به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نامزدهای بخش مسابقه پوستر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند. 

اسامی 6 طراح منتخب به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

پوریا احمدیان برای پوستر نمایش "اولئانا"

محمد افشار برای پوستر نمایش "آکتور استودیو"

مریم برادران برای پوستر نمایش "کنتر باس"

رسول حق جو برای پوستر نمایش "کات کبود"

مهدی دوایی برای پوستر نمایش "تالار 448"

مهدی رایگانی برای پوستر نمایش "به وقت پازولینی"

برگزیدگان این بخش در آیین اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد. 

 

 

از معرفی تئاتر ایران تا داستان دانشجویی که به یاد او تئاتر روی صحنه می‌رود

در سومین نشست عرضه‌داشت پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران، گروه‌های نمایشی به ارائه آثار خود پرداختند.

در روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در چهارمین روز از پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران گروه‌های نمایشی به ارائه و معرفی آثار خود پرداختند.

در ابتدای نشست، نمایش "به کفش‌هایت نگاه‌کن" به کارگردانی حمیدرضا حاجی‌ملاحسینی معرفی شد. این نمایش شاد و موزیکال برای تمام گروه‌های سنی بالای سه سال مناسب است. نمایش بعدی "بهار میاد" به کارگردانی محمد برومند بود. این اثر قابلیت اجرا در خیابان و سالن تئاتر را دارد. 

سپس نوبت به معرفی آثار گروه تئاتری "کوانتم" رسید. این گروه برای معرفی آثارشان نمایش "هملت" به کارگردانی آرش دادگر را در نظر گرفته بودند. مخاطب در مواجه با اثر "هملت"، تفاوت را تجربه می‌کند؛ هملتی که از تراژدی به سمت کمدی میل دارد و به‌ اصطلاح به کمدی تراژدی نزدیک می‌شود که با توجه به روحیات انسان امروز، شیرین کردن تلخی تراژدی با چاشنی طنز انتخاب درستی به نظر می‌رسد.

در ادامه نمایش "خون عروسک" به کارگردانی یاسر میرحمیدی معرفی شد. پرفورمنس "خون عروسک"، تلاشی برای بازسازی موثر حقیقت مصائب انسانی است. این نمایش می‌تواند نمادی برای نسل جوانان ما نیز باشد.

سپس نوبت به نمایش "مارا ساد" به کارگردانی ایمان اسکندری رسید. این نمایش بر اساس نمایشنامه "تعقیب و قتل ژان پل مارا" با اجرای گروه بازیگری "آسایشگاه شارنتون"، به هدایت دو ساد نوشته پیتر وایس است.

طبق این فراداستان، در سال ۱۸۰۸ و در تیمارستان شارانتون پاریس، مارکی دوساد که نویسنده است نمایشنامه‌ای را کارگردانی می‌کند که بازیگران آن از بیماران روانی انتخاب شده‌اند.

اسکندری نمایش "بیرون پشت در" را نیز معرفی کرد. 

سپس نوبت به نمایش "برداشتن" به کارگردانی مشترک راحله تعبدی و شهاب آگاهی رسید. این نمایش در ژانر رقص معاصر گونه‌ای از رویکرد فیزیکال بود که توجه خود را به فعالیت حرکت‌های روزمره معطوف می‌نماید و جریان روز پرداختن به حرکت است.

در ادامه نوبت به گروه نمایشی "اوینار" به سرپرستی مهدی صالحیار رسید که به معرفی سه اثر خود به نام‌های "یاشیل"، "سوگلین" و "عروسک آب" پرداختند.

بعد از استراحتی کوتاه نوبت به ارائه نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" به کارگردانی کیانوش احمدی رسید. این نمایش در فضایی ساختارشکن با تلفیقی از مکاتب اکسپرسیونستی، سورئالیستی و رئالیستی از نگاه یوسف جانباز اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی روایت می‌شود. این نمایش تصویرگر زندگی اوست که هنوز  آماده‌ مبارزه چه با دشمن، چه با درونیات شر، چه با آنتاگونیست برونی است.

سپس نمایش "میمون" به کارگردانی حسین ملکی معرفی شد. این نمایش در گونه مستند ارائه می‌شود. تئاتر مستند، گونه‌ای از نمایش است که با تکیه بر اسناد، مدارک، گزارش‌ها و تمامی اطلاعات موجود در مورد یک واقعه به بازسازی آن می پردازد.

"میمون" درجستجوی تحت تاثیر قراردادن مخاطب است. به گفته حسین ملکی "میمون" گزینه‌های زیادی را برای فکر کردن در اختیار مخاطب می‌گذارد، از بیماری ایدز و تفاوت آن با HIV گرفته تا زندگی هنرمندی که تئاترِ شقاوتش از گذشته‌های تلخ او نشات گرفته و همین طور داستان دانشجویی که به یاد او این تئاتر به روی صحنه آمده است.

در آخر هم نوبت به سعید ارغوانی برای ارائه نمایش "ازدواج‌های مرده" رسید. ارغوانی نمایش را سفری دانست میان واقعیت و تخیل و پیوند دنیای مرده‌ها و زنده‌ها که به نوعی مرگ و زندگی را در هم آمیخته است.

