سرویس تئاتر هنرآنلاین، آئین پایانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه دوشنبه 21 بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، حجت‌الاسلام بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان، مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری و شرکت‌کنندگان در این رویداد نمایشی در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با کارگردانی میلاد نیک‌آبادی، طراحی صحنه امیرحسین دوانی و اجرای محمد سلوکی همراه بود.

پس از قرائت قرآن کریم، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، اجرای گروه سرود کودکان ناشنوا و پخش تیزر خیر مقدم؛ نادر برهانی‌مرند پس از قرائت شعری گفت: به رسم ادب خدمت رسیدم که سلام کنم؛ همه اقلام تبلیغاتی ما در دسترس دوستان هست و می‌توانند گزارش‌های دقیق جشنواره را نظاره کنند. خدمت مسئولان محترم و عزیز که در طول ده ماه اخیر ما را همراهی کردند، به هنرمندان عزیز تئاتر کشور، چه آن‌ها که در سالن هستند و چه آن‌ها که نیستند سلام عرض می‌کنم. 

وی ادامه داد: همچنین خدمت اهالی رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و فضای مجازی سلام می‌کنم، امسال به یمن حضور این عزیزان ما در جشنواره‌ای که با جشنواره فیلم فجر همزمان بود، تنها نبودیم. خدمت تمامی مهمانان خارجی عزیز و همکاران عزیزم که تلاش کردند این روز فرخنده به ثمر بنشیند، سلام می‌کنم و در نهایت سلام جانانه‌ای به دوستان خوبم در دبیرخانه، همچنین مدیران و همکاران تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی دارم.

سپس تیزری از سردار شهید قاسم سلیمانی پخش شد و مجری به صحنه آمد.

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۱۸-۵۸-۲۰

در بخش بعدی این مراسم نوبت به اهدای جوایز رسید و علی اصغر جعفری مدیرعامل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای اهدای جایزه این نهاد به برگزیدگان روی صحنه حاضر شد.

در این بخش از نمایش "برگشتن" به کارگردانی حسین مسافر آستانه، "دستهایت کو مم حسن" به کارگردانی رضا کرمی‌زاده از یاسوج و "کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین" به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تقدیر شد.

سپس نوبت به اعلام برگزیدگان بخش پوستر، اقلام تبلیغاتی و عکس رسید که با حضور اسماعیل خلج، ابراهیم حسینی و سیامک زمردی‌مطلق جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.

بخش مسابقه عکس:

رتبه سوم: علی اصغر اظهاری خوشکار برای عکس نمایش "گورخواب‌ها"

رتبه دوم: مریم قهرمانی‌زاده برای عکس نمایش "شهر ما"

رتبه اول: کیارش مسیبی برای عکس نمایش "لولیتا نسخه 12"

بخش مسابقه پوستر:

رتبه سوم: مهدی دوایی برای پوستر نمایش "تالار 448"

رتبه دوم: مهدی رایگانی برای پوستر نمایش "به وقت پازولینی"

رتبه اول: مریم برادران برای پوستر نمایش "کنتر باس"

بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی:

رتبه سوم: سهیل دانش‌اشراقی و پیام قربانی برای تیزر نمایش "نفرین قحطی‌زدگان"

رتبه دوم: ایمان ارضی برای پک کامل تبلیغاتی نمایش "شاه‌کشی" 

رتبه اول: محمد باقر کشاورز کرمانی برای تیزر نمایش "برف"

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۱۹-۳۹-۵۷

پس از اهدای جوایز بخش تبلیغاتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ اسماعیل خلج نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر در سخنانی کوتاه گفت: در همه جشنواره‌های دنیا روز اختتامیه متعلق به کسانی است که برنده می‌شوند و اینجا حق دارند خوشحالی خود را ابراز کنند. بهتر است مدت زمان اختتامیه طولانی‌تر شود تا جوان‌ها خوشحالی خود را بروز دهند.

