سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "من مُردم روزی که به دنیا آمدم" نوشته شیما اسدی به کارگردانی مسعود ترابی از 10 بهمن‌ماه ساعت 21:15 در سالن شماره دو عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این نمایش مهدی کاسه‌ساز، فاطیما درستکار، رضا زنده‌جاه، امیرعلی تقی‌زاده، سپیده موسوی، امید اولیایی، پگاه الله‌وردی، محمدرضا بذرافشان، شهاب درافشدار، سمیه قدیمی، فریبا موسوی، نازنین چهره‌نگار، ترمه توللی، یلدا دهقانی، محمدرضا اکبری، زهرا بازرگانی، محسن غلامی، محمدامین پارسا، محمدحسین قدیری، هانا رشیدی و سالار قدیمی هستند.

مسعود ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: طرح و ایده متن متعلق است به شیما اسدی از نمایشنامه‌نویسان و بازیگران بسیار خوب که تجربه همکاری در سه یا چهار نمایش را با یکدیگر داشته‌ایم. او ابتدا نمایشنامه "من مُردم روزی که به دنیا آمدم" را با فضایی مونولوگ با چهار کاراکتر در چهار اپیزود نگاشت. سپس با همفکری هم دو کاراکتر به متن اضافه کردیم و براین اساس نمایشنامه نهایی شکل گرفت.

او درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: این نمایش داستان چند جوان است که وجه و نقطه مشترک آن‌ها این است که در یک روز و یک ساعت از دنیا رفته‌اند و اکنون در عالم برزخ گذشته خود را از ابتدا برای یکدیگر تعریف می‌کنند. مشکل اصلی هر هفت کاراکتر این اثر، بی‌سرپرستی، بدسرپرستی و نواقصی از سوی والدین‌شان است که داستان را پیش می‌برد؛ یکی از آنها فرزند طلاق، دیگری کودک کار، یک نفرشان حاصل رابطه نامشروع و یکی از این جوان‌ها پدرش خانه را ترک کرده و بازنگشته و قصه‌هایی از این دست که نقصان سرپرستی خانواده‌ها را بازگو می‌کند.  

ترابی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: فضای این نمایش که کاملاً سورئال است به رئالیسم جادویی نزدیک است. هیچ آکسسوار و دکوری در صحنه وجود ندارد و تماشاگر در بسیاری از بخش‌ها باید در ذهنش‌اش فضا و مکان را تصور کند و ما با حضور بازیگران مکمل که ایفاگر نقش فرشتگان هستند، به تجسم ذهنی تماشاگر کمک می‌کنیم. یک سری بازیگر، مکمل کاراکترهایی هستند که مونولوگ می‌گویند تا فضای ذهنی که تماشاگر نیاز دارد را برای‌اش تداعی کنند. این نمایش حدود دوازده بازیگر مکمل دارد که در جاهایی به عنوان بازیگر و در بخش‌هایی به عنوان دکور کارآیی دارند.   

این کارگردان جوان درباره طراحی صحنه نمایش "من مُردم روزی که به دنیا آمدم" تصریح کرد: تمام تلاش‌ام بر این بود تا صحنه بی‌چیز باشد. با وجه به سالن نمایش، به منظور جدا کردن فضای اتاق‌ها و ورود و خروج بازیگران مجبور شدیم از لته‌هایی استفاده کنیم که به کار کمک کند اما طراحی صحنه‌ خاصی وجود ندارد و بازیگران حکم صحنه و دکور را در این نمایش دارند.

مسعود ترابی درباره موسیقی این اثر اظهار کرد: با توجه به دراماتیک بودن فضای این نمایش، سعی شده از موسیقی‌هایی با ریتم پائین و تا حدودی دراماتیک استفاده شود تا به فضای نمایش کمک کند. موسیقی در این نمایش حرف‌های بسیاری دارد و ترجیح می‌دهم توضیح بیشتری ندهم تا مخاطب نمایش را ببیند و علاوه بر این اثر از موسیقی آن نیز لذت ببرد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم مخاطبان تئاتر به تماشای این اثر بنشینند. نمایش "من مُردم روزی که به دنیا آمدم" حاصل زحمت گروه 20- 30 نفره‌ای است و جا دارد از زحمات تهیه‌کننده این نمایش امیرعلی تقی‌زاده تشکر کنم که حمایت همه جانبه‌ای از من، گروه و این نمایش داشت.                      

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: امیرعلی تقی‌زاده، خواننده تیتراژ: سعید ترابی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محمدرضا بذرافشان، گروه کارگردانی: نازنین کوهستانی و فاطیما خواجه علی، منشی صحنه: مینا حق گویی، طراح گریم: فائزه جداء، مجریان گریم: فرزانه جدید و آیدا خواجه وند، طراح لباس: پگاه الله وردی، طراح نور: مسعود ترابی، مدیر روابط عمومی: گیتی شاکری، مشاوره رسانه: محمدصادق سیادت، عکاس طراح پوستر، بروشور و ساخت تیزر: واهب مصلحی فرد.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.