سرویس تئاتر هنرآنلاین، ابراهیم حقیقی عضو هیئت داوران بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، در پاسخ به اینکه کیفیت آثار را چطور ارزیابی کرده، توضیح داد: نسبت به دو، سه سال گذشته که آثار تعدادی از هنرمندان را در نمایشگاه‌ها دیده یا در رویدادهای دیگر داوری کرده بودم، خشنودم که تعداد آثار خوب در این حوزه رو به فزونی است، این خوشحالی از یک جهت دیگر برای من مهم است که در حوزه تئاتر این اتفاق رخ داده است.

این هنرمند با اشاره به افت کیفیت پوسترهای سینمایی، بیان کرد: برخلاف پوسترهای سینمایی که در سال‌های اخیر رو به افول، ابتذال و زشتی می‌روند، پوسترهای تئاتر رو به هنرمندانه‌تر شدن حرکت می‌کنند. خوشبختانه تعدد طراحان جوان هم زیاد شده و این مهم با تمام تنگناهایی که طراحی پوستر تئاتر دارد محقق شده است، تنگناهای معیشتی از جمله کمبود بودجه تئاتر که رسمی همیشگی است و به سبب آن دستمزد طراح گرافیک هم بسیار پایین است اما در این میان آشکارا معلوم است عشق و علاقه‌ طراح به تئاتر باعث شده حتی با دستمزد پایین هم طراحی خوبی انجام دهد.

او همچنین افزود: خوشبختانه تعداد نمایش‌های خوبی که در سالن‌های تهران و برخی از شهرهای بزرگ ایران اجرا می‌شوند افزایش یافته است. تئاتر هنر ناب زندگی است و رونق تئاتر جای خوشحالی دارد، پررنگ بودن تئاتر فاخر و زنده از افتخارات فرهنگی یک کشور است.

حقیقی در پاسخ به اینکه معیارهای مدنظرش برای انتخاب آثار منتخب متمرکز بر چه موضوعاتی بوده است، گفت: اولین معیار برای من به عنوان کسی که بعضی از پوسترها را ندیده بودم، روایتگری خود اثر درباره مقصود بود، یعنی پوستر تئاتر باید نشان دهد پوستر فیلم، نمایشگاه تجسمی یا عکس نیست. این حوزه‌ها هر کدام ظرفیت‌های بصری آشکار خود را دارند، پوستر تئاتر باید در نگاه اول اعلام یک نمایش را در نظر بگیرد. سپس ملاک‌هایی چون نسبت فرم و محتوا با یکدیگر، نمایشگر بودن، خوب دیده شدن و درک شدن اثر (شامل رنگ، طراحی و ...) را در خود داشته باشد. طراحانی که کار بلد هستند از عهده سامان دادن تمامی این موارد کنار هم به خوبی بر می‌آیند.

وی درباره نقش جشنواره تئاتر فجر بر بهبود وضعیت طراحی پوسترهای تئاتر ایران، بیان کرد: من تصور می‌کنم افزایش تعداد آثار نشانگر تاثیرگذاری جشنواره است، خاطرم هست زمانی هیچ کدام از نمایش‌های ایران دارای پوستر و فضای گرافیکی نبودند و خوشبختانه این درک در تئاتر ایجاد شده است که باید با طراح گرافیک مجرب همکاری داشت تا نمایش از پوستر فاخر و با کیفیت بهره ببرد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن در حال برگزاری است.