بخش بعدی این مراسم به معرفی برگزیدگان مسابقه رادیو تئاتر اختصاص داشت و ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، امین رهبر و حمیدرضا افتخاری برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه حاضر شدند.

برگزیدگان بخش رادیو تئاتر:

افکت زنده یا فولی آرت: نرگس موسی پور  برای "عروس فراه" از تهران

تهیه کنندگی: امیرهوشنگ کریم نیا برای "کسوف" و "آهسته با گل سرخ" از تهران

بازیگری زن: ام‌البنین کوهستانی برای "گروهبان" از بیرجند

بازیگری مرد: بهرام سروری‌نژاد برای "رهایی دربند" از تهران

نمایشنامه نویسی: سمیه محسنی نیک برای "گروهبان" از بیرجند

کارگردانی: برگزیده: حمیدرضا سلحشور برای "گروهبان" از بیرجند و دیپلم افتخار: داریوش شهبازی برای "کسوف" از تهران

نمایش رادیویی منتخب: "آهسته با گل سرخ" به کارگردانی شیرین سپهراد از تهران

پس از اهدای جوایز بخش رادیو تئاتر نوبت به پخش نماهنگی از سخنان هنرمندان برای بزرگداشت آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر سرشناس تئاتر، حسین عاطفی کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر، کریم اکبری‌مبارکه بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون و مهدی لزیری بازیگر، کارگردان، طراح صحنه و چهره سرشناس تئاتر تبریز رسید.

در این کلیپ گفته‌های بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، لوریس چکناواریان درباره آندرانیک خچومیان پخش شد. چکناواریان درباره این هنرمند بیان کرد: به این که دوست او هستم افتخار می کنم. 

همچنین کلیپ دیگری به گفته‌های فرهاد آییش، محمد چرمشیر درباره حسین عاطفی اختصاص داشت. حسین عاطفی با اشاره به علاقه‌اش به تئاتر گفت: تئاتر کار ما نیست، تئاتر عشق ماست و باید به عشق احترام گذاشت و نباید نسبت به تئاتر سهل‌انگار بود.

چرمشیر نیز درباره او گفت: حسین عاطفی همواره پیشرو بود و سعی کرد تئاتر تجربی را گسترش بدهد. غمگینم از این که او این روزها مشغول به کار نیست.

همچنین در کلیپی درباره بزرگداشت کریم اکبری‌مبارکه، این هنرمند گفت: من تئاتر را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردم. جلیل فرجاد هم درباره وی گفت: کریم اکبری مبارکه تمام شاخصه‌های هنرمند بودن را دارد.

قطب‌الدین صادقی هم درباره اکبری‌مبارکه اینچنین بیان کرد: شناخت عموم نسبت به این هنرمند به اندازه جایگاه ایشان در تئاتر نیست، او یک نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس تئاتر است.

کاظم بلوچی درباره این هنرمند گفت: کریم اکبری‌مبارکه در عرصه فرهنگ و هنر و زندگی مرد بزرگی است، او نماد اخلاق، جوانمردی، معرفت، مروت و انسانیت است.

مهدی لزیری نیز در این کلیپ درباره تئاتر گفت: تئاتر بهترین نوع هنرهاست و من هیچ شکی به این موضوع ندارم، وقتی بهترین است، تکثر آن وظیفه هر فردی است، همه باید تلاش کنند این هنر را تکثیر کنند.

ایوب آقاخانی درباره مهدی لزیری گفت: این هنرمند یک معلم تئاتر است و هر دوی این‌ها را کنار هم داشته، یک جایگاه قدسی عجیبی به هنرمندان می‌تواند دهد که کمتر کسی را می‌دانم چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

سید عباس صالحی، حمید قبادی، شهرام کرمی و نادر برهانی‌مرند برای تقدیر از این چهار هنرمند روی صحنه حاضر شد و هدایایی را به رسم یادبود به این چهار پیشکسوت تئاتر اهدا کردند.