 

 

تئاتر فنلاند "تئاتر مردمی" است

سخنرانی جوکا هاید هی‌تی تهیه‌کننده باسابقه تئاتر فنلاند روز گذشته 16 بهمن در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

جوکا هاید هی‌تی تهیه‌کننده باسابقه تئاتر فنلاندی در ابتدای این نشست گفت: به ایران آمدم چون کشور شعر و ادب است. خیلی خوشحالم که اینجا هستم. با شناخت آثاری از مولانا، حافظ و فردوسی که به زبان فنلاندی ترجمه شده بود، به ایران سفر کردم.

او ادامه داد: می‌خواهم برای همکاران ایرانی‌ام چگونگی برگزاری جشنواره‌های تئاتر فنلاندی و چگونگی شکل‌گیری ارتباط با آن‌ها را به شما بگویم. من در مرکز اطلاعات تئاتر فنلاند برای تولید پروژه‌های بین‌المللی کار می‌کنم. 

هی تی به تاریخچه تئاتر فنلاند اشاره کرد و گفت: فنلاند بخشی از اسکاندیناوی نیست و ما پیشینه تاریخی تئاتر سوئدی را نداریم. تئاتر ما در قرن ۱۹ توسط فنلاندی‌های سوئدی زبان شکل گرفت. تئاتر فنلاند را به عنوان "تئاتر مردمی" می‌شناسیم. در فنلاند حدود ۸۰۰ تئاتر برای جوانان داریم. در طول تابستان کنار همه‌ دریاچه‌های‌مان رویدادی تئاتری برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: می‌توان گفت که همه تئاترهای ما خصوصی هستند و برای کمک به وضعیت مالی نمایش‌ها در سال ۱۹۹۳ قانونی وضع شد که طبق آن این تئاترها می‌توانند از مزایای دولتی برخوردار شوند اما با گسترش هنر تئاتر در این کشور بعضی از تئاتر‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند. تئاترهای کشور ما در تمامی شهر‌ها پراکنده شده‌اند. هرکدام گروه‌های خود را تحت استخدام خود دارند.

هی تی همچنین بیان کرد: اگر بخواهم به صورت خلاصه درباره مفهوم "درام" در فنلاند بگویم باید به این نکته اشاره کنم که تنها جایی که رشته‌هایی همانند طراحی نور و صحنه را در مقطع دکترا ارائه می‌دهد، دانشگاه فنلاند است. این کشور تولید درام نو زیادی دارد و اغلب تئاترهایی که بر صحنه می‌روند، نمایشنامه‌‌هایی جدید دارند.

او در ادامه نمایشنامه‌نویسان شهیر فنلاندی را معرفی کرد و درباره آثار آن‌ها توضیح داد.

این تهیه‌کننده تئاتر درباره "مرکز پژوهش واقعیت" گفت: این مرکز همان‌طور که از نامش بر می‌آید برای پژوهش واقعیت است. این مرکز بر تولید تئاتر تعاملی تمرکز می‌کند. یکی از نمایش‌های جالبی که آن‌ها به صحنه بردند، "نمایش گرگ‌ها" نام داشت که در مرکز شهر سنت پترزبورگ روسیه اتفاق افتاد و در آن تماشاگران گرگ می‌شدند و زوزه می‌کشیدند.

هی‌تی ادامه داد: ما مرکز "واهاس" را هم داریم که دارای یک کارگردان، یک طراح حرکت و دو طراح صحنه است. کارمندان این سازمان، با همکاری هم دراماتولوژی اثر را شکل می‌دهند و بر مبنای نمایش وظایف خود را تعریف می‌کنند. در واقع این سازمان مدیریت افقی دارد و هیچ‌کس مقامی برتر از دیگری ندارد. تنها نمایش است که جایگاه هرکسی را مشخص می‌کند.

وی گفت: وقتی شما قصد معرفی پروژه خود به فنلاند را دارید برای گام اول باید بدانید که به چه کسی مراجعه کنید. برای مثال برای معرفی کار خود در بخش‌ تئاتر کودک یا پروژه‌های کوچک و کم‌هزینه باید به سازمان‌های مختلفی مراجعه کنید که من نام همه این سازمان‌ها و حوزه فعالیت‌شان را در اختیارتان قرار می‌دهم.

هی‌تی گفت: ما در فنلاند جشنواره تئاتر "سفید و سیاه" را داریم که برای ارسال اثر به این جشنواره باید فیلمی از کل نمایش‌تان را در حالی که با یک دوربین ثابت فیلمبرداری شده، برایشان ارسال کنید. ما جشنواره عروسکی "سامپو" را نیز داریم که مخاطبان آن کودکان هستند. 

وی در پایان تصریح کرد: فنلاند جشنواره "هنر معاصر" را نیز دارد که برای ارسال اثر هر ساله باید دقت کنید که رویکرد جشنواره چیست و با محوریت موضوعی سال جشنواره شروع به ارسال اثر کنید. جشنواره "ماسک" را هم داریم که مخصوص تئاتر‌های دلقکی است. جشنواره "تیم‌‌فست" که در شهر تورکوی فنلاند برگزار می‌شود مخصوص نمایش‌های عروسکی برای بزرگسالان است.

پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران تا 17 بهمن‌ماه در مجموعه تئاتر شهر در حال برگزاری است.