سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش رادیویی "کسوف" نوشته ایوب آقاخانی به کارگردانی داریوش شهبازی و تهیه‌کنندگی امیرهوشنگ کریم‌نیا امروز پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه ساعت 18:30 در بخش مسابقه رادیو تئاتر در تالار رودکی اجرا خواهد شد. داریوش شهبازی کارگردان و فیلم‌ساز پیش از این با دو تئاتر رادیویی "خانه احمق‌ها" و "باد که می‌نویسد" در سی و چهارمین  و سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه "کسوف" به منظور اجرا در بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر گفت: "کسوف" روایتی عاشقانه از زنی ایرانی و‌ مردی افغان است که زخمی ترکش‌های جنگ شده‌اند. دلیل اصلی انتخابم برای این متن فضای ضدجنگی بود که نویسنده اثر با قلمی شاعرانه آن را به تصویر کشیده است. صلح معمولا از دغدغه‌های اصلی متن‌هایی بوده که تاکنون اجرا کرده‌ام، ضمن اینکه این نمایشنامه از سال‌ها پیش جزو متن‌های مورد علاقه من ‌بوده و همیشه دوست داشتم روزی آن را در مدیوم رادیو تئاتر روی صحنه ببرم.

داریوش شهبازی با بیان اینکه مدیوم ‌رادیو تئاتر، قالب اجرایی نوپاست، عنوان کرد: صاحب اثر در این مدیوم باید ضمن اینکه چارچوب‌های نمایش رادیویی را رعایت می‌کند، از عناصر و میزانسن‌های تئاتری نیز بهره‌مند شود و همزمان باید سعی کند از قالب رادیویی نیز خارج نشود. رادیو تئاتر یک ترکیب کاملاً مرزی از تئاتر و نمایش رادیویی است که همین ترکیب کار را برای کارگردان سخت اما جذاب می‌کند.

کارگردان فیلم کوتاه "شرعی" ضمن اشاره به اینکه سعی‌مان بر این بوده تا در نمایش "کسوف" از عناصر تئاتری استفاده کنیم تا در راستای میزانسن‌های صوتی اثر باشد، اظهار کرد: اگر تماشاگر چشمانش را ببند و فقط بخواهد صدای اثر را بشنود ممکن است یک سری از اطلاعات را از دست بدهد. در واقع بخشی از اطلاعات را بصورت بصری در اختیار مخاطب قرار داده‌ایم. "کسوف" صحنه‌هایی آمیخته از اشک و لبخند دارد و مخاطب  کنتراست‌های حسی بسیاری را در این اثر تجربه می‌کند.

شهبازی در پایان درباره کیفیت برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره امسال در بخش رادیو تئاتر به مراتب بهتر از سال گذشته در حال برگزاری است. آثاری که امسال در جشنواره شرکت کرده‌اند به لحاظ فرم و محتوا بسیار قوی‌تر از آثار سال گذشته هستند.

بازیگران نمایش "کسوف" مجتبی طباطبایی، بهادر ابراهیمی و نگین ‌خامسی هستند و افکتور این اثر محمدرضا قبادی‌فر است.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.