حسین عاطفی پس از حضور روی صحنه متنی را به این شرح قرائت کرد: نه آبان، نه آذر، نه دی بلکه زاده مهرم، پس از مدت‌ها دوباره روی صحنه ایستادم، این بار برای جشن تئاتر؛ تئاتری که از صلح و عشق می‌گوید و زندگی بهتری را می‌طلبد. از جهان هستی سپاسگزارم که با ودیعه گذاشتن کمی خلاقیت هنری در من امکان این را فراهم آورده تا بتوانم در تئاتری کار کنم که از دروغ بیزار است، از فریب بیزار است، از تک جنسیتی، تک صدایی و تبعیض بیزار است. در تمامی سال‌های فعالیتم از همه آموختم از استادان، دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک، از مردمان میدان شهدا. با بازی در دو نمایش به همراهی دو کارگردان شریف ایران، دو دوره تاریخی را تجربه کردم که در زندگی من بسیار تاثیرگذار بود، با "محاکمه ژاندارک" در کنار رکن‌الدین خسروی و "گالیله" زنده‌یاد حمید سمندریان اما هیچکدام مجوز اجرا نگرفتند. حسین عاطفی هستم، نه آبان، نه آذر، نه دی، زاده مهرم. امیدوارم زنده مانده تا ببینم سالنی به نام بانوی تئاتر این سرزمین، عصمت صفوی نام‌گذاری شود و دیگری بانو لرتا و یکی دیگر بانو جمیله شیخی. این جشن، جشن تئاتر تمامی هنرمندان تئاتر این کشور است اما جای بسیاری از هنرمندان خالی است. امشب شاید بهترین شب زندگی من تلقی شود، این هدیه‌ای است که شما به من تقدیم کردید. اجازه می‌خواهم این هدیه ارزشمند را با تمامی هنرمندان فراموش شده کشورم شریک شوم.

در ادامه کریم اکبری‌مبارکه با لحنی بغض‌آلود گفت: من خودم را مدیون هنرمندانی چون استاد سمندریان، دکتر کوثر، گلشیری و حسین پرورش می‌دانم که امشب در بین ما نیستند، من به راحتی به اینجا نرسیدم، 50 سال زحمت کشیدم و امشب جزو یکی از بهترین شب‌های زندگی من است.

مهدی لزیری هم در سخنانی گفت: امشب همه خاندان تئاتر با پدر خانواده کنار هم هستند، ما از آغاز خاک‌مان را با آردبیز ریختند و با روح ملکوتی اندود کردند و کوزه‌ای ساختند که این کوزه آب گوارا، صاف و پاک را می‌طلبد؛ اگر کوزه ترک بردارد، نه آب می‌ماند نه آبرو. باید همواره باهم باشیم.

آندرانیک خچومیان هم بیان کرد: من از دوستانی که جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردند تشکر می‌کنم، من در طول روزهای برگزاری جشنواره شاهد بودم بسیاری از جوانان فعال و علاقه‌مند کار می‌کردند و خیلی علاقه‌مند بودم تا در مراسم حضور داشته باشم و بتوانم برایشان دست بزنم.

وی افزود: واقعیت این است که در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان به حوزه تئاتر وارد شده‌اند، این جوانان عاشق تئاتر هستند و از مسئولان می‌خواهم امکانات لازم را در اختیار آن‌ها بگذارند چون آن‌ها هستند که فردا را می‌سازند.

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۲۰-۲۰-۲۴

پس از بخش بزرگداشت سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: به همه جوانانی که پا در مسیر پیشکسوتان گذاشته و چشم‌اندازی ارزشمند از هنر ایران را رقم می‌زنند دست مریزاد می‌گویم، اتفاقات خوبی در حوزه هنرهای نمایشی در حال رخ دادن است و   به حوزه تئاتر ایران نگاه خوبی شده است.

وی افزود: از همه عزیزانی که مقدمات برگزاری این رویداد هنری را فراهم کردند، بسیار قدردانم و به طور ویژه از دبیر جشنواره و داوران که این فرصت را فراهم کردند تا زیر چتر تئاتر، خانواده این حوزه که از ایران گفته‌اند و می‌گویند و آینده ایران را با عزت رقم می‌زنند بگویم؛ بسیار سپاسگزارم.

