سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "واگیر ندارد" نوشته ساشا کشوادی و مریم یاسین‌زاده به کارگردانی ساشا کشوادی 20 بهمن‌ماه ساعت 17 و 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر در بخش خارج از مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر اجرا خواهد شد. این نمایش مهرماه سال جاری در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان به صحنه آمده است.

ساشا کشوادی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری مستند تئاتر "واگیر ندارد" گفت: ایده نگارش این اثر حدود یکسال پیش پس از تماشای نمایش یکی از دوستان به ذهنم رسید. پس از تماشای آن نمایش، زمانی‌که به پشت صحنه رفتم با حدود ده نفر از بچه‌های انجمن ایکتیوز و مبتلایان به این بیماری که در حال عکس گرفتن با هنرمندان بودن، مواجه شدم. وقتی به آن‌ها نزدیک‌تر شدم متوجه حالت خاص پوست‌شان شدم و این مسئله مرا دچار ترس بسیاری کرد. البته این ترس در آن دوره به دلیل نداشتن آگاهی از این بیماری بود، حتی نگرانی من تا حدی بود که شاید این بیماری واگیر داشته باشد و پوست بدن من نیز خشک شود و دچار ظاهری بهم ریخته شوم. پس از آن تا حدی دچار ترس شدم که بدون خداحافظی با دوستانم، سالن را ترک کردم و شروع به سرچ و کسب اطلاعات از این بیماری کردم.

او در ادامه افزود: طی این بررسی متوجه شدم ایکتیوز چه نوع بیماری است و چه چیزی در این بیماری مبتلایان را آزرده می‌کند و آن‌ها طی این بیماری دچار چه نوع مشکلات جسمی می‌شوند و از همه مهمتر نبود آگاهی دیگران، مبتلایان را دچار چه نوع مشکلات روحی می‌کند. پس از آن از طریق صفحه اینستاگرام آقای کاوه خادم حسین مدیرعامل انجمن ایکتیوز ایران، صفحه تعدادی از بچه‌های مبتلا به این بیماری را پیدا کرده و آن‌ها را دنبال کردم و متوجه شدم "#ایکتیوز_واگیر_ندارد"  هشتکی است که در زیر همه عکس‌های بچه‌ها مشاهده می‌شود و پس از آن متوجه شدم این مسئله را همواره مبتلایان به این بیماری فریاد می‌زنند اما به دلیل نادر بودن این بیماری و تعداد محدود مبتلایان کسی صدایشان را نمی‌شنود. از این بیماری جایی گفته نشده و مردم نسبت به آن ناآگاه هستند و این مسئله و دلخوری که از رفتار خودم داشتم باعث شد تا قدمی بردارم و مستندی از این بیماران بسازم، هرچند که مخاطبان تئاتر نسبت به دیگر رسانه‌ها محدودتر هستند اما تمام سعی خود را کردم تا در شاخه‌ای که فعالیت می‌کنم قدمی بردارم.

کشوادی همچنین اضافه کرد: پس از آن از طریق کاوه خادم حسین مدیرعامل انجمن و خانم زهرا قریشی رئیس هیئت مدیره انجمن ایکتیوز ایران با 28 نفر از مبتلایان و افرادی که فرزندان یا برادر و خواهر دچار این بیماری دارند، مصاحبه و گفت‌وگو داشتم و 28 داستان زندگی مختلف را طی این مذاکرات استخراج کردم و از این میان 5 داستان مختلف از 5 زندگی مختلف را که عمومیت داشت و قابل مطرح شدن بود را به صورت پنج اپیزود مختلف روی صحنه آوردم.

او با بیان اینکه تحقیقات این نمایش حدود هفت ماه و نیم، نگارش آن به همراه مریم یاسین‌زاده حدود یک ماه و تمرینات آن یک و ماه نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: این اثر چیزی میان مستند تئاتر و تئاتر است؛ چراکه این نمایش تعریف دقیقی از مستند تئاتر ندارد به این دلیل که بازیگران مبتلا را چندان وارد کار نکردیم و تنها یک بازیگر این نمایش از میان بیماران ایکتیوز است و علت آن این بود که خودشان چندان علاقمند به دیده شدن روی صحنه و روایت زندگی‌شان را نداشتند. فضای نمایش رئال و مصاحبه‌‌گونه است.

این کارگردان جوان با بیان اینکه موسیقی و گریم در این نمایش بسیار برایم حائز اهمیت و نقطه عطف این اثر است، یادآور شد: فضای موسیقی نمایش برایم بسیار مهم است که خوشبختانه گروه سپندارمذ به سرپرستی خانم مبینا چاپی موسیقی‌های نمایش را آماده کردند. این نمایش مستلزم گریم نزدیک به مبتلایان ایکتیوز بود که آقای سامان مه‌آبادی طراحی گریم آن را به عهده دارند. من بابت طراحی گریم این نمایش با 4 گریمور صحبت کرده و تست گریم‌هایی انجام شد که در نهایت طراحی گریم سامان مه‌آبادی مورد تائید قرار گرفت.

ساشا کشوادی درباره علت اجرای این نمایش اظهار کرد: این نمایش را تنها به این دلیل تولید کردیم که تا جایی که از دستمان بر می‌آید به جامعه نشان دهیم ایکتیوز واگیر ندارد. این عزیزان بیشتر از اینکه به دلیل بیماری جسمی دچار آسیب شده باشند به دلیل رفتار مردم، روح‌شان آسیب دیده و همواره این موضوع را فریاد می‌زنند اما همچنان مظلوم واقع شده‌اند. برخی از بیماری‌ها به لطف و تلاش هنرمندان شناخته شد و من این انتظار را دارم که این بیماری نیز از سوی هنرمندان مورد حمایت بیشتری واقع شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: درآمد برای من و بازیگران شریف این کار اولویت ندارد و علاقمندیم تا مسئولان، سالن دولتی را به منظور اجرای این نمایش در اختیار ما قرار دهند. رسالت کارگردان‌ها این است که دغدغه‌های اجتماعی را از طریق تئاتر روی صحنه آورند و رسالت اداره کل هنرهای نمایشی نیز این است که از این نوع تئاترها حمایت کنند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.