامه اصلی براساس حدود دو ساعت تنظیم شده است در آن حذفیاتی صورت گرفت تا مدت زمان اجرا کاهش یابد. البته از آنجا که نمایشنامه فضای سورئال دارد این حذفیات داستان و محتوای اثر را تحت تاثیر قرار نداده است.

کارگردان نمایش "قهوه قجری" با بیان اینکه از جذابیت‌های این اثر این است که وام گرفته از گونه‌های مختلف نمایشی است، یادآور شد: از نظر طراحی صحنه سعی شده تا از دکور منطبق با آن دوران استفاده شود؛ حوضی با شرشرآب، درگاه ورودی و یک حیاط که جایگاه بازی‌هاست. نور آبی در بخش تقلید زنانه اضافه شده و ایهام دارد تا فضا را بهتر برای مخاطب تداعی کند. بازی‌های نمایش، یکدست و براساس نمایش‌های سنتی تنظیم شده و ماه‌ها تلاش کردیم تا از نظر اجرایی و طراحی میزانسن بیراه نرفته باشیم.

ملیکا رضی درباره تغییراتی که نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" به نسبت اجرا در جشنواره داشته، اظهار کرد: در ابتدای نمایش تصنیفی اضافه شده که در نمایش‌های آئینی و سنتی مرسوم است اما این تصنیف را در جشنواره آئینی و سنتی در نمایش نداشتیم. نمایش به نسبت جشنواره شسته رفته‌تر شده چراکه معمولاً اجراهای جشنواره‌ای همراه با شتابزدگی‌هاست هر چند که آن اجرا را هم با تمام کم و کاستی‌ها دوست دارم.

کارگردان نمایش "شب بخیر مادر" درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: در موسیقی نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" سعی شده بدعتی تازه نهاده شود. عموماً در نمایش‌های آئینی و سنتی حرکت بازیگران و سیاه براساس سازِ کمانچه و تنبک تعریف شده اما در این نمایش ویلون که سازی کلاسیک است همراه با تنبک که سازی ایرانی است به صورت زنده نواخته می‌شود.

دیگر عوامل نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" عبارتند از: مدیرتولید: محمد مهرین راد، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: الهام سلیمی، دستیار دوم کارگردان: محمد مهدی هاتفی، آهنگساز:  بنیامین قهرمان، نوازندگان: تار:علی سوهانی، تنبک: محمد مهدی سعادتی، ویلون: فاطمه کاظمی، طراح صحنه: پیمان یاقوتی، طراح لباس: ملیکا رضی، طراح پوستر و بروشور: آزاده سرلک، عکاس و ساخت تیزر: امیر شیخ زاده و دستیار نور: نیلوفر آقا زاده.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.