سپس نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر رسید و سعید اسدی و ناصر آقایی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند.

مسابقه نمایشنامه نویسی: 

رتبه سوم: "راهبان مجسمه گچی" نوشته مهدی افشار قهرمانی از شهر تهران

رتبه دوم: "ابراهیم" نوشته مرضیه شاه دادی از شهر تهران

رتبه اول: "سیزیف" نوشته محمدصادق گلچین عارفی از شهر تهران

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۲۰-۲۴-۴۷

در ادامه آئین پایانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزیدگان بخش مسابقه به علاوه فجر معرفی شدند. مسعود فروتن، بهروز بقایی، اتابک نادری و خیام وقار کاشانی برای معرفی برگزیدگان مسابقه این بخش روی صحنه آمدند.

در این بخش از نمایش "رهایی از شائولین" به کارگردانی متین اوجانی/ تماشاخانه دیوار چهارم؛ نمایش "مانداب" به کارگردانی مهدی کیهان‌نژاد و فردین افشارفر / عمارت نوفل لوشاتو و نمایش "مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن" به کارگردانی فرانک فروتن / عمارت نوفل لوشاتو تقدیر شد.

همچنین از مدیریت عمارت نوفل لوشاتو و خانه نمایش دا نیز تقدیر به عمل آمد.

در ادامه نماهنگی از هنرمندان درگذشته در سال جاری پخش شد. همچنین قطعات حماسی و ملی با حضور گروه آنامیس از هرمزگان بر صحنه نواخته شد.

در ادامه مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی رسید و حسین مسافرآستانه، علیرضا استادی، مجید صالحی و سامان خلیلیان برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

بخش تئاتر خیابانی:

موسیقی: احمد صمیمی و امیرمحمد انصافی گروه موسیقی نمایش  "دست... کاری" از تهران

طراحی فضا: سمیه مهری برای طراحی فضای نمایش "سیرک" از تهران

بازیگری مرد: سامان شکیبا برای بازی در نمایش‌های "سیرک" از تهران و "میمون‌کشی" از دهلران

سامان شکیبا پس از دریافت جایزه گفت: من سه کار در جشنواره داشتم و از هر سه کارگردان سمیه مهری، سعید خیراللهی و جلال حسنوند تشکر می‌کنم؛ اما هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، همسرم بسیار تلاش کرد تا من بتوانم در حوزه تئاتر فعالیت کنم، از او بسیار سپاسگزارم.

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۲۱-۱۴-۴۶

بازیگری زن: مرجان آقانوری برای بازی در نمایش "میمون‌کشی" از دهلران

طرح و ایده‌پردازی: مارال ایزدبخش و رضا بهرامی برای طرح و ایده نمایش "قهرمان کیست؟" از بوشهر

کارگردانی: سمیه مهری برای کارگردانی نمایش "سیرک" از تهران

سمیه مهری پس از دریافت جایزه گفت: من بسیار هیجان داشتم چون 22 سال برای امروز زحمت کشیدم، از آقای شهرام کرمی، نادر برهانی‌مرند، سامان خلیلیان و همه بچه‌های گروهم تشکر می‌کنم.

جایزه ویژه هیئت داوران:  گروه نمایش "قهرمان کیست" از بوشهر

جایزه بزرگ مسابقه تئاتر خیابانی: سمیه مهری برای نمایش "سیرک" از تهران

تقدیر ویژه ستاد جشنواره: از حمیدرضا اردلان سرپرست گروه نمایش عروسکی "تنها یک زمین داریم"

در ادامه این مراسم هادی مرزبان، رضا مهدی‌زاده، الهه منصوریان، حمید نیلی و وحید فخرموسوی رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی؛ برای اهدای جوایز بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای روی صحنه آمدند.

بخش مسابقه صحنه‌ای:

طراحی حرکت: مجتبی رستمی‌فر  برای طراحی حرکت نمایش "همه فرزندان مکبث" از اهواز

طراحی نور: با تقدیر از رضا خضرایی برای طراحی نور نمایش‌های"بیگانه درخانه"و "کریم لوژی" از تهران، برگزیده این بخش ایمان نخلستانی برای طراحی نور نمایش"همه فرزندان مکبث" از اهواز معرفی شد.

طراحی صدا و آرایه‌های صوتی: تقدیر از آرمین خیردان برای طراحی صدای نمایش "شاه ماهی" از تهران و برگزیده علیرضا اکبریان برای طراحی صدای نمایش "بیگانه در خانه" از تهران.

طراحی گریم: از ماریا حاجی‌ها برای طراحی گریم نمایش "کریملوژی" از تهران تقدیر شد و برگزیده این بخش فاطیما حزباوی برای طراحی گریم نمایش "همه فرزندان مکبث" از اهواز معرفی شد.

موسیقی: تقدیر از فرشاد دهنوی برای موسیقی نمایش "مارلون براندو" از تهران و برگزیده بهفر کایدی برای موسیقی نمایش "همه فرزندان مکبث" از اهواز.

طراحی لباس: در این بخش از سارا حسین‌پور  برای طراحی لباس نمایش "همه فرزندان مکبث " از اهواز تقدیر شد و مقدی شامیریان برای طراحی لباس نمایش‌های"تنها خرچنگ خانگی لای ملافه هاخانه می‌کند اتللو" و "مارلون براندو" از تهران به عنوان برگزیده معرفی شد.

طراحی صحنه: روحان امامی برای طراحی صحنه نمایش "شاه ماهی" از تهران تقدیر و جایزه برگزیده این بخش به مجتبی رستمی‌فر برای طراحی صحنه  نمایش "همه فرزندان مکبث" از اهواز اهدا شد.

photo_۲۰۲۰-۰۲-۱۰_۲۱-۱۴-۴۷

در ادامه احترام برومند، مسعود دلخواه، کیومرث مرادی، نادر برهانی‌مرند و شهرام کرمی برای اهدای سایر جوایز بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه آمدند.

بازیگری زن: در بخش بازیگری زن از یلدا عباسی برای بازی در نمایش‌های "کمیته نان" و "مارلون براندو" از تهران و آرزو عبدالهی برای بازی در  نمایش"باق وحش" از شهرکرد تقدیر شد. برگزیده این بخش رومینا مومنی برای بازی در  نمایش "بیگانه در خانه" از تهران معرفی شد.

بازیگری مرد: در بخش بازیگری مرد از مجید رحمتی برای بازی در  نمایش "کریم‌لوژی" از تهران و علی شادمان برای بازی در نمایش "شاه ماهی" از تهران  تقدیر شد. برگزیده این بخش امیر جدیدی برای بازی در نمایش "شاه ماهی" از تهران بود.

شادمان پس از دریافت جایزه گفت: تک تک عوامل نمایش صحنه‌ای اگر نبودند و زحمت نمی‌کشیدند این جایزه نصیب من نمی‌شد، این جایزه را به تمامی هم‌نسلان خودم تقدیم می‌کنم که در این روزها ناامید هستند، ایران وطن ماست و ما این سرزمین را می‌سازیم.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز در بخش بازیگری به نوید محمدزاده برای بازی در نمایش "بیگانه در خانه" رسید.

نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه خود گفت: من فکر می‌کنم نزدیک 30 جایزه سینمایی دارم ولی من بچه تئاتر هستم. بعد از حدود 17 سال کار، اولین جایزه‌ام را از جشنواره فجر دریافت می‌کنم، فکر می‌کنم مهم‌ترین جایزه‌ای که گرفتم همین جایزه است، حتی برایم از جایزه ونیز مهم‌تر است. بسیار افتخار می‌کنم که از آقای دلخواه، کیومرث مرادی و رضا مهدی‌زاده این جایزه را می‌گیرم. همچنین دبیری آقای برهانی‌مرند و حضور شهرام کرمی و سرکار خانم احترام برومند روی این صحنه برای من بسیار اهمیت دارد.

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت

وی ادامه داد: من تئاتر را از آموزشگاه سینمایی هفت هنر کرج، دانشگاه سوره، دانشگاه تهران، دانشگاه سینما و تئاتر، تالار استاد سمندریان و ناظرزاده و... و همچنین اساتیدم یاد گرفتم که بسیار قدردان‌شان هستم من هر وقت جایزه سینمایی گرفتم، می‌گفتم پسر تئاتر ایران هستم، ممنون که حرف من را تایید کردید. من جایزه‌ام را برای "دینو زمام حدده" می‌گیرم نه نوید محمدزاده، محمد مساوات تو خالق این نقشی بودی و جایزه برای توست. ما سال‌ها پیش که کار می‌کردیم و نمایش‌های‌مان مملو از تماشاگر بود، زمانی‌که شهرت نداشتم. من بسیار خوشحالم که برای نمایشی به کارگردانی محمد مساوات این جایزه را می‌گیرم، مساوات نعمتی برای تئاتر ایران است و قطار او آنقدر سریع است که هیچ‌طور متوقف نمی‌شود. همچنین از گروه تئاتر تازه که سال‌هاست باهم کار می‌کنیم بسیار سپاسگزار و ممنونم.

نمایشنامه: در بخش نمایشنامه نویسی از عمادالدین رجبلو برای نگارش نمایشنامه "متساوی الساقین" از گرگان و احمد سلگی و رضا بهاروند برای نگارش نمایشنامه "شاه ماهی" از تهران تقدیر شد. برگزیده این بخش سیدمحمد مساوات برای نگارش نمایشنامه "بیگانه در خانه" از تهران بود.

کارگردانی: با تقدیر از رضا بهاروند برای کارگردانی نمایش "شاه ماهی" از تهران و مجتبی رستمی‌فر برای کارگردانی نمایش "همه فرزندان مکبث" از اهواز؛ برگزیده بخش کارگردانی سیدمحمد مساوات برای نمایش "بیگانه در خانه" از تهران معرفی شد.

رستمی‌فر پس از دریافت جایزه گفت: من از تمامی عوامل نمایش "همه فرزندان مکبث" بسیار تشکر می‌کنم که من را تحمل کردند، اگر صبر و حوصله‌شان نبود من نمی‌توانستم این پروژه را به سرانجام برسانم. همچنین از همسر و فرزندم بابت تمام سختی‌هایشان سپاسگزارم.

محمد مساوات نیز پس از دریافت جایزه بخش کارگردانی گفت: جای برخی از دوستان ما در این جشنواره بسیار خالی بود، رضا بهاروند اثر تو بسیار خوب بود، بهترین کاری من امسال دیدم نمایش تو بود.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به نمایش "ژنتیک" به کارگردانی مهسا غفوریان از مشهد اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره:

جایزه بزرگ جشنواره نیز به گروه نمایش "بیگانه در خانه" کار سیدمحمد مساوات تعلق گرفت.

لازم به یادآوری است؛ حمیدرضا افتخاری، علیرضا تابش، حمید قبادی، مسعود فروتن، اسماعیل خلج، ناصر آقایی، احترام برومند، ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، ناصر آقایی، مهران رنجبر، مهدی لزیری، حسین عاطفی، حسین پارسایی، بهروز بقایی، کریم اکبری‌مبارکه، شهریار کرمی، حسین مسافرآستانه، مهرداد رایانی مخصوص، سپیده نظری‌پور، رحمان سیفی‌آزاد، عزت‌الله رمضانی‌فر، حمید نیلی، سعید اسدی، خیام وقار کاشانی، سیامک زمردی‌مطلق، مسعود دلخواه و جمعی از مهمانان بین‌المللی از حاضرین در مراسم پایانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر بودند.